نکاتی برای بهبود ایمنی گاو در طی دوره انتقال

گاوهایی که دارای سیستم ایمنی ایمنی ضعیف باشند در معرض خطرات بیشتر و مستعد ابتلا به انواع بیماری ها در اوایل شیردهی می باشند که این میزان به نسبت سایر زمان ها در چرخه تولید بیشتر است، که این میزان را می توان تا ۴۰ درصد در دوره انتقال کاهش داد.هزینه ای که برای این مسائل پرداخت می شود سرسام آور است و در یک گله ۱۰۰ راسی هزینه سالیانه ای که برای برخورد با ورم پستان پرداخت می شود بالغ بر ۱۱۰۰۰۰ یور می باشد و متریت و جفت ماندگی نیز در اثر سرکوب سیستم ایمنی بوجود می آید.

ایمنی در گاو چیست و چرا چالش در این مرحله بروی تولید تاثیر می گذارد؟

ایمنی به توانایی گاو در دفع عفونت ها و چلش های بیماری تعریف می شود. گاوها یک ایمنی غیر اختصاصی یا ایمنی داتی دارند که می تواند به آن ها در بوجود آوردن پاسخ های ایمنی مفید باشد و پاسخ های ایمنی را افزایش دهد.
سیستم ایمنی پس از در معرض بیماری قرار گرفتن و همچنین انجام واکسیناسیون فعال بالاتر می رود.
چالش ایمنی در طی دوره انتقال به طور معمول افزایش پیدا می کند و عملکرد نوتروفیل ها (سلول های سفید خون) و لنفوسیت ها (موادی خاص در خون که در سیستم ایمنی نقش دارند) در طی این دوره به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند.

به طور معمول در اوایل شیردهی میزان بروز تب شیر، جفت ماندگی، متریت، جابجایی شیردان، کتوز و ورم پستان افزایش پیدا می کند.

توجه داشته باشید که نظارت دقیق برروی گاوهای شیری که تازه زایمان کرده اند به بهبود سلامت در دوره انتقال کمک می کند.
سیستم ایمنی بدن گاو در طی این دوره به دلایل تغییرات فیزیولوژیکی و عملکرد سیستم ایمنی در کنار توسعه و رشد جفت و جنین دچار تغییراتی شده و به درستی عمل نمی کند.

در نتیجه گاوها در طی دروه انتقال مستعد ابتلا به بیماری های بیشتری در مقایسه با سایر زمان های سیکل تولید قرار می گیرند.
با توجه به اینکه در طی دوره انتقال گاوها بیشتر در تعادل منفی انرژی قرار دارند، تغذیه و مدیریت آن نقش حیاتی در بدست آوردن سیستم ایمنی مناسب دارد.

 

مراحل بهبود ایمنی در گاو

دلایل سرکوب سیستم ایمنی در این دوره پیچیده و هنوز هم مشخص نشده است و بدون شک ما نیاز داریم که در سال های آینده مطالعات بیشتری در این زمینه انجام دهیم؛ اما اکنون چه کاری می توانیم برای دامپروران انجام دهیم؟
1- اغلب به موضوع سلامت گاو در طی دوره انتقال توجه کافی صورت نمی پذیرد و یک مشکل کوچک در طی این دوره موجب تاثیرات بزرگی در توسعه و رشد می شود.

برای مثال در گاوهای با تب شیر مشکل جفت ماندگی، متریت و اندومتریت و ورم پستان بیشتری رخ می دهد و در شرایط تعادل منفی انرژی خطر جابجایی شیردان، جفت ماندگی، متریت و اندومتریت افزایش پیدا می کند.
موارد ذکر شده از مشکلات معمول است که در اغلب موارد گاو در تلاش است تا آن را به شما بگوید که بدلیل ضعف سیستم ایمنی بوجود می آید.

بنابراین لازم است که دامپروران و دامپزشکان تمام کارهای را که می توانند در جهت بهبود وضعیت دام و ایمنی آن در نزدیکی دوره زایمان انجام دهند. تقویت سیستم ایمنی در زمان گوساله زایی با تغذیه و مدیریت خوب به عنوان یک بخش اصلی از مدیریت دوره انتقال انجام پذیر است.

2- بهبود تعادل منفی انرژی و جلوگیری از کتوز برای به حداکثر رساندن عملکرد سیستم ایمنی در زمان گوساله زایی.
مطالعات اخیر نشان دهنده این است که گاوهای مبتلا به یکی از مشکلات ذکر شده در بالا پس از گوساله زایی در وضعیت انرژی ضعیفی قبل از گوساله زایی قرار داشتند.

3- استفاده از ثبت و ضبط موارد بیماری توسط دامپزشک و متخصص تغذیه که به شما در شناسایی وضعیت بیماری گاو و سلامت در دوره انتقال کمک می کند.

 

مزایای بهبود وضعیت ایمنی

بهبود سیستم ایمنی منجر به کمتر شدن موارد بروز عفونت که نیاز به درمان های آنتی بیوتیکی دارند می شود و در ضمن سریعتر به تعادل مثبت انرژِی و افزایش باروری خواهند رسید.

در نظر گرفتن این شرایط منجر به این خواهد شد که گاوها سریعتر به اوج تولید رسیده و سود واحد دامپروری نیز افزایش پیدا کند.

  • تعداد بازدید: 2748

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود