مصرف خوراک در گاوهای دوره انتقال

امروز در مورد مصرف ماده خشک گاوهای انتقالی پس از زایمان صحبت خواهیم کرد. در مباحث پیش روی اهمیت به حداقل رساندن عوامل استرس زا و بیشینه سازی مصرف خوراک در دوران انتقال مشخص خواهد شد.

دوره انتقال 
دوره انتقال از سه هفته قبل از زایمان آغاز و تا سه هفته پس از زایمان ادامه می یابد. 
دوره انتقال، مرحله برقراری توازنی بسیار قدرتمند میان تغییرات ناگهانی قبل و بعد از زایمان است. این مرحله، دوره ای حیاتی و تعیین کننده بازدهی و سوددهی عملیات گاوداری است. سلامت و بازدهی گاوها مستقیما با میزان DMI آن ها در رابطه است. 

عوامل موثر بر مصرف خوراک (DMI)
برخی از عوامل موثر بر میزان مصرف خوراک با مدیریت گاوها پیش از زایمان، اختلالات متابولیک، وضعیت بدن، آسایش گاوها، محیط، سازگاری اجتماعی، و مدیریت تغذیه در رابطه هستند. 

مصرف خوراک پیش از زایمان
میزان مصرف خوراک در گاوها قبل از زایمان به شدت کاهش می یابد.

نتایج عدم کاربرد روش های مدیریتی برای دستیابی به DMI بهینه
بنابراین، در صورتیکه روش های مدیریتی قبل و بعد از زایمان پیاده سازی نشوند عواقبی نظیر موارد زیر را شاهد خواهیم بود.
- تحلیل رفتن وضعیت بدنی
- افزایش اختلالات متابولیک و اختلالات گوارشی
- پایین بودن مقدار بیشینه شیر تولیدی
- کاهش عملکرد زایمان
- افزایش هزینه های دامپزشکی
- و افزایش نرخ حذف ناخواسته

بنابراین، باید دانست که DMI با بازدهی تولید برابر است و بازدهی تولید نیز به طور خلاصه با سودآوری گاوداری مربوطه برابر است. در عوض، اگر میزان مصرف خوراک کاهش یابد، میزان تولید کاهش یافته و میزان اختلالات متابولیک نیز بیشتر می شود. در نتیجه، بازدهی زایمان کم می شود که پی آمد آن کاهش درآمد یا سودآوری گاوداری خواهد بود. 

پی آمدهای اقتصادی اختلالات متابولیک به صورت موردی
به عنوان مثال، کتوز به طور متوسط 145 دلار در هر مورد هزینه دارد و تب شیر 334 دلار در هر مورد هزینه دارد. هزینه جفت ماندگی نیز 285 دلار برای هر مورد است و جابه جایی شیردان ها 340 دلار هزینه دارد.

مصرف خوراک در گاوهای هلشتاین 
حال که صحبت از DMI  به میان آمد در ادامه به بیان برخی از اصول اولیه در رابطه با میزان مصرف خوراک در گوساله ماده و گاو بالغ بپردازیم.
در اولین هفته پس از زایمان میزان مصرف خوراک تقریبا 65 درصد از حداکثر میزان DMI است. بنابراین، جیره های غذایی باید کاهش مصرف خوراک را جبران کنند.
با توجه به داده های مربوط به گاوهای بالغ و گوساله هایی که اولین دوران شیردهی خود را تجربه می کنند مشاهده می کنیم که تقریبا 5 تا 7 پوند میان DMI این دو گروه تفاوت وجود دارد.

راهنمایی هایی در مورد DMI در گاوهای تازه زا
همچنین با توجه به میزان مصرف خوراک این حیوانات برحسب میزان شیردهی آن ها که برابر با 40، 60 و 80 پوند برای دوره شیردهی اول و 50، 70 و 90 پوند برای دوره شیردهی دوم است مشاهده می کنیم که تفاوت هایی در این مقادیر وجود دارد. در این مرحله باید در مورد ساخت محوطه مخصوص گاوهای تازه زا و محوطه گوساله های ماده فکر کنیم تا بتوانیم مشکلات مربوط به DMI این حیوانات را رفع کنیم.

مدیریت وضعیت بدن
عامل دیگری که بر میزان مصرف خوراک تاثیرگذار است، وضعیت بدن است.  باید از چاق شدن گاوها که با BCS برابر با 4 و بیشتر از آن همراه است جلوگیری شود. گاوهای چاق در هنگام زایمان دچار افت DMI بیشتری می شوند و طی چند هفته اول پس از زایمان اشتهای خوبی ندارند. از سوی دیگر، گاوهایی که BCS پایین تری (یعنی برابر با 3 و کمتر از آن) دارند. این گاوها از انرژی لازم در هنگام خروج از مرحله تجمع چربی ها برای پشتیبانی از سطوح بالاتر شیردهی برخوردار نیستند. 

 

گروه علمی شرکت سها آگرین تک

حبیب حبیبی پور

  • تعداد بازدید: 1977

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود