متاآنالیزی جهت بررسی نقص انتقال غیر فعال سیستم ایمنی گوساله ها

کاهش و یا عدم موفقیت در انتقال ایمنوگلوبولین G از طریق آغوز در ساعات اولیه زندگی موجب نقص انتقال غیر فعال می شود .

کاهش و یا عدم موفقیت در انتقال ایمنوگلوبولین G از طریق آغوز در ساعات اولیه زندگی موجب نقص انتقال غیر فعال  failure of passive transfer (FPT) می شود.

این مشکل منجر به افزایش خطر مرگ و میر و کاهش سطح سلامت و طول عمر دام می شود.

هدف از این مطالعه برآورد هزینه کل ضرر ناشی از FPT در گله های گاوهای شیری می باشد.

بسته به سیستم های مدیریتی و سیستم دامداری ها شیوع FPT در بین گوساله های تازه زا  بین 20 تا 40 درصد می باشد و مرگ و میر ناشی از FPT از 8 تا 15 درصد گزارش شده است.

گوساله ها در طی 24 ساعت اولیه زندگی با مصرف آغوز می تواند ایمنی غیر فعال را جذب کنند.

هنگامی که این روند با مشکل روبرو می شود گوساله ها درگیر بیماری می شوند و رشد آنها کاهش میابد و در دوره شیرواری خود تولید کمتری خواهند داشت.

محققان FPT را بررسی کردند و گزارش کردند که گوساله هایی که آغوز کافی و مناسب مصرف نکرده اند این موضوع بر روی سن اولین تلقیح، وضعیت جسمانی و سیستم ایمنی آنها تاثیر گذار است.

در صنعت پرورش گاو شیری یک معیار جهت سنجش و تعریف FPT وجود دارد و آن هنگامی است که غلظت سرم IgG کمتر از 10 گرم در لیتر طی 24 ساعت باشد و شایع ترین علت FPT عدم غلظت مناسب IgG می باشد.

یکی از مهمترین راه کارها جهت پیشگیری و کاهش FPT و اختلالات ناشی از آن اطمینان از این موضوع می باشد که گوساله ها به اندازه کافی در چند ساعت اولیه پس از تولد آغوز با کیفیت و مناسب مصرف کرده باشد.

حداقل مقدار ایمنوگلوبولین جی که گوساله ها جهت بهبود جذب و جلوگیری از FPT نیاز دارند، حدود 150 گرم می باشد.

این  مشکل خطر ابتلا به اختلالات سلامت و بیماری هایی مثل BRD و اسهال را افزایش می دهد.

عواقب ناشی از FPT موجب تضعیف سیستم ایمنی و کاهش سلامت دام می گردد.

از آنجایی که FPT با اختلالات متعددی همراه است برآورد ضرر و زیان آن در گله ها کار دشوار و وقت گیری می باشد.

به طور تقریبی هزینه کل یک مورد FPT  60 یورو به ازای هر راس دام پرواری و 80 یورو به ازای هر راس دام شیری برآورد شده است و در مواقع شیوع بالای این بیماری حدود 95 و یا 132 یورو می باشد و ممکن است در موارد حاد تا 40% نیز افزایش یابد.

جهت بررسی FPT بهتر است که گوساله ها بین سن یک تا هفت روزه باشند اما نباید کمتر از سن 18 ساعت را داشته باشند.

نقص انتقال غیر فعال آنها را در معرض سپتی سمی، اسهال، بیماری های تنفسی، عفونت و بیماری های دیگر قرار می دهد و با گذشت زمان، FPT در گله موجب افزایش میزان مرگ و میر گوساله ها می شود.

بهتر است که بین 150 تا 200 گرم از ایمنوگلوبولین جی در اولین وعده آغوز مصرف گردد.

دلایل اصلی کاهش کیفیت آغوز: گاو قبل از زایمان شیردوشی شده باشد، طول دوره خشکی کمتر از 30 روز باشد، دام در دوره خشکی مشکلات تغذیه ای داشته باشد، مشکلات بهداشتی و سلامت گوساله ها و برنامه نامناسب و یا ضعف در سیستم واکسیناسیون.

موارد کاهش کیفیت آغوز را می توان به تاخیر در دادن آغوز اشاره کرد، به عنوان مثال تغذیه آغوز 4 ساعت بعد از تولد و آلودگی باکتریایی بیشتر از (> 100,000 cfu/ml) در آغوز اشاره کرد و باید توجه داشته باشید که پروبیوتیک به آغوز اضافه نشود.

چندین علت می تواند بر روی جذب  IgG تاثیر گذار باشد که مهمترین عامل آن زمان تغذیه گوساله پس از تولد است و عامل دیگر وضعیت متابولیکی گوساله می باشد.

همچنین گوساله هایی که دچار سخت زایی بودند ممکن است کمتر بتوانند IgG را جذب کنند.

یکی دیگر از عوامل مهم محیط زایمان می باشد، اگر گوساله در محیط آلوده همراه با باکتری به دنیا بیاید ممکن است موجب مهار جذب IgG شود و در صورتی که گوساله در هنگام تولد و تا 24 ساعت پس از آن مقدار کافی IgG دریافت نکرده باشد، وضعیت فیزیولوژیکی آن در آینده به مشکل بر می خورد.

  • تعداد بازدید: 3779

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود