4 قدم برای جلوگیری از تب شیر

گاوهای تازه زا چالش های خیلی زیادی دارند، که بسیاری از انها با عدم تعادل ایجاد شده با زایش مرتبط است.

گاوهای تازه زا چالش های خیلی زیادی دارند، که بسیاری از انها با عدم تعادل ایجاد شده با زایش مرتبط است. درحالیکه بعضی از بیماری های متابولیک مشخص هستند و بنابراین درمان انها راحت است، بیماری هایی مانند کمبود کلسیم تحت حاد علامت های مشخصی ندارند. شما نمی توانید شدت کمبود کلسیم گاو را فقط با نگاه کردن به ان تشخیص دهید. بنابراین شما نمی توانید که ایا گاو تحت تاثیر کمبود کلسیم تحت حاد است، و اگر هست میزان تاثیر این بیماری بر عملکرد او چقدر است.

هیپوکلسیمی تحت حاد می تواند از چند طریق باعث ضرر اقتصادی شود. گاوها می توانند دچار ضعف سیستم ایمنی شوند که می تواند به بیماری های بعدی مانند متریت یا ورم پستان منجر شود. گاوها می توانند همچنین مصرف خوراک را کاهش دهند که می تواند منجر به جابه جایی شیردان و کاهش تولید شیر شود.

 

هیپوکلسیمی تحت حاد

صرف نظر از نوع مدیریت، هیپوکلسیمی تحت حاد بیماری نیست که از بین برود. گاوهایی که برای تولید شیر بعدی خوب اماده شده باشند اغوز بیشتری تولید می کنند، که باعث دفع کلسیم از غدد پستانی می شود و گاوها را در خطر بیشتری از کمبود کلسیم قرار می دهد. خبر خوب این است که تلفات و خسارت ها به علت هیپوکلسیمی تحت حاد می تواند به حداقل برسد. برای بهینه کردن سلامت و تولید گاوهای اوایل زایش، نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

قدم اول: توجه به مدیریت جیره و نمره بدنی

یک جیره مناسب گاوهای دوره انتقال می تواند به حفظ سطح کلسیم خون بعد از زایش کمک کند، که بر تولید شیر اینده و سلامت گاو بعد از زایش تاثیر می گذارد. گاوهای خشک نیاز به میزان کافی انرژی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دارند در جیره دارند. این موضوع شامل استفاده از نمک های انیونیک است، که می تواند باعث ایجاد تعادل منفی DCAD شود. انتخاب و مدیریت مناسب خوراک ضروری است زمانیکه از نمک های انیونیک استفاده می کنید.

زمانیکه شما جیره با DCAD منفی به گاوهای خود می دهید، مهم است که pH ادرار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به نتیجه دلخواه رسیده اید. pH ادرار را حداقل هفته ای یک بار از 12 تا 14 گاو تست کنید. pH ادرار گاوهای مصرف کننده نمک انیونیک باید برای گاوهای هلشتاین بین 6 تا 7 باشد و برای گاوهای جرزی بین 5/5 تا 5/6 باشد.

بعد از زایش، یک گاو تازه زا باید جیره متعادل با علوفه با کیفیت بالا مصرف کند، و خوراک باید در تمام زمان ها برای افزایش مصرف خوراک در دسترس باشد. نمره بدنی در زمان زایش مهم است. نمره مناسب بین 25/3 تا 5/3 است و تراکم مناسب گله حدود 85 درصد مناسب است برای تضمین اینکه گاوها دسترسی کافی به خوراک و محل استراحت دارند.

 

قدم دوم: بهینه کردن اسایش گاو

زایش یکی از پرتنش ترین زمان ها برای گاو است، و وظیفه دامدارها حذف این استرس تا جایی که ممکن است می باشد. امکانات تمیز شامل اخور و ابشخور، بستر مناسب و راحت و سیستم خنک کننده برای حداقل کردن تنش حرارتی همگی به سلامت دام کمک می کنند که باعث می شوند تا امادگی بیشتری برای مواجهه با چالش زایش داشته باشد. اگر ممکن است، گاوهای تازه زا را برای بررسی بیشتر و کاهش تنش های اجتماعی در جایگاه جداگانه نگه دارید. خیلی مناسب است که گاوهای شکم اول از گاوهای بالغ برای کاهش رقابت در اخور جدا شوند.

 

قدم سوم: افزودن کلسیم بعد از زایش

سریعا بعد از زایش، گاوها باید کاهش ناگهانی کلسیم خون را از طریق تولید شیر و اغوز تصحیح کنند. گاوهای مسن تر در خطر بیشتری هستند. استفاده از کلسیم خوراکی در گاوها در زمان زایش، و مجددا 12 ساعت بعد، می تواند کلسیم زیادی برای دام تولید کند زمانیکه سطح کلسیم در پایین ترین میزان خود است. افزودن می تواند برای فقط یک گروه از گاوها انجام شود یا اینکه به تمام گاوهایی که در دومین شیردهی یا بالاتر هستند استفاده شود. دامپزشک ها می توانند کمک کنند تا شما روشی را برای کاهش هیپوکلسیمی تحت حاد در گله خود توسعه بدهید. میزان افزودنی و همچنین شکل کلسیم استفاده شده هر دو مهم هستند برای تولید کنندگان که باید مورد توجه قرار بگیرند زمانیکه یک محصول انتخاب می شود.

 

قدم چهارم: بررسی گاوهای تازه زا از نزدیک

بیشتر از 35 درصد همه گاوهای شیری حداقل یک بیماری کلینیکی در 90 روز اول شیردهی دارند، بنابراین بررسی گاوهای تازه زا مهم است. تهیه یک برنامه برای بررسی دقیق گاوهای تازه زا خیلی مهم است. چونکه زایش خودش تنش دارد، تهیه چک لیستی برای گاوهای تازه زا برای بررسی متعدد انها برای حل مشکلات احتمالی ضروری است و می تواند بر تولید گله تاثیر بگذارد.

مشاهده جلو و عقب گاوهای تازه زا روزی دو بار ضروری است. ترشحات بینی، کاهش اشتها، ظاهر نامناسب، ترشحات رحمی، پر بودن شکمبه و پستان، قوام مدفوع، و سلامت سم و پا باید بررسی شود. با تشخیص بیماری و سایر مشکلات هرچه زودتر، تولیدکنندگان می توانند تصمیمات مدیریتی حیاتی بگیرند در زمان مناسب.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

 
  • تعداد بازدید: 1342

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود