تعیین مرزهای غذایی برای جایگزینی لاکتوز با گلوکز در جایگزین شیر برای گوساله ها که دو بار در روز تغذیه می شدند

تاثیر جایگزینی لاکتوز با گلوکز بر سیستم گوارشی گوساله‌های جوان در سطح حدود 20% جایگزین شیر به خوبی بررسی نشده است

تاثیر جایگزینی لاکتوز با گلوکز بر سیستم گوارشی گوسالههای جوان در سطح حدود 20% جایگزین شیر به خوبی بررسی نشده است. هدف این مطالعه بررسی تحمل به جایگزینی گلوکز به جای لاکتوز بر متابولیسم گلوکز، سلامتی، و رشد گوساله‌های نر هلشتاین است.

بطور کلی، 110 گوساله نر هلشتاین (16 روز سن و 50 کیلو وزن) از یک گاوداری تهیه شدند. بعد از دوره سازگاری سه روزه، 100 گوساله برای مطالعه بر اساس شاخص‌­های سلامتی انتخاب شدند. گوساله‌ها براساس وزن بدن اندازه گیری شده 4 روز بعد از رسیدن بلوک بندی شدند.

 در هر بلوک، گوساله‌ها بطور تصادفی اختصاص داده شدند به یکی از 5 سطح گلوکز جایگزین لاکتوز:

 0% (L1، 20 عدد)

 10% (L2، 20 عدد)

20% (L3، 20 عدد)

30% (L4، 20 عدد)

40% (L5، 20 عدد)، که منجر به تفاوت اسمولالیته از 417(L1)  به 586 (L5) میلی اسموز در کیلوگرم گردید.

تنها تفاوت تیمارها جابه جایی گلوکز و لاکتوز بود و بقیه فرمول یکی بود.

گوساله‌ها در دوره سازگاری تیمار L1 را مصرف کردند و سپس تا روز 47 بعد از رسیدن با تیمارهای اصلی خود مواجه شدند.

جایگزین شیر روزانه تهیه شد و در دو وعده تغذیه گردید. اندازه وعده 2 لیتر بود در سه روز سازگاری و به تدریج به 4 لیتر تا زمان شیرگیری (روز 35 بعد از رسیدن) افزایش یافت.

دردوره شیرگیری، اندازه وعده از 4 به 2 لیتر در روز 36 کاهش یافت، و جایگزین شیر در روز 48 بعد از رسیدن قطع شد. کاه و استارتر به صورت آزاد از روز 25 به بعد در اختیار دام ها بود. گوساله‌ها به آب در کل مطالعه دسترسی آزاد داشتند.

اندازه گیری ها شامل:

مصرف روزانه خوراک،

وزن هفتگی بدن،

نمونه گیری هفتگی از مدفوع بود.

نمونه‌های خون در روز 18 جمع شد. علاوه بر این، واکنش های بعد از مصرف خوراک انسولین و گلوکز در 6 گوساله برای هر تیمار در روزهای 19، 20، و 21 اندازه گیری شد.

افزایش سطح گلوکز (جایگزین مستقیم لاکتوز) در جایگزین شیر تاثیری بر رشد نداشت اما بطور خطی باعث افزایش تلفات شد، که در سطح 25% (5 عدد از 20 گوساله) در تیمار L5 بیشترین بود.

تلفات عمدتا به علت مشکلات دستگاه گوارش بود (6 عدد از 11 گوساله). در سطح بالاتر گلوکز، گوساله‌ها به سطح بالاتر انسولین برای کنترل گلایسمی glycemia نیاز دارند، که با افزایش خطی در سطح زیر منحنی انسولین نشان داده شده است.

علاوه بر این، گوساله‌ها برای کنترل گلیسمی زمان بیشتری نیاز داشتند، که با افزایش خطی در حداکثر غلظت انسولین نشان داده شده است.

نهایتا، در سطح زیر منحنی برای گلوکز افزایش خطی وجود داشت. اگرچه گوساله‌ها به زمان و انسولین بیشتر برای جایگزین‌های شیر با 30 درصد و بیشتر گلوکز نیاز داشتند، نسبت گلوکز به انسولین بین تیمارها تفاوتی نداشت.

ولیکن، سطح بالای گلوکز در جایگزین شیر بر تلفات گوساله‌ها تاثیر گذاشت و روش مناسبی برای جایگزینی لاکتوز نبود.

افزایش سطح گلوکز جایگزین لاکتوز، در جایگزین شیر تاثیری بر رشد نداشت اما بطور خطی باعث افزایش تلفات شد. گوساله‌ها عمدتا به علت مشکلات دستگاه گوارش مردند، که می‌تواند به علت عدم یکنواختی دستگاه گوارش و تاخیر در تخلیه شیردان باشد.

اگرچه حساسیت به انسولین به نظر میرسد که در 18 روز بعد از شروع تیمارها تفاوتی نداشت، اما گوساله‌ها به زمان بیشتر و انسولین بالاتر برای کنترل گلایسمی برای سطح گلوکز بالاتر از 30 درصد نیاز داشتند. سطح گلوکز بالا به نظر می‌رسد که برای جایگزینی لاکتوز در جایگزین شیر مناسب نیست و باید جلوگیری شود.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 498

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود