تاثیر تراکم بالا در دوره خشکی گاوهای مادر بر سلامت، رفتار و آسایش گوساله

اثرات منفی تنش هایی که مادرها در دوره ابستنی تجربه می کنند بر سلامت و رفتار فرزندان در نژادهای مختلف پستانداران شامل ...

اثرات منفی تنش هایی که مادرها در دوره ابستنی تجربه می کنند بر سلامت و رفتار فرزندان در نژادهای مختلف پستانداران شامل انسان ها، حیوانات ازمایشگاهی، و دام های مزرعه ای گزارش شده است. این مطالعه تاثیر فضای محدود برای گاوهای شیری در اواخر ابستنی را بر رشد و رفتار فرزندان انها در دوره قبل از شیرگیری بررسی می کند. نتایج ارتباط بین تراکم بالای بهاربند مادری و شیوع بیشتر رفتارهای اجتماعی و افزایش واکنش های رفتاری به شیرگیری در فرزندان را نشان داد. تراکم بالا در مادرها همچنین واکنش های رفتاری گوساله های سالم را به شاخ سوزی کاهش داد. ولیکن، ارتباطی بین تراکم بالای بهاربند مادری و رشد و رفتار گوساله ها در هفته اول زندگی مشاهده نشد. طبق بررسی ما، این مطالعه اولین بررسی است که ارتباط بین تراکم مادری در اواخر ابستنی و رفتار فرزندان را در گله های شیری ثابت می کند.

هدف این مطالعه تحقیق اثر تراکم گله مادری در اواخر ابستنی (تقریبا 60 روز قبل از زایش) بر عملکرد فرزندان در دوره قبل از شیرگیری بوده است. 45 گوساله شیری متولد شده از گاوهایی با تراکم بالا (24 عدد) و تراکم پایین (21 عدد) در دوره خشکی، مورد بررسی قرار گرفتند. وزن تولد و متوسط افزایش وزن روزانه در دوره قبل از شیرگیری (1 تا 49 روزگی) اندازه گیری شد. مشاهدات شامل: 1- سطح فعالیت (روزهای 2-6) 2- سطح اموزش مورد نیاز برای استفاده از خوراک خوران اتوماتیک، و واکنش های رفتاری به محیط گروهی (روز 7)، 3- رفتار تغذیه ای و اجتماعی در جایگاه های گروهی (روز 7-21)، و 4- واکنش ها به شیرگیری (روز 40 تا 49) و شاخ سوزی (روز 28 به بعد). در مقایسه با گروه کم تراکم، گوساله های گروه پرتراکم تماس های اجتماعی بیشتری با هم گروه های خود داشتند و زمان خوابیدن را پیرامون شیرگیری کاهش دادند. در میان گوساله های سالم، گوساله های کم تراکم واکنش های رفتاری شدیدتری به شاخ سوزی، افزایش معنی دار غلظت کورتیزول بزاق، و رفتارهای بیشتر مرتبط با درد داشتند. این مطالعه نشان داد ارتباط بین تراکم گله مادری در اواخر ابستنی و بعضی از رفتارهای مرتبط با اسایش در گوساله ها را در دوره قبل از شیرگیری، که این اثرات با وضعیت سلامتی گوساله ها تعدیل گردید.

طبق یافته های ما، این مطالعه اولین بار است که ثابت می کند که ارتباط بین تراکم گله مادری در اواخر ابستنی و رفتار گوساله ها در گله های شیری وجود دارد. مطالعه حاضر نشان داد که تراکم بالای گله مادری واکنش های رفتاری گوساله ها را به شیرگیری افزایش می دهد اما واکنش ها به درد را کاهش می دهد. مکانیسم این رفتارها هنوز در مطالعه حاضر نامشخص است و تحقیقات بیشتری را نیاز دارد.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 308

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود