جلوگیری از لنگش از بهاربند تلیسه ها شروع می شود

اگر شما با شیوع بالای لنگش در گاوهای جوان مواجه هستید، باید تلاش کنید تا مشکل را حل کنید که حتی قبل از اینکه گاوها ...

 اگر شما با شیوع بالای لنگش در گاوهای جوان مواجه هستید، باید تلاش کنید تا مشکل را حل کنید که حتی قبل از اینکه گاوها وارد چرخه شیردوشی شوند، شروع می شود، طبق نظر نایجل کوک، پروفسور دانشگاه ویسکانسین.

ایشان می گوید که 5 دلیل اصلی لنگش، foot rot, digital dermaƟƟs (DD),sole ulcers, white line lesions and toe lesions، می توانند از بهاربند تلیسه ها شروع شود.

مشکلات زگیل پاشنه

کوک گفت: درماتیت دیجیتال یک بیماری بسیار مسری است و در سیستم های فری استال، جایی که پای حیوانات به طور مداوم در معرض رطوبت و کود قرار می گیرد، تکثیر می یابد. وی گفت كه شاهد بوده كه گله هایی با حداكثر 30% از تلیسه های آنها در زمان زایش با ضایعات آشكار درماتیت دیجیتال مواجه هستند، كه اغلب زگیل های پاشنه دار مودار نامیده می شوند.

این ساختارهای مویی با رنگ قرمز تیره و شبیه توت فرنگی، روی پاشنه و فضای بین سم بسیار دردناک هستند و ممکن است گاوها را برای یک عمر با ضایعات مزمن و دیر درمان مواجه کند که منجر به استرس مداوم، کاهش تحرک و تولید می شود. کوک داده هایی را به اشتراک گذاشت که نشان می دهد حدود نیمی از آنها (45.6%) از تلیسه هایی که قبل از زایش یک مورد درماتیت دیجیتال را تجربه کرده بودند، در اولین شیردهی خود دوباره دچار این ضایعات شدند. در مورد تلیسه هایی که بیش از یک مرتبه درماتیت دیجیتال قبل از زایش داشتند، شیوع در اولین شیردهی به حدود 67% افزایش یافت. در مقابل، فقط حدود 14% از تلیسه های بدون زخم یک مورد درماتیت دیجیتال در اولین شیردهی داشتند.

کوک توصیه کرد که به طور فعال هم تلیسه ها و هم گاوها را برای یافتن ضایعات درماتیت دیجیتال تحت نظر داشته باشید و بلافاصله آنها را با محلول های موضعی که اخیراً از آنتی بیوتیک به ترکیبات مس و اسید سالیسیلیک منتقل شده است، درمان کنید. وی همچنین حمام سم را با همان روش های درمانی با شروع از مرحله تلیسه توصیه می کند، به ویژه در گله هایی که تلیسه ها با ضایعات سم زایش می کنند.

یک محیط خشک و سطح بستر طبیعی در دوره رشد تلیسه، احتمال ایجاد درماتیت دیجیتال در اوایل زندگی را کاهش می دهد. کوک همچنین با تکمیل رژیم های غذایی تلیسه و گاو با مواد معدنی کمیاب آلی، به ویژه روی، نتایج مثبتی در جلوگیری از درماتیت دیجیتال دیده است.

Corkscrew claws   زود شروع می شوند

چالش مهم دیگر سلامت پا در تلیسه ها، ظهور نگران کننده ضایعات انگشتان پا در تلیسه ها است که با یک ناهنجاری سم به نام " Corkscrew claws " همراه است. این وضعیت نتیجه سایش و رشد نامتعادل سم های جلو و عقب است، که باعث می شود پنجه بیرونی تحمل وزن نکند و پنجه داخلی تمام وزن حیوان را تحمل کند. بنابراین ، ظاهر "چوب پنبه" در انگشت داخلی ظاهر می شود، و در نتیجه آن کف انگشت نازک میشود و زخم انگشتان ایجاد می شود.

بسیاری از دستورالعمل های توصیه شده برای تهیه جایگاه مطلوب برای گاوها نسبت به تلیسه ها متفاوت است. شن و ماسه بازیافت شده، در حالی که یک منبع بستر عالی برای گاوها است، به نظر می رسد عامل توسعه بیماری Corkscrew claws  در تلیسه ها باشد. همچنین تغذیه با گردن گیر باعث می شود تا تلیسه ها به پاهای جلویی فشار بیاورند و باعث تغییرات غیر طبیعی اسکلتی شوند. توصیه های جایگاه برای تلیسه بیان شده توسط کوک شامل موارد زیر است:

1- در صورت امکان تلیسه ها را در bedded packs   حداقل تا سن تلقیح پرورش دهید.

2- هنگام استفاده از فری استال، بستر عمیق الی در مقابل شن و ماسه استفاده کنید. به خصوص از شن و ماسه بازیافتی خودداری کنید.

3- از اخورهای شیب دار slant-bar  یا پست و آهن post-and-rail  برای تلیسه ها استفاده کنید. استفاده از گردن گیر را فقط برای تلقیح و دامپزشکی استفاده کنید.

4- با کاهش عرض شیار، طرح کفپوش تلیسه ها را بهبود بخشید. این کار لیز خوردن را محدود می کند اما باعث سایش کف سم نمی شود.

5- حداقل دسترسی پاره وقت به تغذیه در فضای باز و یا مراتع با سطوح طبیعی را فراهم کنید.

کوک اظهار داشت: ما در پنجه های گوساله که در مرتع یا زمین های خشک پرورش یافته اند، مشکل Corkscrew claws نداریم. فراهم آوردن محیط مناسب در اوایل زندگی به جلوگیری از بیماری های سم و مسائل مکانیکی کمک می کند که در غیر این صورت سلامت گاوها را در طول زندگی مختل می کند.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1258

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود