تسهیل سازگاری متابولیکی در گاوها

تعادل منفی انرژی، که در حوالی زایش رخ می دهد، شایع ترین اختلال متابولیک در گاوهای شیری است.

تعادل منفی انرژی، که در حوالی زایش رخ می دهد، شایع ترین اختلال متابولیک در گاوهای شیری است.

قبل از زایش، گاو دارای جیره کم انرژی برای تأمین نیازهای نگهداری و رشد جنین است. با این حال، بلافاصله پس از زایش، تقاضای انرژی با سرعت بیشتری نسبت به انرژی دریافتی افزایش می یابد و منجر به تعادل منفی انرژی می شود، بیماری که می تواند منجر به کتوز تحت بالینی شود. برای تأمین نیازهای روزافزون انرژی، و تسهیل سازگاری متابولیکی پس از زایش، استراتژی های تغذیه ای با استفاده از علوفه های با کیفیت بالا برای به حداکثر رساندن مصرف ماده خشک، بر جیره های با انرژی بالا متمرکز شده اند. افزودن افزودنی ها به گاوهای پس از زایش، تأمین انرژی اضافی به شکل پروپیلن گلیکول، چربی محافظت شده و پروپیونات کلسیم برای تأمین نیازهای روزافزون انرژی، بسیار معمول است. تمرکز اصلی، همیشه تأمین انرژی بیشتر برای کمک به گاو در کنار آمدن با افزایش تولید شیر و جلوگیری از از دست دادن وضعیت بدن بوده است.

 

بلافاصله پس از زایش، تقاضای انرژی با سرعت بیشتری نسبت به انرژی دریافتی افزایش می یابد.

 

 

سیستم ایمنی ذاتی

 

 یک عامل مهم اما معمولاً نادیده گرفته شده این است که سیستم ایمنی ذاتی پس از زایش به بیماری تعادل منفی انرژی کمک می کند. چندین محقق داده هایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد سیستم ایمنی بدن اغلب در طول دوره انتقال به طور چشمگیری تغییر می کند و منجر به کاهش قابل توجه سیستم ایمنی می شود. در همان زمان، افزایش سطح نشانگرهای زیستی در گردش التهاب سیستمیک مشاهده شده است. التهاب یک پاسخ ایمنی است و در جذب سلول های ایمنی ذاتی برای مهار رشد باکتری مفید است، اما هزینه آن برای حیوان بسیار زیاد است. نکته مهم، التهاب می تواند در غیاب چالش واقعی پاتوژن رخ دهد و همچنین می تواند بدون علائم سنتی درد، تورم و قرمزی ایجاد شود. هنگامی که نشانگرهای التهاب خون افزایش می یابد، در غیاب علائم بالینی، اغلب به عنوان التهاب تحت حاد شناخته می شود. عوامل التهاب سیستمیک در اطراف زایش کاملاً مشخص نیست اما با زایش و شروع زور زدن، آزاد شدن جفت، اختلالات احتمالی گوارشی، سندرم نشت دستگاه گوارش و سایر شرایط استرس زا همراه است.

 

دلایل تعادل منفی انرژی و کتوز تحت بالینی

 

التهاب سیستمیک تحت حاد برای گاو هزینه زیادی دارد. سیستم ایمنی بدن بسیار انرژی بر است و اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که گاوهایی که دارای التهاب سیستمیک هستند به طور متوسط در طی یک دوره 12 ساعته به یک کیلوگرم گلوکز بیشتر از گاوهای فاقد التهاب نیاز دارند. این واقعیت که سیستم ایمنی بدن از گلوکز به عنوان منبع انرژی اولیه استفاده می کند که غده پستانی نیز برای تولید شیر به آن نیاز دارد، منجر به کاهش مداوم سیستم ایمنی و طولانی شدن التهاب سیستمیک حاد می شود. سیستم ایمنی فعال در اطراف زایش ممکن است یکی از عوامل اصلی تعادل منفی انرژی و کتوز تحت بالینی باشد. داده های تحقیقی نشان می دهد که کاهش التهاب سیستمیک بلافاصله پس از زایش ممکن است به تطابق سریعتر متابولیسم و تولید بیشتر شیر کمک کند.

سیستم ایمنی یک گاو شیری اغلب در طول دوره انتقال به طور چشمگیری تغییر می کند. تغییرات ایمنی اغلب التهاب سیستمیک را بدون هیچ گونه علامت عفونت تحریک می کنند. به دلیل تقاضای زیاد انرژی توسط سیستم ایمنی بدن برای حفظ التهاب، التهاب یکی از عوامل اصلی در بروز تعادل منفی انرژی، کاهش تولید شیر و تولیدمثل است. به طور کلی پذیرفته شده است که کتوز تحت بالینی منجر به کاهش20% مصرف ماده خشک و در نتیجه کاهش تولید شیر در حدود 2 کیلوگرم می شود. محاسبات انجام شده توسط دانشگاه تولوز و INRA ضرر اقتصادی حدود 210 یورویی به ازای هر گاو زایش کرده در موارد کتوز تحت بالینی را نشان می دهد. با این وجود اخیراً ثابت شده است که التهاب سیستمیک پس از زایش می تواند با تغذیه مناسب و گنجاندن برخی از پروبیوتیک ها در جیره رفع شود.

 

شکل 1 - میزان هاپتوگلوبین (g/L) در خون طی دوره انتقال.

 

کاهش نشانگرهای التهابی

 

 مخمر پروبیوتیک Actisaf Sc 47، از Phileo Lesaffre، به دلیل تأثیر در جلوگیری از اسیدوز و بهبود هضم فیبر در گاوهای شیری شیرده بسیار مشهور است. آخرین مطالعات نشان می دهد که مکمل Actisaf Sc 47 که از 21- تا 21+ روز از زایش داده می شود، قادر است مارکرهای التهابی را پس از زایش کاهش دهد و میزان هاپتوگلوبین خون (شکل 1) وBHBA  (شکل 2) را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. BHBA شاخص مهمی از کتوز با مقادیر بیش از 1.2 میلی مول در لیتر خون است که در سطح بین المللی به عنوان پیشنهاد کتوز تحت بالینی شناخته می شود. یک مطالعه از سال 2018، اثر مخمر پروبیوتیک را در گاوهای دوره انتقال اندازه گیری کرد که از 21- تا +21 روز از زایش تغذیه شدند. کاهش قابل توجه غلظت BHB در خون 28 روز پس از زایش ثبت شد و خطر ابتلا به کتوز را کاهش می دهد. مصرف خوراک روزانه نیز در گروه پروبیوتیک در مدت زمان آزمایشی 6/15 کیلوگرم در مقابل 6/14 کیلوگرم برای گاوهای گروه شاهد بود. در نتیجه تولید شیر برای گروه مکمل با 35.8 کیلوگرم در روز در مقایسه با گروه شاهد 33.8 کیلوگرم در روز بیشتر بود.

 

شکل 2 - محتوای BHB خون (mmol/L) در روز 28 شیردهی

کاهش خطر تب شیر

 

 گاوهایی که پروبیوتیک مخمر در حین دوره انتقال مصرف کردند دارای مصرف ماده خشک و تولید شیر بیشتر بودند و به طور قابل توجهی وضعیت بدن خود را کمتر از دست دادند. افزایش تولید شیر را می توان با سلامت بهتر شکمبه و تامین منابع انرژی گاوهای شیرده توضیح داد. سلامت بهتر شکمبه همچنین می تواند پیشرفت های قابل توجهی در جذب و فراهمی زیستی منیزیم از روز 1-28 شیردهی را توضیح دهد. این امر با کاهش خطر تب شیر از سلامت حیوانات محافظت می کند. غلظت قابل توجه کمتر هاپتوگلوبین و BHB خون نشان دهنده کاهش هر دو فرآیند تجزیه بافت چربی و کتوژنز کبدی است، که نشان دهنده بهبود تعادل انرژی، کاهش التهاب سیستمیک و کاهش خطر کتوز تحت بالینی است.

مکمل پروبیوتیک مخمر در حین دوره انتقال باعث کاهش سطح هاپتوگلوبین و BHB در خون می شود. این امر به دوره انتقال راحت تر، کاهش التهاب سیستمیک و خطر کتوز تحت بالینی کمک می کند. ثابت شده است که مکمل Actisaf Sc 47 وضعیت انرژی و متابولیسم را بهبود می بخشد، از این رو تأمین انرژی برای تولید شیر را افزایش می دهد. عمق درک ما از سویه های پروبیوتیک به ما امکان می دهد راه حل های نوآورانه جیره ای برای کاهش اثرات منفی التهاب پس از زایش و تعادل منفی انرژی در گاوهای شیری با تولید بالا ایجاد کنیم.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 408

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود