7 افزودنی خوراک برای استفاده در گاوهای تازه زا

گاوهای تازه زا شرایط تنش و چالش های زیادی را در روزهای اول تا هفته های اول بعد از زایش تجربه می کنند.

گاوهای تازه زا شرایط تنش و چالش های زیادی را در روزهای اول تا هفته های اول بعد از زایش تجربه می کنند. این تنش ها و چالش ها بر سیستم ایمنی گاوها تاثیر می گذارد، که این گاوها را به مشکلات سلامتی و متابولیکی بیشتر حساس می کند. این ضروری است که نیازهای جیره ای در دوره انتظار زایش گاوها و نیز بعد از زایش تامین شود به جهت اینکه گاوها شروع خوبی برای شیردهی داشته باشند.

بعد از زایش، برای گاوهای تازه زا ممکن است مشکل باشد که برای رسیدن به نیازهای در حال افزایش تولید شیر میزان کافی ماده خشک مصرف کنند. در نتیجه، گاوها در جهت تامین این نیازها شروع به بسیج ذخایر انرژی بدن می کنند، که باعث می شود تا گاو در خطر بیماری های مختلف قرار گیرد. این مشکلات متابولیکی بر عملکرد شیردهی و تولیدمثلی گاوها تاثیر منفی دارند.

چندین افزودنی خوراکی وجود دارند که توانایی حداکثر کردن کارایی تولید و کاهش شیوع بیماری های متابولیکی در گاوهای تازه زا را دارند. از آنجا که برخی از این افزودنی ها برای گله هایی که دارای جیره گاوهای تازه زای جداگانه هستند بهترین نتیجه را دارند، با متخصص تغذیه خود در مورد ترکیب مواد افزودنی جیره در موادی که می توانند به بهترین حالت در جیره استفاده شوند همکاری کنید. برخی از مواد افزودنی که می توانند برای گاوهای تازه زا مفید باشند شامل موارد زیر است:

مخمر: می تواند ماده خشک مصرفی و عملکرد شکمبه را بهبود بخشد. مخمرها چندین روش مختلف عملکردی در شکمبه دارند، وابسته به اینکه ایا مخمر زنده است یا محیط کشت است. در داخل شکمبه، مخمر می تواند لاکتات را کاهش دهد، باکتری های هضم کننده فیبر و یا کارایی تولید پروتئین میکروبی را افزایش دهد. به علت سودمندی مخمرها در کل مراحل شیردهی، مخمرها می توانند به راحتی در مزرعه استفاده شوند و احتیاج به جایگاه جداگانه برای گاوهای تازه زا ندارند.

اسیدهای امینه: متیونین می تواند تولید شیر و مصرف خوراک را بهبود ببخشد و با کاهش تنش التهابی و اکسیداتیو، ایمنی را افزایش دهد. مطالعات نشان دادند که متیوین محافظت شده باعث افزایش تولید شیر می شود زمانیکه متیونین در دوره انتظار و تازه زا خورانده شود. بهترین نتیجه زمانی به دست می اید که متیونین در دوره خشکی تغذیه شود و تا شیردهی ادامه یابد، بنابراین گله ها باید بهاربند انتظار زایش داشته باشند تا بهترین نتیجه را از این افزودنی بگیرند.

موننسین: می تواند متابولیسم انرژی را بهبود ببخشد. انرژی کافی برای تامین نیازهای تولید شیر مورد نیاز است، بطوریکه نیازهای گاو برای گلوکز در 11 روز پس از زایش تقریبا دو برابر می شود. موننسین پیش سازهای گلوکز را که مورد نیاز دام است ازاد می کند زمانیکه ماده خشک مصرفی برای تامین نیازهای دام به تنهایی ممکن است کافی نباشد.

کولین محافظت شده: کمک می کند تا کبد چربی را خارج کند و در نتیجه به جلوگیری از کتوز و افزایش تولید شیر کمک می کند. در شروع شیردهی، بیشتر گاوها تا حدی دچار تعادل منفی انرژی می شوند که باعث می شود تا گاو منابع چربی را برای انرژی بسیج کند. این موضوع باعث تولید NEFA می شود. مقادیری از NEFA به عنوان منبع انرژی در غدد پستان مصرف می شوند، اما بیشتر ان در کبد متابولیز می شود. کبد توانایی اندکی برای فراوری چربی دارد، بنابراین باعث بیماری کبد چرب یا کتوز می شود. چون کولین در شکمبه تجزیه می شود، مهم است که منبع کولین برای گاوهای تازه زا محافظت شده باشد. به علت هزینه، کولین محافظت شده بهترین افزودنی است برای گله هایی که دوره انتظار زایش جداگانه دارند و نیز جایگاه جدا برای گاوهای تازه زا دارند.

کروم: می تواند ماده خشک مصرفی و عملکرد ایمنی را بهبود ببخشد و از متابولیسم انرژی حمایت کند. در اوایل زایش نیاز گلوکز گاوها بالا است. کروم از گاوهای تازه زا حمایت می کند تا گلوکز را با کارایی بالا با افزایش فعالیت انسولین تقسیم بندی کند. این باعث افزایش گلوکز در دسترس گاوها برای نگهداری، ایمنی، تولید شیر، و تولیدمثل می شود.

ویتامین های گروه B: در تعادل انرژی نقش دارند و می توانند سلامت و تولید را بهبود ببخشند. ویتامین های گروه B شامل بیوتین، اسید فولیک، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، ریبوفلاوین، تیامین و ویتامین B12 می باشد. اغلب، فرض می شود که این ویتامین ها به میزان کافی در شکمبه تولید می شوند، اما بعضی از این ویتامین ها ممکن است به اندازه کافی برای حداکثر کردن عملکرد در شکمبه تولید نشوند. در بسیاری از موارد، این ویتامین ها می توانند به صورت محافظت شده یافت شوند که می توانند شیوع کتوز را کاهش دهند و همچنین توانایی تولیدی و تولیدمثلی را افزایش دهند.

توکسین بایندر: مایکوتوکسین ها می توانند در تمام مواد خوراکی علوفه ای و کنسانتره ای یافت شوند. این توکسین ها از قارچ ها و کپک ها به علت شرایط مناسب زمانیکه هنوز محصولات در مزرعه هستند یا به علت شرایط نامناسب نگهداری منشا می گیرند. علاوه بر تاثیر منفی بر عملکرد شکمبه و ایمنی، مایکوتوکسین ها همچنین می توانند ماده خشک مصرفی و تولید شیر را کاهش دهند. توکسین بایندرها باید در کل دوره انتقال مصرف شوند که البته این موضوع هنوز جای بحث دارد.

گاوهای تازه زا در خطر بیماری های متابولیک مختلف هستند، اما با مدیریت درست و همکاری با مشاوران مختلف و استفاده از افزودنی های مناسب، گاوهای تازه زا می توانند شروع خوبی در شیردهی داشته باشند.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1053

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود