گاوهای بزرگ گاوهای کارامد نیستند

گاوهای شیری بزرگتر شده اند و این چیز خوبی نیست. می توانید در سطح گله قدم بزنید و ببینید که گاوها بزرگ شده اند. ..

 گاوهای شیری بزرگتر شده اند و این چیز خوبی نیست. می توانید در سطح گله قدم بزنید و ببینید که گاوها بزرگ شده اند. فرقی نمی کند که در یک گله تجاری با هزاران گاو باشید یا یک گله ثبت شده با دسته بندی مشخص، گاوها بزرگتر شده اند.

در حقیقت، گاوهای هلشتاین هر ده سال 5/22 کیلوگرم سنگین تر شده اند. گاوهای بالغ که قبلا 630 کیلو بودند الان 675 یا حتی 720 کیلوگرم هستند. Lou Armentano متخصص تغذیه گاوهای شیری در دانشگاه ویسکانسین می گوید که این به معنی افزایش تولید شیر و یا کارایی بهتر نیست، اندازه و تولید به صورت ژنتیکی همبستگی ندارند. اما ما در حال انتخاب برای گاوهای بزرگ هستیم، برای کاهش فشار ژنتیکی مثبت بر تولید در حالیکه بر علیه کارایی خوراک انتخاب می کنیم. این یک سناریو باخت باخت است.

گاوهای بزرگتر برای رسیدن به اندازه بدن بالغ خوراک بیشتری می خورند و خوراک بیشتری می خورند برای حفظ اندازه بدن زمانیکه بالغ شدند. در نتیجه، کارایی خوراک در طول دوره زندگی دام کاهش می یابد. افزایش تولید شیر کمک می کند، اما این افزایش کم و کمتر می شود. زمانیکه تولید شیر از 4500 به 9000 کیلوگرم برای هر گاو می رسد، افزایش عمده ای در کارایی خوراک اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، گاوها دو برابر تولید می کنمد. اما زمانیکه از 9000 به 13500 کیلو می روید، به همان اندازه کارایی خوراک را افزایش نمی دهید. 

 

چرا گاوها بزرگتر هستند؟

راز این است که چرا گاوها بزرگتر می شوند زمانیکه شاخص های انتخاب مانند Net Merit$ (NM$) یک وزن منفی برای اندازه بدن دارند. Kent Weigel متخصص ژنتیک در ویسکانسین دو توضیح دارد:

یک توضیح این است که تولیدکنندگانی که گاوهای بزرگ دوست دارند احتمالا NM$را در انتخاب پدر نادیده می گیرند. انها ممکن است که نرهای با NM$ بالا را انتخاب کنند، اما در بین نرهایی با رتبه بالا، انهایی را انتخاب می کنند که PTA  بالایی برای شاخص ظاهر کلی داشته باشند، که انتخاب برای اندازه بزرگتر جزء ان است.

دلیل دیگر این است که اندازه بزرگ، و بخصوص قد، با عمق پستان مرتبط است. بنابراین زمانیکه دامدارها نرهایی را برای ارزش ترکیب پستان بالا انتخاب می کنند، انها در واقع نرهای را انتخاب می کنند که پدر قد بلندتری از متوسط دخترها دارد.

تغییرات مورد انتظار در اندازه بدن به علت انتخاب برای NM$ نزدیک به صفر است، حدود 07/0- واحدPTA در سال. زمانیکه دامدارها فشار بیشتری برPTA  می اورند، این موضوع تغییرات کوچک مورد انتظار در اندازه بدن را جبران می کند و گاوها به جای اینکه کوچکتر شوند، بزرگتر می شوند.

راه حل

اولین راه حل برای کند کردن افزایش اندازه بدن گاوها عدم استفاده از نرهایی است که پدر از دختر بزرگتر است. دامدارها نیاز است که هوشیار شوند در مورد رابطه مثبت بین عمق پستان و قد، و نوعPTA  و قد. پستان های بلند نیز خیلی مهم هستند، اما فشار برای پستان بهتر نباید با انتخاب برای نوعPTA  بالاتر همراه باشد.

دومین راه حل طولانی مدت تر است: انتخاب گاوهای با کارایی خوراک بالاتر. و شما نمی توانید این کار را بدون اندازه گیری مصرف خوراک انجام دهید. این یک پروژه طولانی مدت است که در دانشگاه های امریکا و هلند در حال بررسی است.

هدف بررسی واقعی مصرف خوراک و کارایی دام و سپس استفاده از انها در انتخاب ژنتیکی برای نرها است که کدام یک دخترهای کارامدتری دارند. این روش حداقل نیاز به مخزن داده ای مشتمل بر 8000 گاو و حتی شاید بیشتر دارد. این اطلاعات به راحتی، و با سرعت بالا به دست نمی اید و گران است. تنها راهی که الان می شود انجام داد جلوگیری از تلقیح برای گاوهای بزرگتر است. بزرگتر بهتر نیست.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1105

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود