اسهال گوساله، علت، نشانه ها، پیگیری و مدیریت

برای بسیاری از گاوداران، زمان نزدیک به زایمان در گاو و متعاقب آن به دنیا آمدن گوساله زمان بی خوابی های شبانه است. اسهال گوساله یکی از مشکلات بهداشتی اولیه در گوساله های تازه متولد شده می باشد. سیستم مانیتورینگ سلامت ملی حیوانات USDA در سال های 2007 تا 2008 گزارش کرده اند که 14 درصد از تلفاتی که در گوساله های زیر 3 هفته رخ می دهد بدلیل مشکلات گوارشی مانند اسهال گوساله است.

چه عواملی باعث اسهال می شود؟

اسهال به طور معمول می تواند بوسیله عوامل ایجاد کننده آلودگی و عفونت (باکتری هایی مانند اشرشیاکلی و سالمونلا، ویروس هایی مانند Cryptosporidia و Coccidia) ایجاد می شود. با این حالب عوامل مدیریتی نیز در بوجود آمدن اسهال در گوساله ها نقش مهمی دارند. از این موارد مدیریتی می توان به تغذیه ناکافی که می تواند ناشی از  کیفیت و کمیت پایین آغوز، آب و هوای سرد و مرطوب که منجر به بوجود آمدن تنش سرما در گوساله شده و این عوامل شرایط خوبی را برای بقا و فعالیت عوامل ایجاد کننده اسهال در گوساله ایجاد می کنند. از آنجایی که عوامل بسیاری در بروز اسهال در گوساله دخیل هستند، اغلب انتخاب یک عامل موثر در ایجاد اسهال و تلاش در جهت رفع آن دشوار است و این کار را برای دامپزشکان برای انتخاب درمان موثر و اتخذ استراتژی های مدیریتی برای جلوگیری از بروز اسهال در آینده مشکل می کند.

 

از دست دادن آب و الکترولیت ها:

از دست دادن آب و الکترولیت ها در اثر اسهال باعث از دست دادن آب و تغییر تعادل اسید و باز در مایعات بدن می شود. جایگزین نمودن مایعات از طریق دهان توسط فیدرهای گوساله اولین اقدامی است که در جهت بازگرداندن آب و الکترولیت ها در گوساله های مبتلا به اسهال باید انجام شود. انواع پودرهای الکترولیت موجود است که می توان با آب مخلوط و برای مصرف مورد استفاده قرار داد. این محصولات اغلب حاوی منابع مواد معدنی، انرژی و بافرها در نسبت درست و کافی با توجه به نیازهای گوساله هستند. محلول هایی که حاوی استات و یا پروپیونات به عنوان بافر می باشند در مقایسه با محلول های حاوی بی کربنات ترجیح داده می شوند. این محلول ها باید به صورت تغذیه جدا از شیر مورد تغذیه قرار گیرند. این گوساله ها باید مورد توجه بیشتری توسط کارگران گوساله دانی شوند و در صورت نیاز در طی درمان مورد تغذیه دستی قرار گیرند در ضمن در طی درمان این گوساله ها نیاز به مکمل های انرژی و پروتئین تامین شده از طریق شیر برای مبارزه موثر با عفونت دارند. زمانی که گوساله از خود علائم بالینی شدید (بیش از 8 درصد از دست دادن آب) را از خود نشان داد، ممکن است تنها الکترولیت های خوراکی کارساز نباشد و تزریق وریدی مایعات درمانی مورد نیاز خواهد بود. بیشتر گوساله هایی که دچار از دست دادن آب می شوند اغلب از لرزش و هیپوترمی نیز رنج می برند و نیاز به یک جایگاه و آغل گرم و یا استفاده از یک لامپ حرارتی در طول درمان دارند.

 

سایر ملاحظات

شیوع اسهال شدید اغلب با شرایط آب و هوایی بد و طوفانی همراه است. از آنجا که شرایط آب و هوایی غیر قابل پیش بینی هستند اغلب در نظر گرفتن یک جای خشک و تمیز برای گوساله در اوایل زندگی بسیار مهم است. محل زایمان باید به منظور به حداقل رساندن اشاعه باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا باید از سایر مکان ها جدا شده باشد. مصرف آغوز کافی و با کیفیت در عرض چند ساعت پس از تولد در تضمین ایجاد ایمنی در برابر عوامل مختلف ایجاد کننده بیماری و اسهال مفید است. تزریق واکسن های طیف گسترده اسهال در تلیسه های آبستن و گاوها 16 هفته قبل از گوساله زایی و متعاقباً 4 هفته قبل از گوساله زایی موجب ساخت آنتی بادی های لازم در آغوز شده و ممکن است برای محافظت در برابر عوامل ایجاد کننده اسهال در گوساله مفید باشد. با این حال یک برنامه واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند از بروز اسهال ناشی از بهداشت ضعیف، تغذیه ناکافی و امکانات نامناسب و مدیریت زایش ضعیف جلوگیری کند. تمامی این موارد ذکر شده از اجزای مهم داشتن یک گوساله سالم می باشد.

  • تعداد بازدید: 7390

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود