بهبود آسایش گاو باعث افزایش سود آوری می شود

تمرکز بر آسایش گاوها و نقش آن در طراحی ساختمان­ ها تقریبا از 30 سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.

تمرکز بر آسایش گاوها و نقش آن در طراحی ساختمان­‌ها تقریبا از 30 سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. از تغییر در طراحی استال­‌ها تا تمرکز بر سیستم ‌های تهویه و بسترهای جدید، دیگر شکی وجود نداردکه دامدارها اهمیت زیادی به آسایش گاوها و افزایش سودی که همراه با آن می­‌آید می‌دهند.

دان مک فارلندDan McFarlandمتخصص ساختمان­‌های گاو شیری چند نکته بیان می­‌کند که تولیدکنندگان می‌توانند با توجه بیشتر به آنها باعث بهبود شرایط بهاربندها و نهایتا سود دامداری بشوند.

تهویه:

اگر بهاربند بویی شبیه بهاربند بدهد، شما احتیاج به تهویه بهتری دارید. هر تصمیم در مورد ساختمان دامداری گرفته می‌­شود، برای دامدار سود و نتیجه‌ای دارد. دامدارها مجبور هستند تا تصمیم بگیرند که با چه نتیجه ای می ­خواهند مواجه شوند. به همین دلیل است که یک نوع سیستم تهویه برای همه گله­ ها مناسب نیست.

گاوهایی که در شرایط آب و هوایی گرم قرار دارند، به علت تغییرات دمایی بیشترین سود را از تهویه مکانیکی می‌برند. اما و از سوی دیگر، تهویه طبیعی باعث کاهش هزینه­ ها می‌شود چون باد رایگان است.

مزیت تهویه طبیعی سرعت و جهت باد است که عمدتا جا به جایی هوا را تعیین می‌کند. اما عیب این روش هم همین است که سرعت و جهت باد طبیعی جابه­ جایی هوا را تعیین می‌­کند. زمانی­که باد نمی ­وزد یا سرعت آن کم است، جابه­ جایی هوا کاهش می‌یابد.

با یک سیستم مکانیکی تهویه هوا، مانند تونل، تهویه عرضی یا سیستم­های هیبریدی، شما می‌توانید جابه­ جایی هوای بهاربند را مدیریت کنید. جابه­ جایی هوا برای کاهش حرارت و رطوبت بهاربندها ضروری است.

در دمای هوای بالا، گاوهای پرتولید عموما 7 تا 7/5گالن رطوبت فقط از طریق تنفس از دست می‌دهند. عدم جابه­ جایی مناسب هوا باعث مرطوب شدن محیط و ایجاد بوی بد می‌­شود، که سلامت و تولید حیوان را تحت تاثیر قرار می‌­دهد. تهیه یک سیستم مناسب با توجه به فصل برای تهویه اجازه می‌دهد که هوای خشک و تازه به بهاربند وارد بشود، که سطح عوامل آلوده کننده را کنترل و محیطی سالم­ تر ایجاد می­‌کند.

کاهش گرمای محیط:

امروزه دامدارها برای مبارزه با تنش حرارتی و خنک کردن گاوها، اشتیاق بیشتری دارند تا فن و آب پاش نصب کنند. این موضوع برای تولید ضروری است که گاوها خنک بمانند. اصطلاحا گفته می‌­شود که تنش حرارتی قاتل سود دامداری است.

نتایج نشان داده­ اند زمانی­‌که دمای بدن گاو از 38/8درجه بالاتر می­‌رود، زمان خوابیدن در استال کاهش می‌یابد، که این موضوع می‌تواند کلید شروع یک سری از اتفاقات باشد که بر تولید شیر و چربی شیر تاثیر منفی می­‌گذارند.

کاهش تنش حرارتی و خنک کردن گاوها در سالن انتظار شیردوشی و سالن گاوهای خشک باید در اولویت باشد.

کاهش تنش حرارتی یک عامل ضروری برای بهبود آسایش گاو است. دامدارها باید مطمئن باشند که گاوها به آب تمیز و تازه دسترسی دارند که به آنها در کاهش تنش حرارتی کمک می­ کند و آسایش گاوها را بالا می‌برد.

سایز استال‌ها و بسترها:

 در گذشته اندازه فری استال­‌ها کوچک­تر بود. امروزه عرض و طول استال افزایش یافته است. همچنین نوع و کیفیت بستر کاملا تغییر کرده است.زمانی­‌که از بستر بتونی استفاده می­‌شود، باید مواد بستر بیشتری استفاده شود.

مطالعه کنید: خصوصیات مواد بستر گاوهای شیری

امروزه علاوه بر بسترهای سنتی مانند کاه و ماسه، از بسترهای لاستیکی نیز استفاده می‌­شود. این بسترها در دهه2000بهبود زیادی ایجاد کرد ولی امروزه مجددا بعضی از انواع آنها در حال بهبود هستند.بدون توجه به نوع بستر، افزایش حجم بستر و تعویض سریع­تر بستر، عموما آسایش و تمیزی گاو را بهبود می­‌بخشد و آسیب به گاو را کاهش می‌دهد.

یکی از شاخص‌هایی که می ­تواند برای کیفیت بستر استفاده شود، بررسی این موضوع است که میزان لنگش در گله افزایش می­‌یابد یا نه؟

بستر مناسب باید سطح جایگاه استراحت را خشک نگه دارد و محل مناسبی برای استراحت فراهم کند و از ساییدگی اندام‌ها جلوگیری کند. بستر مناسب حداقل باید 10تا20سانتیمتر عمق داشته باشد تا برای گاوهای شیری محیط استراحت مناسب فراهم کند.

تراکم :

زمانی‌­که در مورد آسایش دام صحبت می‌شود، دامداران باید مطمئن بشوند که تراکم گله مناسب است. دراستال­ های4ردیفه، زمانی­‌که تراکم به بالای 120درصد برسد، رفاه گاوها با کاهش زمان خوابیدن در استال­ ها کاهش پیدا می­‌کند. کاهش زمان استراحت باعث کاهش زمان نشخوار، افزایش رفتارهای تهاجمی در آخور و افزایش لنگش می­‌شود.

علاوه بر این، گله­ هایی که تراکم زیاد دارند، باعث می‌­شوند تا تراکم در بهاربند گاوهای خشک و زایشگاه نیز بالا برود که می‌تواند باعث افزایش بیماری­‌های متابولیک و عملکرد ضعیف­تر گاوهای تازه‌­زا و نهایتا عملکرد ضعیف­تر در کل دوره شیردهی بشود.

افزودنی­‌های خوراک و فضای آخور:

طراحی مناسب آخور، فضای کافی و تمیز بودن آخور همگی برای افزایش رفاه گاو و افزایش مصرف خوراک ضروری هستند.

گاوها تقریبا 10 تا 12وعده در روز خوراک می‌­خورند که حدود 6 ساعت طول می‌کشد، بنابراین در دسترس بودن خوراک و اینکه گاو بتوانند به خوراک دسترسی داشته باشد ضروری است. مدت زمان طولانی شیردوشی، آخور خالی و در دسترس نبودن خوراک همگی مصرف خوراک را کاهش می‌­دهند.

اغلب گاوها بعد از مصرف خوراک یا شیردوشی سریعا تشنه می­‌شوند و نباید برای بیشتر از یک ساعت از آبخوری دور باشند. آبخوری­‌های متعددی درست کنید که به اندازه کافی بزرگ باشند تا اجازه بدهند که حداقل 10 تا 15درصد کل بهاربند در یک زمان بتوانند آب بخورند و در یک مسیر راحت بین آخور و محوطه استراحت قرار داشته باشد.

حتما عواملی که در گله شما باعث از دست رفتن سود می ­شود را بررسی کنید، و توجه کنید که این عوامل چگونه با آسایش گاو ارتباط پیدا می‌کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1622

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود