4 اقدام برای کاهش هزینه خوراک

تصمیمات احساسی در زمان پایین بودن قیمت شیر می تواند ضررهای بیشتری وارد کند نسبت به زمانی که قیمت شیر بالاتر است

تصمیمات احساسی در زمان پایین بودن قیمت شیر می­تواند ضررهای بیشتری وارد کند نسبت به زمانی­‌که قیمت شیر بالاتر است. تصمیم‌ها باید بررسی شوند و در مورد آنها خوب فکر شود و از گرفتن تصمیم احساسی در این مدت حتما خودداری شود.

به دلیل اینکه هزینه­ های خوراک عموما 50 تا 60 درصد کل هزینه­ های هر دامداری را تشکیل می­‌دهد، باید تلاش کنیم که به صورتی هزینه­‌های خوراک را مدیریت کنیم که بیشترین حاشیه امنیت را تهیه کنیم، در حالی‌که سلامتی و تولیدمثل را نیز حفظ می­‌کنیم. تصمیمات در مورد تغذیه گاوها باید بر این اساس گرفته شود.

 

عوامل ذکر شده در ادامه نقش بزرگی می‌­توانند در هزینه خوراک شما ایفا کنند:

1- تعصب بر اجزا خوراک:

 اغلب جیره ­ها با اجزائی فرموله می­‌شوند که ارزشی برای جیره ندارند. بعضی از دامداری­ ها از این مواد خوراکی استفاده می­‌کنند چون فکر می­‌کنند به آنها نیاز دارند تا جیره مناسبی داشته باشند. آخرین برنامه­ های جیره نویسی به متخصصین تغذیه اجازه می‌­دهد تا جیره‌های مناسبی بنویسند که ممکن است در انتخاب و میزان خوراک­ ها نسبت به جیره­ های گذشته متفاوت به نظر برسند. گاوها احتیاجات تغذیه ای مشخصی دارند، اما آنها نیاز ندارند که حتما و یا حتی به صورت حداقل از یونجه، سیلوی ذرت، جرم ذرت یا سایر خوراک ­ها استفاده کنند. یعنی گاوها به مواد مغذی احتیاج دارند نه مواد خوراکی.

نتایج جدید در ارزیابی قابلیت هضم علوفه به ما اجازه می‌­دهد تا جیره­ ها را با کمترین تعصب به اجزاء خوراک تنظیم کنیم. سال­ها قبل ما اصلا فکر نمی­‌کردیم که بتوانیم جیره‌هایی را با میزان کم و یا حتی بدون یونجه تنظیم کنیم، اما تکامل برنامه­ های جیره نویسی و آنالیز مواد غذایی به ما این امکان را می­‌دهد تا هر علوفه یا غله را جایگزین کنیم در حالی‌که هنوز تولید، سلامتی و تولیدمثل گاو را در سطح بالایی حفظ کرده ایم.

هر غله یا علوفه باید برای ارزشی که دارد بررسی شود. اگر ارزش آنها از سایر انتخاب­ های موجود پایین­تر بود، ما باید جیره­ ها را مجددا با مواد خوراکی سودمندتر بالانس کنیم، و همیشه مطمئن شوید که تمام احتیاجات غذایی دام را تامین کرده‌اید. همچنین در جیره نویسی از شاخص­ های باارزش­تر استفاده کنید مانند میزان اسید آمینه در مقابل پروتئین خام و یا فیبر موثر به جای فیبر خام.

2- ماده خشک مصرفی:

یک روش برای افزایش تولید شیر با حداقل افزایش هزینه خوراک، افزایش ماده خشک مصرفی است. به جای تمرکز بر این که چگونه پول خود را از طریق تغییرات جیره حفظ کنید یا چگونه با افزایش هزینه خوراک، شیر بیشتر تولید کنیم، تمرکز کنید برای یافتن روشی تا گاوها خوراک بیشتر بخورند.

ما اغلب فرض می­‌کنیم که آخور خوراک را به خوبی مدیریت کرده‌ایم یا تغییر برنامه غذایی خیلی سخت است. در نتیجه، بر چیزی آسان‌تر تمرکز می­‌کنیم ، کم کردن اقلام گران قیمت خوراک به منظور کاهش هزینه تولید شیر. تمام عواملی که می­تواند در بهینه کردن مصرف خوراک گله شما تاثیر داشته باشند را بررسی کنید. ممکن است با ایجاد تغییرات کوچک در مدیریت خوراک دادن نسبت به تغییر در جیره، سودمندی بیشتری در زمان و پول به دست بی‌آورید.

3- در مورد تمام مواد خوراکی که ماده مغذی خاصی را به جیره شما اضافه نمی‌کنند، تحقیق کنیداین مواد شامل افزودنی‌های جیره است:

در حالی­‌که بعضی از افزودنی­ های خوراک سود زیادی برای شما دارند و هزینه خود را جبران می­‌کنند، بسیاری از افزودنی­‌های خوراک نیز وجود دارند که کارایی مناسبی در جیره ندارند. فقط از موادی استفاده کنید که در مورد آنها تحقیقات کافی شده است.

4- سلامت گاوهای تازه ­زا و اوج تولید شیر:

اگر شما شانسی دارید تا عملکرد گاوهای تازه­ زا را بهتر بکنید، الان زمانی است که باید آن را انجام بدهید.

محدودیت­‌های زیر را برطرف کنید تا به اوج شیردهی بهتری برسید:

ورم پستان گاوهای تازه ­زا:

بهداشت محیط در بهاربند دوره خشکی منبعی اصلی از ورم پستان در هفته اول زایمان است. گاوها در اوایل زایش نسبت به هر زمان دیگری در کل سیکل شیردهی، به ورم پستان حساسیت بیشتری دارند. بهاربند گاوهای انتظار زایش را از هر بهاربند دیگر تمیزتر نگه دارید.

بیماری­‌های متابولیک:

شیوع تب شیر را در سطح یک درصد یا کمتر از آن نگه دارید. نمک­ های آنیونیک در اسیدی کردن خون گاوها قبل از زایش موثر هستند، برای اینکه متابولیسم کلسیم آنها بهبود یابد به نحوی که از کمبود کلسیم جلوگیری کند.

جیره گاوهای تازه‌زا:

به یاد داشته باشید که این جیره­‌ها اغلب با فیبر و پروتئین بیشتر و انرژی و کربوهیدرات کمتر بالانس می‌شوند. نگهداری گاوهای تازه­‌زا بر این جیره برای مدت طولانی اوج تولید شیر را کاهش می­‌کند.

راه ­های دیگری نیز برای مدیریت کردن در زمان­ های چالش برانگیز وجود دارد، اما مراحل گفته شده در بالا می‌­تواند شروع خوبی باشد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک


  • تعداد بازدید: 3494

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود