تغذیه اسیدهای چرب در گاوهای تازه زا

افزایش چربی جیره گاوهای شیری روشی رایج برای افزایش غلظت انرژی جیره و مصرف انرژی است، که در نهایت به تامین نیازهای ...

 افزایش چربی جیره گاوهای شیری روشی رایج برای افزایش غلظت انرژی جیره و مصرف انرژی است، که در نهایت به تامین نیازهای انرژی گاوهای جدید در مزارع شیری کمک می کند.

تغذیه چربی روشی مفید برای محدود کردن تغذیه زیاد کربوهیدرات های قابل تخمیر (جیره های با نشاسته بالا)، و در نتیجه کاهش خطر اسیدوز تحت حاد و کاهش چربی شیر است. اگرچه تغذیه چربی به دلایل گفته شده در بالا می تواند سودمند باشد، استفاده از ان در جیره های گاوهای شیری به علت تاثیر منفی بر ماده خشک مصرفی زمانیکه به بالای 7 درصد می رسد، محدودیت تغذیه چربی غیراشباع قابل تجزیه در شکمبه (روغن هایی که منجر به کاهش چربی شیر می شوند)، و هزینه چربی های تجاری محدود است. دامدارها و متخصصین تغذیه نیاز است که به دقت نوع، ترکیب، و سطح تغذیه چربی را مد نظر قرار بدهند تا از استفاده از این منبع انرژی سود ببرند.

در حالیکه جیره گاوها بطور معمول دارای 2 تا 4 درصد چربی خام است، جیره های پرانرژی برای گاوهای اوایل زایش ممکن است حاوی 4 تا 7 درصد چربی خام باشد. ولیکن، استفاده از واژه چربی خام برای یک متخصص تغذیه جالب نمی باشد. مشابه با تغذیه پروتئین، که علاقه مندی ها به سمت تامین اسیدهای امینه گرایش دارد، تغذیه چربی نیز باید بر تامین اسیدهای چرب تمرکز کند. در حال حاضر می دانیم که اسیدهای چرب مختلف می توانند به روش خود متابولیسم گاو، تقسیم بندی انرژی به سمت رشد یا شیردهی، باروری، و سلامتی را تنظیم کنند. در این زمینه، ترکیب اسیدهای چرب مکمل چربی و کل چربی جیره عوامل مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند زمانیکه برای گاوهای تازه زا جیره می نویسید.

ما نمی توانیم فراموش کنیم که علوفه ها و غلات حاوی اسیدهای چرب هستند. این چربی های طبیعی می توانند به میزان 2 تا 3 درصد در جیره شرکت کنند. بنابراین سطح چربی طبیعی جیره باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل دانه های روغنی مانند کانولا، تخم پنبه، یا کتان است؛ ولیکن، این منابع می توانند حاوی میزان زیادی از چربی غیراشباع باشند (اولئیک [C18:1]، لینولئیک [C18:2]، لینولنیک [C18:3]) که توانایی کاهش قابلیت هضم فیبر را دارند. تخم پنبه کامل یک منبع اسید چرب غیراشباع است اما همچنین پروتئین و NDF را نیز فراهم می کند. سویای کامل حاوی چربی غیراشباع و پروتئین بالایی است.

اگر ذخیره سازی و تغذیه انها بتواند مدیریت شود، چربی های حیوانی جایگزین مناسب غنی از اسیدهای چرب اشباع برای چربی گیاهی است. با این حال، دامدارها باید تغذیه چربی مکمل را به یک یا دو درصد محدود کنند به منظور محدود کردن میزان چربی غیراشباع در شکمبه (RUFAL، جمع C18:1، C18:2، و C18:3) و جابه جایی جمعیت باکتریایی شکمبه به منظور حفظ تخمیر متعادل شکمبه و هضم فیبر.

برای غلبه بر این محدودیت، چربی های تجاری منابع خوبی هستند. زیرا انها اغلب خیلی اشباع هستند، شامل اسیدهای پالمیتیک و استئاریک (C16:0و C18:0)، که عمدتا به عنوان چربی های خنثی در شکمبه پذیرفته شده اند. این اسیدهای چرب عمدتا حاصل عصاره پالم هستند، که می تواند تاثیر مثبت بر تولید چربی شیر و هضم فیبر داشته باشد. انها ممکن است شامل اندکی اسید اولئیک نیز باشند، ولیکن، تامین بعد از شکمبه ای مواد واسطه ای حاصل از بیوهیدروژناسیون شکمبه ای کمتر موجب نگرانی برای کاهش چربی شیر است. نمک های کلسیم اسیدهای چرب (مانند پالم یا روغن ماهی) مکمل هایی هستند که می توانند توزیع بعد از شکمبه ای اسیدهای چرب غیراشباع را افزایش بدهند. این می تواند شامل اسیدهای چرب امگا 3 مانند اسید لینولنیک و دوکوزاهگزانوئیک اسید(C22:6; an omega-3 FA) برای گاوهای تازه زا باشد.

یکی دیگر از نکات مهم برای بررسی مکمل چربی قابلیت هضم اسیدهای چرب است. قابلیت هضم اسید چرب یک اندازه گیری از میزان اسیدهای چربی است که در دسترس گاو برای جذب هستند. برای بررسی کیفیت یک مکمل چربی سه نکته باید در نظر گرفته شود: شکل فیزیکی، ترکیب شیمیایی، و پروفایل اسیدهای چرب.

مشخصات فیزیکی مکمل چربی از جمله اندازه پریل، ممکن است بسته به تولیدکننده متفاوت باشد، و مهم است که مورد توجه قرار گیرد زیرا ذرات کوچک تر نسبت به ذرات بزرگ تر هضم کمتری دارند. ویژگی های شیمیایی معمولاً مربوط می شود به اینکه آیا مکمل اسیدهای چرب نمک کلسیمی است، به تری گلیسیرید استری می شود یا غیر استری شده باقی می ماند. اگرچه مطالعات محدود است، اما به نظر می رسد اسیدهای چرب اشباع به فرم تری گلیسیرید نسبت به اسیدهای چرب آزاد کمتر قابل هضم باشند. پروفایل اسیدهای چرب مکمل چربی همچنین درجه هضم را تعیین می کنند. دو قانون کلی وجود دارد: 1) هضم اسیدهای چرب غیراشباع نسبت به اسیدهای چرب اشباع بیشتر است (به عنوان مثال، C18:0 نسبت به C18:1 هضم کمتری دارد)، و 2) با افزایش طول زنجیره کربن، هضم اسیدهای چرب کاهش می یابد (یعنی C18:0 هضم کمتری از C16:0 دارد). گروه تحقیقاتی دانشگاه کرنل رویکردهای جیره ای برای افزایش قابلیت هضم اسیدهای چرب اشباع را مطالعه می کند. توجه به نقش فسفولیپیدها، یک امولسیون کننده طبیعی که در صفرا یافت می شود، متمرکز شده است اما به صورت لسیتین یا لیزولسیتین خام یا بدون روغن موجود است.

پس از جذب، اسیدهای چرب اهداف متفاوتی را دنبال می کنند، که تحت تأثیر ترکیب شیمیایی اسیدهای چرب است. به عنوان مثال، اسید پالمیتیک ترجیحاً در چربی شیر شرکت می کند، مطابق با تحقیقاتی که نشان می دهد مقدار و تولید چربی شیر و همچنین شیر تصحیح شده افزایش می یابد. تغذیه اسید پالمیتیک همچنین تقسیم انرژی به سمت تولید شیر و دور شدن از ذخایر چربی بدن را افزایش می دهد. در گاوهای تازه زا، تغذیه اسید پالمیتیک باعث از بین رفتن نمره بدنی می شود.

در دانشگاه کرنل، فرض گردید که اسید پالمیتیک حساسیت انسولین را در بافت چربی کاهش می دهد تا لیپولیز و تقسیم گلوکز به غده پستانی را برای تولید لاکتوز افزایش دهد. در مقابل، به نظر می رسد افزایش اسید اولئیک باعث افزایش شرکت اسیدهای چرب در ذخایر چربی بدن شده و انرژی کمتری به سمت تولید شیر هدایت می شود. این یافته ها از دانشگاه ایالتی میشیگان توسط کارهای اخیر مورد تایید قرار گرفت که اسید اولئیک به عنوان یک حساس کننده انسولین در بافت چربی گاو بعد از زایش عمل می کند. تفکر فعلی تغذیه چربی های تجاری با مقداری اسید اولئیک در گاوهای تازه زا است. چنین رویکردی باعث افزایش هضم اسیدهای چرب و حفظ نمره بدنی می شود؛ اما این ممکن است به قیمت کاهش تولید شیر باشد. گاوهایی که با اسید پالمیتیک بالا تغذیه می شوند و تولید شیر، سلامت و باروری بالا را حفظ می کنند، ممکن است نیازی به جایگزینی با اسید اولئیک نداشته باشند.

اسیدهای چرب امگا 3 مانند C18:3 و C22:6 ترکیبات ضد التهابی هستند که احتمالاً حساسیت به انسولین را افزایش می دهند. اگرچه داده ها در گاوهای شیری محدود است، این اسیدهای چرب (که از بیوهیدروژناسیون شکمبه ای فرار می کند) احتمالاً پتانسیل زیادی برای به حداقل رساندن از دست دادن چربی بدن، افزایش سلامت کبد، جلوگیری از التهاب و کاهش بروز بیماری پس از زایش دارند. با این حال باید مراقب باشیم، زیرا گاوهایی که شایستگی ژنتیکی بالایی در تولید شیر دارند، چربی بدن را برای حمایت از شیردهی بسیج می کنند.

رویکردهای جیره ای که باعث افزایش اسیدهای چرب امگا -3 تولید شده در بدن می شوند، باید به عنوان روشی برای افزایش سلامت گله در شرایطی که بیماری و ناباروری چالش های دستیابی به تولید زیاد شیر است، در نظر گرفته شود. آزمایشگاه McFadden در حال مطالعه رویکردهای جیره ای برای تقویت انتقال اسیدهای چرب امگا 3 به بعد از شکمبه با استفاده از انواع مختلف محافظت است. علاوه بر این، گروه تحقیقاتی کرنل این احتمال را در نظر گرفته است كه تغذیه اسیدهای چرب امگا 3 باعث افزایش اثر دهندگان متیل محافظت شده در شكمبه (به عنوان مثال، متیونین یا كولین) برای به حداكثر رساندن متیلاسیون كبدی، تولید فسفاتیدیل كولین و حذف تری گلیسیرید در گاوهای تازه زا می شود. ما این احتمال را در نظر گرفتیم زیرا گاوهای دوره انتقال اغلب کاهش میزان اسیدهای چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه را نسبت به میزان کل اسیدهای چرب تجربه می کنند.

بطور کلی، چربی جیره ترکیبات مختلف اسیدهای چرب را برای گاوهای تازه زا فراهم می کنند. این اسیدهای چرب می توانند از نظر مقدار در جیره، حساسیت به بیوهیدروژناسیون، قابلیت هضم، استفاده در متابولیسم و خصوصیات زیست فعال متفاوت باشد (یعنی همه اسیدهای چرب تاثیر یکسان ندارند). تحقیقات آینده احتمالاً توصیه های تغذیه ای مربوط به اسیدهای چرب خاص یا نسبت اسیدهای چرب را در جیره گاوهای تازه زا که سلامت و تولید شیر را بهینه می کند، شناسایی می کند.

 

جدول 1- نمونه پروفیل اسیدهای چرب چربی ها و روغن های طبیعی

 

* اگرچه یک خوراک غیرمتعارف است، روغن نارگیل بطور اختصاصی حاوی بالاتر از 80 درصد اسیدهای چرب متوسط زنجیر اشباع(C8:0-C14:0) است.

+Eicosapentaenoic acid

#Docosahexaenoic acid

 

 

جدول 2 نمونه اسیدهای های چرب بعضی از مکمل های چربی تجاری

 

* پروفایل اسیدهای چرب مکمل های چربی تجاری می تواند متغیر باشد و باید توسط هر تولید کننده بیان شود. میزان کل چربی نیز متفاوت است.

+ نمک های کلسیمی اسیدهای چرب. عموما به عنوان چربی عبوری شناخته می شوند، بر اساس این موضوع که کلسیم می تواند با اسیدهای چرب ترکیب غیرمحلول بسازد، بنابراین انها را چربی خنثی می نامند. این تکنولوژی محافظت نسبی ایجاد می کند که می تواند تا حدی از تاثیر منفی اسیدهای چرب غیراشباع بر باکتری ها و تولید چربی شیر محافظت نسبی ایجاد کند.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1425

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود