تاثیر مدفوع خشک بازیافت شده به عنوان بستر بر کیفیت تانک شیر و شاخص‌های کیفیت میکروبیولوژیکی پنیر

محیط گله‌های شیری بر جمعیت میکروبی شیر خام تاثیر می‌گذارد و در نتیجه بر فرآوری شیر تاثیر می‌گذارد

محیط گله­‌های شیری بر جمعیت میکروبی شیر خام تاثیر می­‌گذارد و در نتیجه بر فرآوری شیر تاثیر می‌­گذارد. بنابراین، مهم است که عوامل مدیریتی مزرعه مانند بستر بررسی شوند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر مدفوع خشک بازیافت شده به عنوان بستر بر کیفیت شیر تانک شیر و خصوصیات میکروبیولوژیکی آن برای کیفیت پنیر است.

نمونه‌­های تانک شیر از 84 گله شیری که از کود خشک بازیافت شده یا کاه به عنوان بستر استفاده می‌کردند گرفته شد. استفاده از کود خشک تاثیری بر تعداد باکتری­‌های هوازی گرمادوست و خنثی دوست نداشت. ولیکن، نمونه­‌های شیر از گاوداری­‌ها با بستر کاه(0.44log cfu/mL) تعداد بیشتری از باکتری‌­های گرمادوست غیرهوازی تشکیل دهنده اسپور را نسبت به بستر مدفوع(0.17log cfu/mL) داشت.

با استفاده از بستر مدفوع حضور باکتری‌­های اسید لاکتیک مقاوم به دما در شیر افزایش نیافت. با این حال، پروفایل باکتری­‌های مقاوم به دما در شیر بین دو نوع بستر متفاوت بود.

 تعداد بیشتری ازEnterococcus faecalis و استرپتوکوکوس در نمونه­‌های شیر با بستر کود تشخیص داده شد. انتروکوکوس­‌ها و استرپتوکوکوس­‌های مقاوم به حرارت عموما در پنیر دیده می‌­شوند.

بنابراین، توانایی تجزیه پروتئین این دو گونه بررسی شد. هیچکدام از استرپتوکوکوس و یاEnterococcus faecium توانایی تجزیه پروتئین نداشتند، اماE. faecalis  تا حدی این توانایی را نشان دادند. همچنین، فقط یک نوعvancomycin-resistant enterococcus  مشاهده شد.

بقای گونه‌­های جدا شده از شیر گاوها با بستر کود(3 E. faecalis and 1 Streptococcus thermophilus) در یک مدل شبیه سازی تولید پنیر بررسی شد.

اگرچه این گونه­‌ها بقای زیادی داشتند اما تغییری در منحنی اسیدی شدن شیر ایجاد نکردند. اما آنها ممکن است که باعث ایجاد بوی نامناسب در زمان تولید پنیر شوند.

این مطالعه تحت شرایط مزرعه برای بررسی اثر استفاده از کود خشک به عنوان بستر بر جمعیت میکروبی مقاوم به حرارت در شیر در مقایسه با بستر کاه انجام شد. باکتری­‌های تشکیل دهنده اسپور و مقاوم به حرارت در شیر با استفاده از بستر مدفوع افزایش پیدا نکرد.ولیکن، بستر مدفوع باعث افزایش تعداد انتروکوکسی­‌ها و استرپتوکوکی­‌های مقاوم به حرارت در شیر شد.

بطور بالقوه، گونه‌­هایE. faecalis  با توانایی تجزیه پروتئین و مقاوم به نمک می‌­تواند برای تکمیل رسیدن(ripening)تولید پنیر چدار Cheddarمضر باشد،بنابراین، مهم است که روش­‌های جدید مدیریتی بر کیفیت شیر آزمایش شود.

همچنین این موضوع می­‌تواند در انتخاب نوع شیر توسط کارخانه‌­های تولید پنیر مهم باشد (برای مثال، استفاده از شیر گاوداری­‌های با بستر مدفوع خشک برای تولید پنیر تازه استفاده شود که مرحله ripening را ندارد).

برای تضمین به تولیدکنندگان شیر و کارخانه­‌های تولید پنیر که بستر کود خشک سالم است، تحقیقات دیگری توسط روش­‌های متاژنومیک لازم است که باکتر‌ی­های زنده اما غیرقابل کشت را نیز بررسی کند. همچنین، چون استفاده از کود خشک رایج است و هنوز در حال توسعه است، روش‌های تولیدی متفاوت باید در ترکیب با کیفیت شیر مقایسه بشود.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 501

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود