آنتی بیوتیک ها در جایگزین های شیر

سامونلا تیفی موریوم DT104 یک ارگانیسم می باشد که موجب افزایش نگرانی در جامعه پزشکی و کشاورزی آمریکا شده است

سامونلا تیفی موریوم DT104 یک ارگانیسم می باشد که موجب افزایش نگرانی در جامعه پزشکی و کشاورزی آمریکا شده است. گزارش های اخیر از افزایش شیوع یک سویه مقاوم در برابر آنتی بیوتیک های متعدد سالمونلا تیفی موریوم DT104 در انسان و حیوانات به خصوص در گاو اشاره دارند ، که در حال تبدیل شدن به یک مسئله بهداشتی عمومی در سطح بین المللی می باشد. در اغلب موارد این مورد اغلب از انگلستان گزارش شده اند اما در سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اتریش و دانمارک نیز شیوع این بیماری گزارش شده است. در ایالات متحده این سویه از گاوها ، خوک ها، گوسفندان، جوجه ها ، بوقلمون ها، اسب ها ، بزها و سایر حیوانات جداسازی شده اند از جمله در گربه ،سگ، گوزن ، موش،گرگ، سنجاب، راگون، موش خرما و چند گونه از پرندگان.

در مجله پزشکی انگلستان (May ، 1998 ) مقاله ای از Glynn و همکاران از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در آتلانتا، جورجیا منتشر شده است. نویسندگان مقاله ای در ارتباط با شیوع سویه های مقاوم در برابر آنتی بیوتک از سالمونلا تیفی موریوم DT104 و پیامدهای بهداشتی این افزایش در شیوع را به رشته تحریر در آوردند. آنها بیان داشتند که نسبت مقاومت این باکتری در ایالات متحده آمریکا به پنج آنتی بیوتیک مختلف ( آمپی سیلین ، کلر امفنیکل، استرپتومایسین،سولفونامیدها و تتراساکلین) از 0.6 درصد در سال 1980-1979 به 34 درصد در سال 1996 افزایش یافته بود. نویسندگان این مقاله به این نتیجه رسیدند که افزایش استفاده از موارد ضد میکروبی در حیوانات مزرعه ای و پیشگیری از بیماری های موثرتر در مزارع که لازم می باشد منجر به ایجاد مقاومت تیفی موریوم DT104 در برابر چند دارو و بوجود آمدن با سرعت بیشتر ایجاد مقاومت به مواد اضافی در این گونه و سایر گونه های سالمونلا شده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به نظر می رسد که به منظور حمایت از توصیه سازمان بهداشت جهانی، استفاده از محرک های رد را متوقف نموه است. البته این مورد در زمینه استفاده از آنتی بیوتیک های تغذیه ای Sub thevapeu tically به عنوان محرک رشد می باشد.اخیراً پارلمان بریتانیا با صدور بیانیه ای در مورد انتقال میکرو ارگانیسم های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ا از حیوانات به انسان از طریق غذا ابراز نگرانی نموده است و خواستار ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک در کشاورزی به عنوان محرک رشد شده است.

آیا استفاده از آنتی بیوتیک در جایگزین شیر گوساله ضروری می باشد؟ این یک سؤال جالب می باشد. تولید کنندگان در مناطق خاص جغرافیایی در آمریکا (به عنوان مثال سواحل غربی) به ندرت در جایگزین های شیر گوساله از داروهای خوراکی استفاده می کنند. در مقابل، در سایر مناظق (از جمله قسمت های میانی غربی) میزان تقاضا برای جایگزین های شیر حاوی داروهای خوراکی که در آن مناطق هیچ جایگزین غیر دارویی در جایگزین ها در دسترس نمی باشد، وجود دراد.

تحقیقاتی اخیر نشان دهنده این است که هنوز هم آنتی بیوتیک ها در کاهش بروز و شدت اسهال مؤثر می باشند. این اطلاعات قدیمی تر که بیان داشته بودند که آنتی بیوتیک ها موجب بهبود عملکرد گوساله ها ، به خصوص زمانی که در معرض استرس می باشند، است. در مقابل زمانی که حیوانات در معرض استرس قابل توجهی قرار ندارند، استفاده از آنی بیوتیک سود بالقوه ای به احتمال زیاد برای حیوان ندارد.

پیدا نمودن یک جایگزین برای استفاده از آنتی بیوتیک در جایگزین شیر یکی از اهداف بسیاری از سازمان های پژوهش می باشد. برخی از گزینه ها که ممکن است مؤثر باشند عبارتند از:

* کاهش استرس های محیطی: این ممکن است با کمترین هزینه و به صورت مؤثرترین روش منجر به کاهش اتکا به آنتی بیوتیک شود. در نتیجه کاهش در معرض قرار گرفتن در برابر عوامل بیماری زا در محیط،آنها کمتر نیاز به از بین بردن عوامل بیمناری زا پیدا می کنند.

* باکتری های پروبیوتیک و مخمرها: این ایده از آنجا نشأت گرفت که این اورگانیسم های زنده می توانند با عوامل بیماری زا به رقابت بپردازند. توسط Outgraring باکتری های بیماری زا، باکتری های پروبیوتیک قادر به بهبود وضعیت سلامتی حیوان می باشند.

الیگو ساکاریت ها : این مولکول ها یک جایگاه برای اتصال عوامل بیماری زا در خود فراهم می کنند. پس از ایجاد اتصال لین الیگو ساکاریت ها عوامل بیماری زا به صورت ترکیبات غیر فعال درآمده و قادر به ایجاد اتصال در دستگاه گوارش حیوان نمی شوند.

ایمونوگلوبین ها غذایی: ایمونوگلوبین ها چه به صورت آغوز در جایگزین و یا در پلاسمای حیوان وجود داشته باشد، ممکن است موجب برخی موارد ایمنی روده ای فعال در برابر اتصال یافتن عوامل بیماری زا ایجاد نماید. با افزایش سطح اگویمونوگلوبین ها در بسیاری از گونه ها نشان دهنده بالا رفتن وضعیت اینی بدن شده و به حفظ فعالیت بیولوژیکی در روده ها کمک می کند و یک سطح ایمنی محلی را در روده ها فراهم می کند.

  • تعداد بازدید: 2892

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود