جلوگیری از ورم پستان با مدیریت مناسب بستر فری استال

یک ضرب المثل قدیمی هست که می‌گوید یک اونس پیشگیری بهتر از یک پوند درمان است

یک ضرب المثل قدیمی هست که می‌گوید یک اونس پیشگیری بهتر از یک پوند درمان است (همان پیشگیری بهتر از درمان است)، و این موضوع در مورد پیشگیری از ورم پستان نیز صحت دارد. عوامل بیماری زا منشا گرفته از محیط یکی از عوامل اصلی ورم پستان حاد و تحت حاد هستند.

گاوها توسط عوامل بیماری زای محیطی موجود در بستر به ورم پستان مبتلا می شوند، زمانی که سرپستانک با بستر آلوده، مدفوع یا لجن برخورد می کند. پیشگیری از ورم پستان چند عاملی است، اما با عوامل مرتبط با تجهیزات بهاربندها بخصوص در مورد انتخاب نوع و نگهداری روزانه بستر تحت تاثیر قرار می گیرد.

جلوگیری از ورم پستان در بهاربندهای دارای فری استال و تای استال خیلی زیاد به نوع، عمق و نگهداری سطح بستر بستگی دارد.

بستر استال ها باید بر اساس نوع آنها مدیریت شوند:

ماسه :

خیلی وقت است که به عنوان بهترین بستر برای استال های با عمق زیاد (deep-bedded freestall barns)شناخته شده است .

ماسه بستری غیر آلی است و به همین دلیل محیط نامناسبی برای رشد باکتری ها است. در مقایسه با کاه، خاک اره، و مدفوع، گاوهایی که در ماسه استراحت می کنند آسیب های زانو و هوک کمتری دارند، سلامتی سم بهتری دارند، و مدت زمان خوابیدن بیشتری دارند.

 ولیکن ماسه به تجهیزات و مدیریت خاصی نیاز دارد. ماسه به خاطر ضربه زدن به تجهیزات مشکل آفرین است و مدیریت آن در مخزن کود (lagoon)سخت است. اگر ماسه بازیافت نشود، در مخزن کود رسوب می کند و ظرفیت مخزن را برای نگهداری مدفوع کاهش می‌دهد. مخزن کود هم باید تمیز شود تا ماسه را از آن خارج کنند.

راه حل جایگزین بازیافت ماسه است، که احتیاج به تجهیزات خاصی دارد. بازیافت ماسه به بزرگ شدن اندازه ذرات ماسه منجر می شود، چون ذرات بزرگتر خیلی راحت تر جدا می شوند. ذرات بزرگتر می توانند منجر به لنگش بشوند. ماسه های ریزتر مطلوب تر هستند زیرا احتمال باقی ماندن آنها نیز در استال ها بیشتر است. حتی با وجود این پیش زمینه، منافع بازیافت اغلب از هزینه هایی که برای آن انجام می شود بیشتر است.

خاک اره :
بعد از ماسه، بیشتر دامدارها از خاک اره استفاده می کنند که یک بستر آلی است. خاک اره به علت اینکه جزء مواد آلی است خصوصیات محدود کننده رشد باکتری شبیه ماسه را ندارد، اما خاک اره خشک شده وضعیت 
آلودگی باکتریایی را بهبود زیادی می‌بخشد. خاک اره تازه تعداد بیشتری باکتری در خود نگه می‌دارد، و عموما باعث شیوع ورم پستان با منشا باکتری Klebsiella می شود، و توانایی کمی در جذب رطوبت دارد.

خرید خاک‌ اره خشک و تمیز این موارد و همچنین رطوبت ایجاد شده در اطراف پستان را نسبت به خاک اره مرطوب کاهش می دهد.

مدفوع
مدفوع خشک و جامد می تواند جایگزینی ارزان برای بستر باشد. ولیکن، مدفوع خشک در مقایسه با ماسه تمیز، ماسه بازیافتی، و خاک اره آلودگی باکتریایی بیشتری ایجاد و نگهداری می کند. مدفوع خشک می تواند از طریق هضم غیرهوازی، جداسازی را مدفوع جامد از ادرار، یا کمپوست درام (drum composting) تولید شود. 

به دلیل اینکه ترکیب، نوع هضم و روش خشک کردن متفاوت است، تنوع زیادی در ترکیب مدفوع وجود دارد که کنترل و مدیریت رشد باکتریایی را مشکل میسازد. مدفوع باید به شدت خشک شود و سریع در استال ها تعویض بشود تا میزان رطوبت پایین نگه داشته بشود. استفاده از مدفوع بر روی تشک ها می تواند مشکل ساز باشد زیرا نگهداری آنها در استالها سخت است، و در فری استال های با بستر عمیق سخت است که آنها را خشک نگه دارید و احتمالا حاوی باکتری فراوانی هستند.

عمق بستر ضروری است
بستر ماسه ای باید هم سطح سکوی استال ها (curb) باشد و حداقل 15 تا 20 سانتیمتر عمق داشته باشد. به ازائ هر سانتیمتر کاهش در عمق بستر از سکوی استال، گاوها 11 دقیقه در روز کمتر می خوابند. تحقیقات بیان می کند که زمان خوابیدن با کاهش کلی رفاه، زمان خوردن، و تولید شیر رابطه دارد.

 تای استال/تشک: 

عمق بستر مورد نیاز برای تهیه استال با بستر عمیق بررسی شده است، اما در مورد عمق بستر زمانی که از تشک ها یا بسترهای آبی استفاده می شود (خیلی در تای استال ها رایج است) باید تحقیقات انجام بشود. عمق بستر برای آسایش گاو و همچنین برای حفظ میزان بهینه رطوبت و بنابراین باکتری ها ضروری است، که میزان مناسب 3/5 سانتیمتر خاک اره یا 12/5 سانتیمتر بستر کاه برای هر استال است.

اضافه کردن و تعویض کردن مداوم، این بسترها به جلوگیری از ورم پستان می تواند کمک کند. تعداد دفعاتی که بستر اضافه می شود نیز می تواند بر آسیب های زانو و هوک موثر باشد. اگر بستر به اندازه کافی تعویض نشود، یا میزان کافی بستر وجود نداشته باشد، شیوع آسیب ها بیشتر می شود.

بستر ها باید مرتب شوند: 
نیاز است که بستر استال ها هر روز و بطور ایده آل روزی سه بار مرتب یا هم سطح شود. بستر خیس باید از استال ها جمع بشوند.

گله های با سطح SCCپایین بسترهای خود را بطور متوسط 2/2 بار در روز مرتب می کردند اما گله ها با SCCبالا بسترهای خود را فقط 1/6 مرتبه در روز مرتب می کردند.

بنابراین بستر باید‌مرتب بشود تا SCCپایین بماند، زیرا بستر خیس در افزایش سطح ورم پستان حاد و تحت حاد موثر است.

زمانی‌که از مدفوع جامد به عنوان بستر استفاده می کنید آنها را بیشتر بررسی و مرتب کنید در مقایسه با سایر بسترهای آلی مانند کاه و خاک اره. ماسه کمترین میزان بازدید را نیاز دارد، اما هنوز هم برای حفظSCCدر سطح پایین و آسایش گاوها باید بررسی شود

هزینه بستر عاملی تعیین کننده است :
هزینه بستر برای بسیاری از تولیدکنندگان عاملی تعیین کننده است. تفاوت هزینه بسترهای مختلف به میزان زیادی به فراهم بودن منطقه ای این مواد بستگی دارد. استفاده از مدفوع خیلی ارزان تر از سایر منابع است. برای مثال، ذخیره پول حدود 0/01 تا 0/26 دلار است به ازائ هر 100 کیلو وزن است زمانی که از بستر خاک اره به سمت بستر مدفوع حرکت می کنید. اما این نکته را فراموش نکنید که کاهش هزینه در هنگام استفاده از مدفوع خشک می تواند با افزایش هزینه مرتبط با شیوع بیشتر ورم پستان و سطح بالاترSCC
در گله جبران شود


گروه علمی شرکت آگرین تک

  


 

  • تعداد بازدید: 1403

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود