گاوها کلسیم خود را در شیر می ریزند

هنگام زایش، گاوها در تعادل منفی کلسیم قرار می گیرند. دلیل آن این است که آنها به معنای واقعی کلمه از ...

هنگام زایش، گاوها در تعادل منفی کلسیم قرار می گیرند. دلیل آن این است که آنها به معنای واقعی کلمه از ذخایر کلسیم خود برای تامین کلسیم شیر استفاده می کنند.

هموستاز کلسیم در زمان زایش شکننده است. از نظر متابولیکی برای گاو زمانی دشوار است. گری اوتزل، استاد دانشگاه دامپزشکی دانشگاه ویسکانسین-مدیسون.

در وبینار Hoard’s Dairyman، اوتزل توضیح داد که شیر واقعاً سرشار از کلسیم است. برای یک انسان، 30% از نیاز روزانه کلسیم فقط در یک فنجان شیر وجود دارد.

آغوز بیشتر از دو برابر شیر معمولی کلسیم دارد. 0.8 تا 1 گرم کلسیم در 450 گرم آغوز وجود دارد در مقایسه با 0.5 گرم کلسیم در هر 450 گرم شیر.

اوتزل گفت: این یک شوک واقعی برای سیستم گاو است. در طول بارداری، یک گاو مقداری کلسیم برای تولید اسکلت جنین فراهم می کند، اما در 12 ساعت قبل از تولد، مقدار زیادی کلسیم باید به آغوز تخلیه شود. سپس یک گاو 12 ساعت بعد این روند را تکرار می کند. در 24 ساعت اول بعد از زایش، دفع کلسیم می تواند 20 تا 30 گرم باشد.

یک گاو با رسیدن به اوج تولید شیر همچنان کلسیم را تخلیه می کند. اوتزل گفت: این واقعاً گاو را تحت فشار قرار می دهد. گاوها درست مثل اینکه با تعادل انرژی دست و پنجه نرم می کنند بعد از زایش با تعادل کلسیم دست و پنجه نرم می کنند.

گاوها از طریق فرایندی به نام پوکی استخوان شیردهی کلسیم مورد نیاز خود را دریافت می کنند. اوتزل گفت گاوها در 30 روز اول شیردهی 9 تا 13 درصد کلسیم اسکلتی خود را از دست می دهند. در کل، حدود 12/1 کیلو کلسیم از 45/9 کیلو موجود در استخوان های آنها از بین می رود.

اوتزل توضیح داد: ذخیره کلسیم اسکلت کافی است، اما فعال سازی مکانیسم ها چند روز طول می کشد. به همین دلیل گاوها دچار کمبود کلسیم می شوند که می تواند منجر به هیپوکلسمی بالینی یا تحت بالینی شود. 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 647

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود