مدیریت وزن بدن در زمان زایمان باعث بهبود باروری می شود

علیرغم این تصور قدیمی که تحمل وزن اضافی برای گاو شیری در هنگام زایمان قابل قبول است زیرا ...

علیرغم این تصور قدیمی که تحمل وزن اضافی برای گاو شیری در هنگام زایمان قابل قبول است، زیرا پس از شروع شیردهی، آن را به شیر تبدیل می‌کند، تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن پس از زایمان می‌تواند منجر به عملکرد تولید مثلی ضعیف‌تر و رویدادهای منفی سلامتی شود. دکتر پل ام فریک، دکترا، پروفسور UW-Madison، اطلاعات جدیدی را به اشتراک گذاشت که نشان می دهد گاوهایی که پس از زایمان وزن کم می کنند، کیفیت جنین را کاهش داده و نرخ آبستنی کمتر در اولین تلقیح دارند این گاوها همچنین مشکلات سلامتی بیشتری داشتند، از جمله میزان بالاتر جفت ماندگی، متریت، دوقلو زایی، سخت زایی، کتوز، جابجایی شیردان و پیومتر یا چرک در رحم. دکتر فریک با برجسته کردن مطالعات خاص در تلاش مشترک اخیر با عنوان "روابط بین باروری و تغییرات پس از زایمان نمره و وزن بدن در گاوهای شیرده"، تولیدکنندگان را تشویق کرد که از زایمان گاوهای بیش از حد چاق اجتناب کنند و هدفی را برای باردار شدن سریع گاوها تعیین کنند.

دکتر فریک سه مرحله اساسی را برای تولیدکنندگان بیان کرد تا گاوهای خود را وارد «چرخه باروری بالا» کنند. برای شروع، استراتژی اولین تلقیح را مشخص کنید. او گفت: برنامه های خوب زیادی در دسترس است. یک طرح تهاجمی برای تلقیح در گاوها تنظیم کنید.

در مرحله بعد، مشخص کنید که پس از انجام تلقیح با گاوهایی که باردار نیستند چه باید کرد. در نهایت، تصمیم بگیرید که پروتکل برای گاوهایی که در بررسی های بعدی آبستنی همچنان غیرآبستن هستند، چه خواهد بود.

بر اساس این تحقیقات، گاوهایی که با وزن بدن مناسب تر زایمان می‌کنند، در روزهای کمتری نسبت به هم گله ای های دارای اضافه وزن آبستن می‌شوند. محققان دریافتند از زایمان تا 10 هفته پس از زایمان، گاوهایی که در چارک بالایی تولیدمثل قرار داشتند، وزن اضافه کردند و آن را حفظ کردند، در حالی که چارک پایینی 8 درصد از وزن اولیه بدن خود را در 3 هفته اول از دست داد.

این تحقیق همچنین نشان داد گاوهایی که وزن از دست داده بودند، غلظت اسیدهای چرب غیر استری (NEFA) را افزایش دادند، جنین های مرده بیشتری نسبت به 3 گروه دیگر داشتند، جنین های با کیفیت 1 و با کیفیت 2 کمتر و به نسبت درصد جنین های تغییر شکل یافته بیشتری داشتند.

فریک گفت: کاهش کیفیت جنین در مورد حیواناتی که نمره بدنی زیادی از دست می دهند و غلظت NEFA افزایش می یابد، وجود دارد.

مطالعه دومی که دکتر فریک به آن اشاره کرد، فرض کرد که گاوهایی که نمره وضعیت بدنی خود را از دست می دهند، باروری را در اولین تلقیح کاهش می دهند. در آن مطالعه، 789 گاو پس از زایش وزن کم کردند، 675 گاو وزن خود را حفظ کردند و 423 گاو وزن اضافه کردند. نرخ آبستنی آنها 25.1٪، 38٪ و 83.5٪ بود.

دکتر فریک در مورد گاوهای گروه اضافه وزن گفت: بسیار خوب، و حتی خیلی زیاد است. من انتظار ندارم که نرخ باروری 83 درصد در کل وجود داشته باشد. این روندی است که من علاقه مند به تماشای آن هستم.

نکته مهم این است که گله‌های مورد مطالعه به برنامه تولید مثل مشابهی داشته اند، که این تصور رایج را که برنامه تولیدمثلی مقصر مشکلات تولیدمثلی گله است، رد می‌کند.
به گفته دکتر فریک، سوال درستی که باید بپرسیم این است که چگونه باعث افزایش وزن گاوها بعد از زایمان شویم؟

 


گروه علمی آگرین تک

  • تعداد بازدید: 615

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود