10 راه برای بهبود عملکرد گاوهای اوایل شیردهی و رسیدن به اوج تولید شیر

اوج تولید شیر، بالاترین رکورد تولید شیر یک گاو در 150 روز اول شیردهی است.

اوج تولید شیر، بالاترین رکورد تولید شیر یک گاو در 150 روز اول شیردهی است. عموما، دامدارها از اوج تولید به عنوان معیاری برای اندازه­ گیری موفقیت تغذیه و مدیریت دوره خشکی و اوایل زایش است. اوج تولید نشان می ­دهد که یک گاو چقدر به روش­ های تغذیه ای در دوره خشکی، زایش و اوایل شیردهی واکنش نشان می ­دهد.

اغلب گاوها بین روزهای 45 تا 90 شیردهی به اوج تولید شیر می­ رسند و سپس تولید شیر به آرامی در طول دوره شیردهی کاهش می­‌یابد. بسیاری از محققان بیان می ­کنند که هر کیلو افزایش تولید شیر در اوج شیردهی می ­تواند منجر به افزایش 200 تا 250 کیلویی در کل دوره شیردهی گاو بشود.

مشکلات سلامتی و تغذیه در اوایل زایش بر اوج تولید شیر تاثیر می ­گذارد. برای مثال، جیره­ های با فیبر پایین یا جداسازی خوراک  می‌تواند منجر به اسیدوزشکمبه شود، که باعث لنگش و جابه جایی شیردان می­شود. هر دو شرایط باعث کاهش اوج تولید شیر می­شود.

ده راهکار برای بهبود عملکرد اوایل شیردهی و اوج تولید شیر:

 1- شروع شیردهی با دوره خشکی موفق :

تحقیقات نشان دادند که تغذیه و مدیریت دوره خشکی بر عملکرد و سلامت دام­ ها بعد از زایش تاثیر می­گذارد. بنابراین اگر از تولید شیر گاوها راضی نیستید، برنامه دوره خشکی را بررسی کنید.

نکات کلیدی برای دوره خشکی شامل موارد زیر است:

  • مصرف ماده خشک را در دوره خشکی حفظ کنید
  • از تغذیه زیاد انرژی جلوگیری کنید
  • از افزایش نمره بدنی جلوگیری کنید
  • آسایش گاوها را بهبود ببخشید
  • سلامت سم­ ها را بررسی کنید

2- از تب شیر تحت حاد جلوگیری کنید:

احتمال تب شیر تحت حاد (سطح کلسیم پایین خون) در هفته­ های اول شیردهی را کاهش دهید.

سطح کلسیم پایین خون (کمتر از 8/0 میلی­ گرم در دسی لیتر) با موارد زیر همبستگی دارد:

  • کتوز
  • نمره بدنی بالاتر شیر
  • تاخیر برگشت رحم
  • متریت
  • کاهش مصرف خوراک
  • کاهش تولید شیر

3- بهبود مصرف خوراک بلافاصله بعد از زایش :

  • تغذیه ده تا 15 گالن آب گرم با شلنگ (درنچ کردن)
  • بهبود دسترسی به خوراک کامل تازه
  • تهیه 5 تا 10 کیلو از علوفه یونجه یا گراس
  • حفظ خوراک در آخور به صورت تمیز و تازه

4- بهبود آسایش گاو :

به منظور بهبود آسایش گاوها در بهاربند تازه­ زا شرایط زیر را رعایت کنید :

  • استفاده از تراکم 80 تا 85 درصد ظرفیت
  • حفظ گاوها در یک گروه تازه ­زا برای 14 تا 21 روز
  • تهیه 75 تا 90 سانتی متر آخور برای هر گاو
  • کاهش تنش اجتماعی (بخصوص برای گاوهای شکم اول)
  • جلوگیری از جدا شدن گاوها از هم گروه­ های خود
  • در مورد خنک کردن گاوها در دوره خشکی و شیردهی هزینه کنید.

5- حفظ سلامت و جلوگیری از اسیدوز شکمبه :

  • برای 5 روز اول بعد از زایش یک بسته از علف یونجه یا گراس تهیه کنید. جیره­ های اوایل زایش باید حاوی مقدار زیادی فیبر با کیفیت و قابل هضم باشد (31 تا 35 درصد NDF)
  • حفظ سقف علوفه ای با مصرف مداوم خوراک و جلوگیری از خالی بودن آخور
  • بافر آزاد در اختیار دام­ ها قرار بدهید، و مصرف بافر را بررسی کنید.
  • احتمال جداسازی خوراک را حداقل کنید زیرا می­تواند باعث اسیدوز شکمبه شود

6- تشخیص گاوها با سابقه مشکلات متابولیکی و سلامتی :

گاوهای دارای سابقه تب شیر، کتوز یا ورم پستان احتمال دارد که مجددا به این بیماری­ ها مبتلا بشوند. همیشه این گاوها را در نظر داشته باشید که اجازه می ­دهد تا شما بتوانید از شیوع مجدد این بیماری­ ها جلوگیری کنید. برای مثال، گاوهایی که دو قلو آبستن هستند یا تلیسه ­های شکم اول را زودتر وارد بهاربند گاوهای خشک بکنید. تحقیقات نشان داده است که این گاوها 7 تا 10 روز زودتر زایش می‌کنند.

7- نمره بدنی BCS را بررسی کنید :‌‌

BCS هدف در زایمان 3 تا 25/3 است. شما باید از افزایش نمره بدنی گاوها به بیش از 4 جلوگیری کنید. BCS کمتر در زمان زایمان به میزان 5/0 تا 1 واحد به علت تنوع داخل گله اجازه داده شده است. این موضوع باعث می­‌شود تا از چاق شدن گاوها جلوگیری کنید. گاوهای چاق مشکلات زیر را دارند:

  • احتمال بیشتری دارد که به کتوز و کبد چرب مبتلا شوند
  • زیاد طول می­کشد تا به سیکل فحلی و آبستنی مجدد برگردند

8- افزودنی­ ها : 

گروه گاوهای تازه ­زا بیشترین احتمال را دارد که از افزودنی­ های خوراک سود ببرند. مطالعات از افزودنی ­های زیر حمایت می­کنند:

  • یونوفرها در دسترس بودن گلوکز را افزایش می­دهند
  • کولین محافظت شده سلامت و عملکرد کبد را بهبود می­ بخشد
  • اسیدهای آمینه محافظت شده احتیاجات اسید آمینه را تامین می­ کنند بدون تغذیه زیاد پروتئین
  • افزودن چربی محافظت شده مصرف انرژی را افزایش می­ دهد
  • مخمر تخمیر شکمبه را تثبیت می­کند

9- از مواد ضد تغذیه ای جلوگیری کنید :

مواد ضد تغذیه ای شامل کپک، قارچ و خوراک ­هایی که خوب تخمیر نشده اند، می­ باشد. تعداد قارچ ­ها بیشتر از 100000 کلونی به ازاء هر گرم، احتمالا مصرف خوراک و قابلیت هضم خوراک را کاهش می ­دهد.

10- میزان مناسب آنتی اکسیدان :

آنتی اکسیدان­ ها (مانند ویتامین E و سلنیوم) می­توانند به کاهش تاثیر تنش اکسیداتیو کمک کنند. تنش اکسیداتیو می­تواند به علت بسیج خیلی زیاد چربی، کیفیت هوای پایین و یا آسیب­ های فیزیکی باشد. تمام این موارد کارایی عملکرد سیستم ایمنی را کاهش می‌دهند. 

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 60

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود