کاربردهای جوش شیرین

جوش شیرین (Sodium Bicarbonate) با فرمول شیمیایی NaHCO3 و ظاهر کریستال سفید رنگ، یکی از نمک های فاقد کلر می باشد

 

 

جوش شیرین (Sodium Bicarbonate)   با فرمول شیمیایی NaHCO3 و ظاهر کریستال سفید رنگ، یکی از نمک های فاقد کلر می باشد که به طور طبیعی در چشمه ها یافت و بیشتر بوسیله فرآیند شیمیایی تولید می شود.

 

کاربرد و موارد مصرف در صنعت دام و طیور:

در گاوهای شیری به عنوان منبع بی کربنات مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به عنوان منبع تامین سدیم بدون کلر در جیره طیور استفاده می گردد.

جوش شیرین از طریق تامین بی کربنات در شکمبه دام و حفظ وضعیت میکروفلور طبیعی  شکمبه با ایجاد تعادل کاتیون آنیون جیره و نیز کاهش تخمیر نامطلوب در شکمبه، در بهبود چربی شیر و کاهش عوارض ناشی از استرس گرمایی نقش بسیار مهمی دارد.

 

از دیگر کاربردهای جوش شیرین در صنایع دیگر

  • آتشنشانی: به عنوان یک ماده برای تشکیل کف
  • صنایع خوراکی و آرد و نان: به عنوان ماده حجم دهنده آرد و ورز آمدن آن
  • صنایع چرم: استفاده در فرآیند دباغی برای خنثی نمودن pH
  • صنعت حفاری: به عنوان یک ماده بافر در برخورد با لایه های اسیدی
  • در صنایع شوینده
  • به عنوان یک ماده در تصفیه واحدهای پتروشیمی

 

 

کاربردهای خانگی جوش شیرین:

   با پاشيدن جوش شيرين به روی مواد شعله ور مي تـوان آتش را فرو نشاند.
از مـخلوط جوش شيرين و آب براي شستن ميوه ها و سبزيجات استفاده كنيد.

جوش شيرين خارش و سوزش گزش پشه، زنبور و ساير حشرات را تسكين ميدهد. با مخلوط آب و جوش شيرين يك خمير غليظ تهيه كنيد و براي چند دقيقه بروي محل گزيدگي قرار دهيد.

جوش شيرين واكنشهاي آلرژيك پوست مانند كهير را التيام ميبخشد. كافيست درون آب وان حمام 2 فنجان جوش شيرين اضافه كنيد.
براي كاهش تب و يا خنك كردن بدن نيز ميتوانيد از جوش شيرين استفاده كنيد. كافيست در آب وان حمام 2 فنجان جوش شيرين مخلوط كنيد.

براي التيام جوش صورت نيز ميتوان از جوش شيرين استفاده كرد. با مخلوط جوش شيرين و آب يك خمير تهيه كنيد و روي جوش بماليد و بگذاريد 15-10 دقيقه بماند تا خشك شود. همچنين از اين خمير ميتوان بعنوان يك ساينده ملايم صورت نيز استفاده كرد.

 
از جوش شيرين بعنوان يك كانديشنر مو نيز ميتوان سود برد. كافيست 2 قاشق سوپخوري جوش شيرين را با يك قاشق چايخوري شامپو مخلوط كنيد و با آن سر خود را بشوييد. جوش شيرين موها را روشنتر و درخشنده تر كرده و چربي آن را كاهش ميدهد.

 
براي شستن و تميز كردن برس و شانه هاي خود ابتدا آب درون ماهي تابه ريخته بگذاريد بجوش آيد سپس يك فنجان جوش شيرين به آن اضافه كنيد. سپس برس و شانه خود را بمدت 10 دقيقه درون ماهي تابه بجوشانيد. سپس زير آب داغ گرفته و آنها را آب بكشيد. البته مراقب باشيد كه آب جوش شانه و برس شما را ذوب نكند.

براي رفع بوي بد دهان پس از مصرف سير، پياز و يا فلفل ميتوانيد 10/1 قاشق چايخوري جوش شيرين و اندكي آب دهانتان را شستشو دهيد. جوش شيرين بوي بد دهان را خنثي ميكند.

 
براي سفيد تر شدن دندانهايتان مسواك تر خود را درون جوش شيرين فرو بريد سپس با آن دندانهايتان را مسواك بزيند. همچنين ميتوانيد روي خمير دندان اندكي جوش شيرين بپاشيد و سپس دندانها را مسواك بزنيد. جوش شيرين يك سفيد كننده دندان طبيعي ست.

براي التيام تبخال و هر گونه زخم داخل دهان نيز ميتوانيد از جوش شيرين استفاده كنيد.
براي ريكس كردن و رفع بوي بد پا نيز ميتوانيد از جوش شيرين استفاده كنيد. جوش شيرين را درون يك تشت آب داغ مخلوط كرده و پا ها را با آن بشوييد.

براي شستشوي دندانهاي مصنوعي مخلوط رقيقي از آب و جوش شيرين تهيه كرده و دندانهاي مصنوعي را در مدت شب درون آن قرار دهيد.
در دستگاه بخور خود جوش شيرين بريزيد تا هم گرفتگي بيني شما رفع گردد و هم بوهاي نامطبوع منزلتان گرفته شود.

 براي خوشبو كردن دهان ميتوانيد آدامس را مرطوب كرده و در جوش شيرين فرو بريد و سپس آن را بجويدبراي از بين بردن بوي نامطبوع دستها پس از آشپزي و غيره... دستهاي خود را با آب و جوش شيرين شستشو دهيد.

براي رفع سوزش معده نصف قاشق چاي خوري جوش شيرين را درون يك نصف ليوان آب مخلوط كرده و بنوشيد. جوش شيرين اسيد معده را خنثي كرده و بعنوان يك آنتي اسيد طبيعي عمل ميكند.

از جوش شيرين بعنوان يك دهان شوي خانگي و ارزان قيمت سود بريد. دو قاشق چاي خوري جوش شيرين را با نصف ليوان آب مخلوط كرده و دهان خود را با آن غر غره كنيد.

براي التيام آفتاب سوختگي پوست بمدت نيم ساعت درون وان حمام كه در آب آن جوش شيرين مخلوط گرديده برويد.
عوض پودر بچه ميتوان از جوش شيرين استفاده كرد چرا كه خاصيت رطوبت گيري آن بيشتر است.

براي التيام سوختگيهاي خفيف پوست از جوش شيرين استفاده كنيد. يك خمير غليظ از جوش شيرين و آب تهيه كرده روي محل سوختگي قرار دهيد و بگذاريد تا خشك شود.

براي گرفتن و حذف بوي داخل يخچال و يا فريزر جوش شيرين را درون يك ظرف سر باز ريخته و درون يخچال قرار دهيد. جوش شيرين را هر 2 ماه يكبار تجديد كنيد.

براي نابود كردن كك هاي فرش به نسبت مساوي نمك و جو ش شيرين را با هم تركيب كرده و روي فرش بپاشيد و 24 ساعت بگذاريد بماند. روز بعد فرش را با جارو برقي كاملا از جوش شيرين و نمك پاك كند. البته اين كار را در روزهاي باراني و يا در مناطق مرطوب انجام ندهيد.

براي خلاص شدن از شر مورچه ها نيز كافيست در مسير حركت آنها جوش شيرين بپاشيد.

براي باز گرفتن و رفع گرفتگي سينك آشپزخانه و يا هر لوله اي كافيست 1/4 فنجان جوش شيرين را با نمك تركيب كرده و درون آنها بريزيد و سپس آب جوش روي آن خالي كنيد.

جوش شيرين را درون يك كيسه كوچك مانند كيسه چاي كيسه اي قرار داده و آن را درون كمد، دراور و گنجه لباس قرار دهيد تا به عنوان رطوبت گير از لباسهاي شما محافظت كند.
براي رفع بو و رطوبت پا اندكي جوش شيرين درون كفش بپاشيد.

پيش از شستن سگ و يا گربه ي خانگي خود چند ساعت پيش از استحمام كردن روي سطح بدن آنها جوش شيرين بپاشيد. اين كار بوي نامطبوع و ككهاي بدن آنها را از ميان ميبرد. البته هنگام استحمام، حيوانات خانگي خود را كاملا بشوييد تا جوش شيرين روي بدن انها باقي نماند.

براي ترد كردن گوشت ميتوانيد اندكي جوش شيرين را روي گوشت پاشيده و گوشت را براي چند ساعت درون يخچال قرار دهيد. سپس گوشت را كاملا آب بكشيد.

براي كاهش نفخ شكم پس از مصرف لوبيا ميتوانيد لوبيا را در مخلوط آب و جوش شيرين براي چند ساعت قرار دهيد تا خيس بخورد.
براي رفع تلخي چاي هنگام دم كردن چاي اندكي جوش شيرين درون آن بريزيد.

هميشه درون ماشين لباسشويي خود 1/2 فنجان جوش شيرين اضافه كنيد. جوش شيرين لباسها را خوشبو و نرم ميسازد. جوش شيرين يك لكه بر، بو زدا و نرم كننده طبيعي لباسهاست.

خمير حاصل از تركيب نمك، جوش شيرين و آب يك شوينده عمومي خيلي موثر است.
براي تميز كردن ماهي تابه هاي ته گرفته خميري از جوش شيرين تهيه و روي ته گرفتگي ماهي تابه قرار دهيد تا 7 ساعت بماند.

از سودا ميتوان براي جلا دادن و صيقلي كردن برخي فلزات مانند ظروف سيلور(نقره) و يا استيل زنگ نزن نيز استفاده كرد. كافيست با يك پارچه نرم و مرطوب توسط جوش شيرين ظروف را پرداخت كنيد.

جوش شيرين يك قارچ كش طبيعي ست.
چنانچه دچار التهاب و عفونت مهبلي شديد جوش شيرين را در آب وان حمام مخلوط كرده و در آن قرار گيريد.

 

  • تعداد بازدید: 6018

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود