پروتوکل های تب شیر

هیپوکلسیمی، که عموما تحت عنوان تب شیر شناخته می شود، بطور بالقوه یک بیماری کشنده است که زمانی اتفاق می افتد که ...

هیپوکلسیمی، که عموما تحت عنوان تب شیر شناخته می شود، بطور بالقوه یک بیماری کشنده است که زمانی اتفاق می افتد که سطح کلسیم خون گاوها به زیر سطح نرمال کاهش می یابد. اگر به خوبی مدیریت نشود، یک گاو می تواند از یک دام سالم به یک دام مرده در عرض چند ساعت تبدیل شود. شناخت علامت ها و درمان مناسب این شرایط می تواند باعث ایجاد تفاوت ها شود زمانیکه جان یک دام را نجات می دهید.

دنبال چه چیزی بگردیم

تب شیر می تواند بر اساس شدت ان به سه مرحله تقسیم شود.

مرحله اول تب شیر، تحت عنوان هیپوکلسیمی تحت حاد نیز شناخته می شود، اغلب سخت است که به علت دوره کوتاه و نشانه های خیلی زیاد تشخیص داده شود. این مرحله عموما یک ساعت طول می کشد با علامت هایی مانند کاهش اشتها، حساسیت بالا، ضعف، جابه جا کردن وزن بدن بر پاهای عقب.

مرحله دوم تب شیر مدت زمان بیشتری بین 1 تا 12 ساعت طول می کشد. ان همچنین با علامت های شدیدتری مانند چشم های افتاده، گوش های سرد، لرزش عضلات، عدم هماهنگی در راه رفتن و دستگاه گوارش غیرفعال همراه است. دمای بدن گاو ممکن است همچنین به زیر 5/35 تا 7/37 درجه کاهش یافت.

مرحله سوم هیپوکلسیمی با عدم توانایی گاو در ایستادن و از دست دادن شدید هشیاری که منجر به کما می شود، تشخیص داده می شود. ضربان قلب دام ممکن است به شدت افزایش یابد و به بالای 120 عدد در دقیقه برسد. گاوها در مرحله سوم در صورت درمان نشدن بیشتر از چند ساعت زنده نمی مانند.

چه زمانی درمان کنیم

برای گاوهایی که ایستاده اند، کلسیم خوراکی می تواند به صورت درنچ، ژل یا بلوس استفاده شود. کلسیم خوراکی مزیت این را دارد که به اهستگی جذب می شود در دستگاه گوارش که شبیه ازاد سازی طبیعی کلسیم بعد از مصرف خوراک است.

برای گاوهایی که زمین گیر شده اند، تزریق داخل وریدی به منظور کمک به افزایش سریع سطح کلسیم خون باید انجام شود. اگرچه این درمان ها در موقعیت های اورژانسی استفاده می شوند، تزریق میزان زیاد کلسیم در یک دوره کوتاه می تواند باعث سکته قلبی دام شود. علاوه بر این، بعد از تزریق داخل وریدی کلسیم یک دز کلسیم خوراکی چند ساعت بعد از تزریق مصرف کنید تا سطح کلسیم متعادل شود.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1263

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود