عوامل تعیین کننده هزینه ی روزهای باز در گاوهای شیری

افزایش روزهای بین زایمان تا آبستنی (روزهای باز) معمولا با کاهش سودآوری گاوهای شیری همراه است

چکیده :

افزایش روزهای بین زایمان تا آبستنی (روزهای باز) معمولا با کاهش سودآوری گاوهای شیری همراه است. این کاهش سود تا حدی ناشی از عواملی نظیر افزایش خطر حذف و کاهش تولید شیر است. موضوع این مطالعه یافتن هزینه روزهای باز در نرخ­‌های مختلف آبستنی است. کاهش نرخ آبستنی از 36 به 9 درصد باعث افزایش میانگین روزهای باز از 112 به 166 روز گردید. هزینه هر روز باز اضافی از 3/19 تا 5/41 دلار به ازاء هر گاو در سال متغیر است. عامل اصلی تعیین کننده، هزینه خرید تلیسه است که برای هر گاو در سال برای هر روز اضافی باز از 2/11 به 7/46 دلار افزایش یافت. اندازه عوامل انفرادی و شرکت نسبی آنها بطور عمده به میانگین روزهای باز وابسته است.

توضیحات:

افزایش تعداد روزها بین زایمان تا آبستنی، که به عنوان روزهای باز شناخته شده است، عموما با کاهش سود در گاوهای شیری مرتبط است. این کاهش تا حدی با عواملی مانند هزینه تلقیح، افزایش خطر حذف و جایگزینی، و کاهش تولید شیر مرتبط است. شاخص نرخ آبستنی در آمریکا، یک شاخص ژنتیکی از باروری، حدود 1/5 دلار به ازاء هر روز بیشتر روز باز است علاوه بر هزینه­‌های نرخ حذف (De Vries, 2005). هدف این مطالعه، تعیین هزینه هر روز باز اضافی در نرخ‌های مختلف آبستنی است.

نتایج:

متوسط روزهای باز گله از 166 به 112 روز کاهش یافت و سود هر گاو در سال از 97 به 337 دلار افزایش یافت زمانی‌که نرخ آبستنی از 9 به 36 درصد افزایش یافت (شکل A1). هزینه هر روز باز اضافی (نسبت سود به ضرر روزهای باز) از 3/19 تا 5/41 دلار متغیر است (شکل A2). نرخ حذف از 47 به 32 درصد کاهش یافت. مهمترین عامل تعیین کننده هزینه، قیمت خرید تلیسه است که در دامنه ای بین 2/11 تا 7/46 دلار برای هر گاو در سال به ازاء هر روز باز اضافی متغیر است (شکل 2). ثانیا، تغییرات در فروش شیر به ازاء هر روز افزایش روز باز از افزایش 0/51 دلاری تا کاهش 1/24 دلاری متغیر بود. به ازائ هر روز افزایش روزهای باز اضافی، فروش گاوها از 0/8 تا 2/2 دلار افزایش یافت و فروش گوساله ها از 0/43 به 0/23 کاهش یافت. هزینه های پرورش و هزینه های کارگری نیز در روزهای باز بیشتر، افزایش داشت. هزینه های تغذیه نیز بسته به فروش شیر متغیر بود.

بحث:

سهم عوامل تعیین کننده فردی و سهم نسبی آن شدیدا به میانگین روزهای باز گله وابسته است. هزینه­‌های خرید تلیسه و فروش گاو عوامل تعیین کننده اصلی هزینه هر روز باز اضافی است. با این حال، هزینه­‌های هر روز باز اضافی بصورت انفرادی می­تواند بطور قابل توجهی متفاوت از میانگین هزینه گله باشد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

 

  • تعداد بازدید: 1919

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود