ترمودینامیک رفتار ایستادن و خوابیدن در گاو های شیرده در فری استال و سالن انتظار شیردوشی تحت شرایط تنش حرارتی

تنش حرارتی تاثیر منفی بر تولید، تولیدمثل و آسایش گاوها دارد و چالشی برای گاو های شیری پرتولید است.

تنش حرارتی تاثیر منفی بر تولید، تولیدمثل و آسایش گاوها دارد و چالشی برای گاوهای شیری پرتولید است.

موضوع این مقاله بررسی تاثیر تنش حرارتی محیط بر رفتار ایستادن و خوابیدن گاوها، به منظور بررسی تغییرات دمای داخل بدن گاوها (CBT) در زمان ایستادن و خوابیدن، و مقایسه تغییرات دمای داخل بدن در زمان ایستادن در فری استال یا جایگاه انتظار شیردوشی است.

برای جمع آوری داده در یک دوره 6 روزه تنش حرارتی در طول یک موج گرمایی، گاوهای پرتولید که به تنش عادت نکرده بودند انتخاب شدند.

 20 گاو با پابند جهت اندازه‌گیری رفتار خوابیدن، و با یک سنسور جمع‌آوری دما که در واژن نصب شده بود جهت اندازه‌گیری دمای داخل بدن مجهز شدند.

این داده­‌ها هر 30 ثانیه یک بار جمع شده بودند. از طریق نرم افزار خودکار شیردوشی که زمان اتصال و جداسازی دستگاه خرچنگی را بررسی می‌کرد، زمانی­‌که دام­‌ها در جایگاه انتظار شیردوش بودند مشخص گردید.

در مدت 6 روز آزمایش، متوسط شاخص دما و رطوبت در بهاربند و سالن انتظار شیردوش از 68/5 به 79 افزایش پیدا کرد، در حالی‌که متوسط زمان خوابیدن از 9/5 به 6/2 ساعت در روز کاهش پیدا کرد.

متوسط تعداد وعده­‌های خوابیدن از 11/1 به 12/2 وعده در روز یکسان ماند، اما طول هر وعده خوابیدن از 49/7 دقیقه در خنک­‌ترین روز به 32/8 دقیقه درگرم­‌ترین روز کاهش یافت.

در هنگام خوابیدن، دمای داخل بدن به میزان 0/5 درجه در هر ساعت افزایش یافت.

در مقابل، دمای داخل بدن زمانی‌که گاوها در فری استال و یا سالن انتظار شیردوش ایستاده بودند، به ترتیب و بطور متوسط 0/25 و 0/09 درجه در هر ساعت کاهش یافت.

دمای داخل بدن که در آن گاوها خوابیدن را تمام می‌کنند و می‌ایستند با دمای داخل بدن و شاخص دما و رطوبت محیط در زمان شروع خوابیدن، طول مدت خوابیدن، و نرخ تغییر دمای داخل بدن در زمان خوابیدن مرتبط است.

دمای داخل بدن که گاو در آن دما فعالیت ایستادن را تمام می­‌کند، با طول مدت ایستادن رابطه منفی دارد و با دمای داخل بدن و شاخص دما و رطوبت در زمان شروع ایستادن، و نرخ تغییر دمای داخل بدن رابطه مثبت دارد.

یافته‌­های این آزمایش در مورد ترمودینامیک ایستادن و خوابیدن در گاوهای شیرده تحت تنش حرارتی می‌­تواند در گسترش استراتژی‌های موثرتر برای کاهش تنش حرارتی در گله ­های شیری به کار برود.

این مطالعه تاثیر افزایش تنش حرارتی محیط را به علت موج حرارتی بر گروهی از گاوها براساس شکم زایش، روز شیردهی و تولید شیر بررسی کرد.

این مطالعه می­‌تواند به تعیین روش‌­هایی برای کاهش تاثیر تنش حرارتی بر گاوهای شیری کمک کند. افزایش دمای داخل بدن زمانی­‌که گاوها خوابیده‌اند، می‌­تواند با استفاده از جریان هوای یکنواخت و کافی در بالای سر گاوها و همچنین افزایش هدایت گرما به بستر کاهش یابد.

جابه­‌جایی گرما از طریق جریان آب در گردش در زیر بستر، نیز از روش‌­هایی است که می­‌تواند از افزایش دمای داخل بدن جلوگیری کند.

ما تشخیص دادیم که جایگاه­‌های انتظار شیردوش جدید که با آب پاش و فن مجهز شده است می­‌تواند به کاهش تنش حرارتی در گاوها کمک کند.

حرارتی در گاوها کمک کند.

کارهایی که می‌­توان برای بهبود جایگاه انتظار شیردوش انجام داد عبارتند از:

خنک کردن هوای ورودی به جایگاه قبل از ورود

حداقل کردن برگشت هوای استفاده شده به داخل جایگاه انتظار

تغییر زاویه و سرعت جریان هوا

افزایش یکنواختی و حجم آب پاش استفاده شده در جایگاه

استفاده از دوش‌­های خنک کننده در خروجی شیردوش یا جایگاهی جداگانه از سالن انتظار شیردوش.

هر استراتژی که انتشار دمای داخل بدن در جایگاه انتظار شیردوشی را افزایش بدهد و از افزایش دمای داخل بدن در هنگام خوابیدن گاوها در استال‌­ها جلوگیری کند، باید زمان ایستادن روزانه را کاهش بدهد و تولید و آسایش گاوها را بهبود ببخشد.

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 824

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود