مکمل‌های کلسیم - همه گزینه‌ها نتیجه یکسان ندارند

زایش یک سری اتفاقات در بدن گاوها ایجاد می‌کند که بر کل سیستم آنها تاثیر می‌گذارد

زایش یک سری اتفاقات در بدن گاوها ایجاد میکند که بر کل سیستم آنها تاثیر میگذارد. یک عامل افزایش زیاد تقاضا برای کلسیم است، به علت شروع تولید آغوز. اغلب گاوهای دو شکم به بالا قادر به تامین میزان کافی کلسیم بعد از زایش نیستند، که اغلب منجر به کمبود کلسیم حاد یا تحت حاد(SCHC) میشود.

کمبود کلسیم حاد، که عموما به عنوان تب شیر شناخته میشود، سلامتی، آینده تولید شیر و تولیدمثل گاوها را تحت تاثیر قرار میدهد. گاوها با سطح کمتر کلسیم خون بعد از زایش احتمال بیشتری دارد که به جابه جایی شیردان، کتوز (و کبد چرب)، جفت ماندگی، و متریت و ورم پستان مبتلا بشوند.

برخلاف کمبود کلسیم حاد، موارد تحت حاد راحت تشخیص داده نمیشوند. بیان شده است که کمبود کلسیم تحت حاد تا 73 درصد گاوهای شکم سه به بالا را مبتلا میکند، و ضرر اقتصادی آن حدود 150 دلار در هر مورد است.
گزینه
های زیادی از منابع کلسیم موجود است که میتواند به حفظ سطح کلسیم گاوها کمک کند. مهم است که توجه داشته باشید که چه نوعی از کلسیم افزودنی به گاو میدهید و چگونه آن را مصرف میکنید. همه منابع کلسیم نتیجه یکسانی ایجاد نمیکنند.

کلسیم خوراکی:
کلسیم خوراکی سریعا بعد از زایش به منظور جلوگیری از کمبود کلسیم حاد یا تحت حاد داده می
شود. کلسیم خوراکی این مزیت را دارد که با سرعت کمی در دستگاه گوارش جذب میشود، و از آزاد شدن طبیعی کلسیم پیروی می کند. این روش برای جلوگیری از تب شیر روش مناسبی است، اما نباید برای گاوهای زمین گیر استفاده شود.

دو نمونه از کلسیم خوراکی موجود است:

1-بلوسها:

زمان خرید بلوسها ترکیبات آنها را با دقت بررسی کنید. بهترین منبع خوراکی کلسیم نمکهای اسیدوژنیک مانند کلسیم کلرید و سولفات کلسیم هستند. مشابه با نمکهای آنیونیکی استفاده شده در تنظیمDCADجیرهها، نمکهای‌کلسیم اسیدوژنیک میتوانند آزادسازی کلسیم از استخوانهای گاو‌ را افزایش بدهند.کلرید کلسیم به سرعت جذب میشود، در حالی‌که سولفات کلسیم باعث آزادسازی پایدار کلسیم در دوره بعد از زایشمیشود. همچنین بهتر است که بلوسهایی با روکش چربی استفاده کنید. بلعیدن پوشش چربی برای دامها راحتتر است زیرا از کلسیم کلرید که سوزاننده است آنها را محافظت میکند.

2-ژل :
در مقایسه با کلسیم کلرید پوشیده شده با چربی که در بلوسها مشاهده میشود، کلسیم کلرید موجود در ژل سوزاننده و بدخوراک است. گاوها ممکن است مقداری از ژل را تف کنند که باعث مصرف پایین کلسیم می‌شود.
طریقه مصرف: کلسیم خوراکی باید بلافاصله بعد از زایش و مجددا 12 ساعت بعد مصرف شود. کلسیم خوراکی برای سهولت نسبی آن در مصرف در مقایسه با سایر منابع کلسیم شناخته شده است، اما کسی که آن را به گاو می دهد باید کاملا آموزش دیده باشد. اگر به خوبی استفاده نشود، انتهای گلو ممکن است آسیب ببیند، و همچنین احتمال دارد که دام‌ها ژلها را بالا بیاورند.

درنچ کردن خوراکی Oral drench:
درنچ بلافاصله بعد از زایش مصرف میشوند، یا زمانی‌که گاو در 2 تا 10 روز بعد از زایش حال خوبی ندارد، یا خوراک به خوبی نمیخورد. در بهترین حالت گاوها باید بلافاصله بعد از زایش درنچ بشوند. اگر شروع به تغذیه کلیسم بعد از اینکه علامتهای اولیه تب شیر دیده شد بکنیم، کمی عقبتر از زمان مناسب هستیم.
طریقه مصرف: درنچ کردن ممکن است زمان بر باشد و نیاز به تخصص و تکنیک خاصی داشته باشد. اگر لوله درنج کردن سهوا در داخل نای برود، ممکن است دچار پنومونی بشوند.همچنین، اگر نرخ جریان درنج در مری خیلی زیاد باشد، آروغ زدن ممکن است اتفاق بی‌افتد و احتمال بالا آوردن بالا می‌رود.

درمانهای داخل وریدی:
درمان
های داخل وریدی سطح کلسیم خون را سریعا افزایش میدهد و برای گاوهایی که زمینگیر شده اند مفید هستند.

دستور مصرف: در هنگام تزریق وریدی باید مراقب باشید. اگر خیلی سریع انجام شود، قلب ممکن است از کار بی‌افتد. اگر درمان خیلی سریع اتفاق نیافتد، ممکن است افزاد بخواهند تزریق دوم را انجام دهند. ولیکن، کلسیم فراوان در زمان خیلی کوتاه ممکن است که باعث اوج افزایش کلسیم بشود. برای جلوگیری از این موضوع، به جای تزریق دوم کلسیم، درمان را با دو بلوس کلسیم با فاصله 12ساعت به منظور حفظ سطح کلسیم ادامهبدهید. قبل از استفاده از بلوس، تعیین کنید که آیا گاوها می توانند ببلعند، برای جلوگیری از خطر اینکه بلوس در مری آنها گیر کند.

تزریق زیرجلدی:

تزریق زیرجلدی عموما به عنوان درمان دوم گاوهای زمین گیر استفاده می‌شود. بعضی از مزارع از این درمان به عنوان درمان اول بعد از مدت کوتاهی از زایش استفاده میکنند، یا زمانی‌که گاوها علائم اولیه از کمبود کلسیم حاد یا تحت حاد را2 تا 10روز بعد از زایش نشان میدهند.

طریقه مصرف: این گزینه شامل تزریق 500 میلی لیتری است که نیاز است تا در 6 تا 10 نقطه از بدن پخش بشود. این موضوع جذب سریع درمان را تسهیل میکند. ولیکن، اغلب فقط در یک یا دو نقطه تزریق می‌شود، بنابراین برای هر نقطه 250 تا 500 میلی لیتر در زیر پوست تزریق میشود، که زمان بیشتری میبرد تا جذب بشود.اگرچه انتخاب نوع کلسیم مهم است، اما مدیریت موفق کمبود کلسیم با دامپزشکها و متخصصین تغذیه گله شما مربوط میشود.

 

آنها می­‌توانند کمک کنند تا برنامه ای مناسب اجرا شود که شامل:

1- جیره با DCAD :

تغذیه جیره‌ای با DCAD پایین به گاوهای خشک آنها را برای بسیج کلسیم از استخوان‌ها بعد از زایش آماده میکند. زمان تغذیه چنین جیره هایی، pH ادرار را بررسی کنید برای تضمین اینکه جیره تاثیر مناسبی داشته است. تغذیه یک بلوس که حاوی نمک های اسیدوژنیک است میتواند به حفظ تاثیر جیره با DCAD پایین بعد از زایش کمک کند.

2- تست خون : 
یک دامپزشک می تواند به گرفتن نمونه خون از گاوهای تازه‌زا برای تعیین غلظت کلسیم کمک کند. این آزمایش میتواند کمک کند به تعیین شیوع کمبود کلسیم تحت حاد، و میتواند تعیین کند که جیره دوره انتظار زایش شما چه عملکردی داشته است و آیا نیاز به تغییر آن هست یا نه .

3- حفظ رکوردگیری
ما میدانیم که بعضی از نژادها و گاوهای پیرتر، بخصوص آنهایی که در دوره قبلی دچار تب شیر بودند احتمال بیشتری دارد که دوباره مبتلا بشوند. 
با دامپزشکهای خود همکاری کنید تا این دامهای پرخطررا تشخیص بدهید و برای آنها برنامه مدیریتی خاص بچینید که شامل بررسی دقیقتر و تهیه کلسیم خوراکی برای آنها است.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک


  • تعداد بازدید: 2398

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود