اجازه ندهید که گاوها احساس سرما بکنند

تنش سرمایی به درستی به عنوان چالش اصلی در مدیریت گوساله های شیری شناخته شده است. ولیکن، یک گاو شیری بالغ نیز می تواند...

تنش سرمایی به درستی به عنوان چالش اصلی در مدیریت گوساله های شیری شناخته شده است. ولیکن، یک گاو شیری بالغ نیز می تواند به سرمای مداوم واکنش منفی نشان بدهد.

زمانیکه در تلاش هستید تا تولید شیر را بالا ببرید، گاوهای شیرده بخشی از انرژی مصرف شده در روز را برای حفظ دمای نرمال بدن در 38 درجه مصرف می کنند. ولیکن، زمانیکه هوا سرد می شود، گاوها از انرژی بیشتری برای حفظ گرمای بدن استفاده می کنند. گاوها عموما سرمای زمستان را با ایجاد یک پوشش ضخیم و متراکم در زمستان تحمل می کنند اما تولید ان معمولا زمان می برد. نوع جایگاه و محیط نقش مهمی دارند، برای مثال مقایسه بین یک جایگاه فری استال دارای پرده های جانبی با یک بهاربند باز.

حد بحرانی پایین

دمایی که در ان یک گاو شیرده بالغ به هوای سرد واکنش نشان می دهد به عنوان حد بحرانی پایین نامیده می شود. بیشتر اعداد در مورد حد بحرانی پایین از مطالعات بر گاوهای گوشتی به دست امده است، اما باز هم می تواند باعث ایجاد دیدگاه های بیولوژیکی مناسب شود. حد بحرانی پایین برای گاوهایی که با هوای سرد راکد (بدون وزش باد) مواجه هستند بستگی به پوشش انها دارد و در جدول یک گزارش شده است:

 

پوشش زمستانی گاوهای بالغ برای انها یک عایق فراهم می کند تا در مقابل هوای سرد مقاومت کنند تا قبل از زمانیکه انرژی از تولید شیر به سمت حفظ دمای بدن حرکت کند. ولیکن، برای گاوهای شیری که در بهاربندهای دارای پرده نیستند، مواجهه با باد زیاد که باعث افزایش سرما می شود، می تواند به شدت سطح بحرانی پایین را تغییر دهد. برای مثال، در دمای صفر درجه و وزش باد زمستانی با سرعت 10 مایل در ساعت، گاو دمایی معادل 8- درجه را حس می کند. این دام انرژی مصرفی را برای حفظ دمای بدن افزایش می دهد که باعث کاهش انرژی در دسترس برای تولید شیر می شود.

واکنش گاوهای شیری به تنش سرمایی در جدول 2 خلاصه شده است:

 

تغییرات بیولوژیکی جالبی اتفاق می افتد:

  • همانطور که دمای هوای راکد به صفر یا کمتر از ان می رسد، احتیاجات نگهداری به میزان 10 درصد یا بیشتر جهت حفظ دمای بدن افزایش می یابد. باد سرد می تواند این سناریو را بدتر کند و نیاز به انرژی بالاتر دارد.
  • در دمای کمتر از صفر، برای افزایش دریافت انرژی مصرف خوراک به میزان 5 تا 10 درصد افزایش می یابد.
  • مصرف اب در هوای سرد کاهش می یابد
  • با تغییر در تقسیم بندی انرژی و کاهش احتمالی مصرف اب، در نتیجه تولید شیر کاهش می یابد
  • قابل توجه است که گاوهای شیری جدید تولید شیر خود را حفظ می کنند حتی در دمایی حدود 7- درجه. تجربیات عملی نشان داده است که نمره بدنی به منظور حفظ گرمای بدن و تولید شیر کاهش می یابد.

مدیریت گاوهای پرتولید در تنش سرمایی

این نیاز به کار تیمی هم از لحاظ مزرعه ای و هم تغذیه ای دارد. چند منطقه که باید بررسی شود:

علوفه: ماده خشک علوفه سیلو شده را در دفعات متعدد بررسی کنید. این موضوع باعث می شود تا مطمئن شوید که تغییری در نسبت علوفه به کنسانتره ایجاد نمی شود.

پس اخور: به تعداد دام های هر بهاربند توجه کنید، که چگونه هوای سرد مصرف خوراک را تغییر می دهد و چقدر پس اخور باقی می ماند. زمانیکه هوا سرد می شود، گاوها می تواند مصرف خوراک را بیشتر از حد نرمال بالا ببرند و پس اخور کاهش یابد. از خالی شدن اخور خودداری کنید و اجازه بدهید تا پس اخور بیشتری برای گاوهای دوره انتقال باقی بماند.

نمره بدنی: با افزایش طول مدت سرما و حفظ تولید در این شرایط، نمره بدنی و میزان پروتئین شیر را مراقبت کنید. کاهش هر کدام یا هر دوی انها نشانه این است که دام ها در جیره انرژی بیشتری نیاز دارند. این می تواند با افزایش میزان غلات یا چربی عبوری به دست بیاید. بهاربند گاوهای تازه زا به افزایش طول مدت سرما حساس است، باعث ایجاد تغییرات زیاد در روزهای اول شیردهی می شود. مطمئن شود که مصرف ماده خشک بالا است و برای حمایت از سیستم ایمنی شامل افزودنی های خوراک است.

تجهیزات: میکسر خوراک را بررسی کنید که سالم باشد و اگر نیاز است ان را تعمیر کنید. یخ زدگی می تواند باعث اسیب به تیغه ها و سایر بخش های میکسر شود. بر کیفیت و یکنواختی خوراک مخلوط در اخور دقت کنید. همچنین، مراقب وجود فلزات در اهن ربای خروجی میکسر باشید.

افزودنی های خوراک: با تغییرات فراوان جیره در زمستان و همچنین چالش های مصرف خوراک و قابلیت هضم، بهتر است که از یک مخمر زنده در تمام مراحل شیردهی برای کاهش احتمال اسیدوز تحت حاد، افزایش قابلیت هضم جیره، حفظ عملکرد شکمبه و مصرف خوراک استفاده کنید.

دمای اب: تضمین مصرف کافی اب برای حفظ تولید شیر مهم است. علاوه بر بررسی ابخوری های منجمد، مطمئن شوید که نرخ جریان اب تازه در حد نرمال است. همچنین، گاوهایی که اب گرم دریافت می کنند می توانند مصرف خوراک را در سطح بالا نگه دارند.

پوشش زمستان: پوشش زمستانی یک گاو زمانیکه تمیز و خشک باشد ان را بهتر حفظ می کند. بستر مناسب، خشک و تمیز یک اجبار است.

با تمام شدن سال، از کاهش تولید در زمستان جلوگیری کنید و بدانید که اشتهای گاو افزایش می یاد و نیاز به انرژی بالاتر برای حفظ تولید و نمره بدنی دارد. با تغییرات اندک در جیره و روش های تغذیه، گاوهای شیری می توانند کارایی تولید خود را حفظ کنند.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 3958

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود