اتلاف زمان روزانه در یک گاو

بعضی اوقات به نظر می رسد که زمان کافی در روز برای انجام همه کارها برای یک انسان وجود ندارد. اگرچه برنامه یک گاو شیری ...

 بعضی اوقات به نظر می رسد که زمان کافی در روز برای انجام همه کارها برای یک انسان وجود ندارد. اگرچه برنامه یک گاو شیری خیلی از انسان ساده تر است، اما زمان هنوز یک فاکتور محدود کننده در حداکثر کردن تولید است.

Margaret Quaassdorff یک متخصص گاوهای شیری در دانشگاه کرنل، در مورد بودجه زمانی گاوهای شیری صحبت کرده است. برنامه زمانی رایج یک گاو در فری استال به شرح زیر است:

5 ساعت خوردن، 12 تا 14 ساعت استراحت، 2 تا 3 ساعت ایستادن، راه رفتن و 5/0 ساعت نوشیدن.

انها فقط 5/2 تا 3 ساعت جایگاه خود را برای شیردوشی و سایر فعالیت ها مانند سم چینی یا تلقیح ترک می کنند. اغلب، این کارها می تواند از انچه که ما فکر می کنیم و تشخیص می دهیم بیشتر طول بکشد و باعث کاهش زمان خوردن و استراحت شود.Quaassdorff  می گوید زمانیکه این موارد روی هم جمع می شوند قطعا خارج از زمان بندی یک گاو می باشند تا بتواند به حداکثر کارایی و تولید برسند.

Quaassdorff لیستی تهیه کرده است که می تواند باعث از دست رفتن زمان دام ها در خارج از جایگاه شود:

  • 1-زمان انتظار طولانی ایستادن خیلی زیاد در جایگاه انتظار شیردوشی یا ایستادن در راه برگشت به مدت طولانی قبل از اینکه وارد جایگاه شوند می تواند ضرر ایجاد کند.
  • 2-زمان زیاد در گردن گیر گاوهایی که بیشتر از یک ساعت در گردن گیر هستند (مثلا برای بررسی های دامپزشکی) زمان کمتری برای استراحت دارند.
  • 3-ارتباط اجتماعی به هم ریخته در بهاربند (اغلب یک مشکل در گاوهای دوره انتقال است) زمانیکه گاوها را خیلی زیاد گروه بندی می کنیم، از انها می خواهیم که رتبه بندی اجتماعی جدید را دوباره ایجاد کنند، و این زمان زیادی را می گیرد.
  • 4-استال های نامناسب اگر پیدا کردن یک استال مناسب برای یک گاو زمان ببرد تا استراحت کند، یا اگر تعداد استال مناسب برای خوابیدن وجود نداشته باشد، گاوها ممکن است به میزان کافی استراحت نکنند.
  • 5-دردسترس بودن ناکافی خوراک اگر خوراک به تعداد کافی هل داده نشود (پوش نشود push up) و اماده نباشد زمانیکه گاو می خواهد ان را بخورد، این موضوع باعث می شود تا گاوها تعداد وعده های خورن را زیاد کنند که از زمان استراحت انها کاسته می شود.
  • 6-عدم اسایش دمایی مناسب گاوهای تحت تنش زمان بیشتری می ایستند که زمان استراحت را کاهش می دهد.
  • 7-تنش اجتماعی برای گاوهای جوان تر اگر گاوهای شکم اول و دام های بالغ در یک جایگاه باشند، گاوهای جوان تر زمان زیادی را برای اجتناب از برخورد با گاوهای مسن تر می گذارند.

در مورد گله خودتان فکر کنید و ببینید کجا می توانید تغییرات کوچک ایجاد کنید که تفاوت های بزرگی برای زمان بندی گاوهای شما ایجاد کند. احتمالا با این تغییرات شما واکنش مثبتی در تولید شیر خود می بینید زمانیکه روش های مدیریتی را برای بهینه کردن زمان استراحت تغییر می دهید.

گاوها تلاش می کنند که استراحت کافی داشته باشند که می تواند بر تولید انها تاثیر بگذارد. گاوها عموما استراحت کردن را از هرچیزی بیشتر ترجیح می دهند. اگر گاوها بین استراحت و خوردن مجبور به انتخاب شوند، انها استراحت کردن را انتخاب می کنند که می تواند بر تولید شیر تاثیر بگذارد چون به اندازه کافی نمی خورد.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1048

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود