مخلوط کردن شیر خشک نیازمند دقت است

ترکیب پودر شیر خشک با آب برای تولید محلول جایگزین شیر به نظر ساده می‌رسد

ترکیب پودر شیر خشک با آب برای تولید محلول جایگزین شیر به نظر ساده میرسد، و حتی یک کار خسته کننده. اما در اصل بسته به روشی که استفاده میکنید میتوانید تنوع زیادی در تولید محصول نهایی داشته باشید.

Costello مشاور شرکت Milk Quality Pays, Lewisburg, Pa که سابقه تغذیه گوسالههای شیر خوار برای چند دهه را دارد بیان میکند که در بسیاری از موارد که ما مشاهده کردیم که گوسالهها عملکرد خوبی ندارند، متوجه شدیم که اشکال از مخلوط کردن پودر شیر خشک با آب بود. هرچه قدر دقت و تداوم بهتری در انجام این فرآیند داشته باشیم، گوسالهها عملکرد بهتری دارند.

نکات کلیدی ترکیب کردن پودر شیر خشک به صورت زیر است:
وزن کردن پودر شیر خشک:

استفاده از ترازو به جای پیمانه. استفاده از پیمانه برای برداشتن پودر شیر خشک نتایج متفاوتی دارد. زیرا وزن واقعی شیر خشک میتواند بسته به شرایط دمایی محیط، نوع بسته بندی و فشاری که به کیسهها وارد شده و ماده خشک شیر خشک متفاوت باشد. برای نتیجه دقیقتر از ترازو برای وزن کردن هر مقدار شیر خشک مصرفی استفاده کنید. میتوانید برای بار اول در هر مرتبه استفاده از بار جدید پیمانه خود را وزن کنید و سپس در مراحل بعدی از پیمانه استفاده کنید. همچنین از پیمانههایی که برای اندازه گیری مایعات طراحی شده است استفاده نکنید. آنها برای اندازه گیری حجم طراحی شده است نه وزن، و اگر شما از آنها استفاده کنید، عموما نصف میزانی که احتیاج دارید پودر شیر خشک استفاده میکنید وگوسالهها گرسنه میمانند.

بررسی برای رسیدن به ماده خشک دقیق:

اینکه شما پودر شیر خشک را به میزان مشخصی آب اضافه میکنید یا پودر و آب را برای رسیدن به حجم مشخصی از محلول ترکیب میکنید باعث تفاوت در میزان ماده خشک محلول نهایی میشود. برای مثال، اگر شما دو لیتر آب را با 10اونس (283 گرم) پودر شیر خشک مخلوط کنید، شما عملا 2/2 لیتر محلول با 13درصد ماده خشک تولید کرده اید چون پودر به تدریج افزایش حجم پیدا میکند. یا، شما میتوانید به 10اونس (283گرم) پودر شیر خشک برای رسیدن به حجم نهایی دو لیتر، آب اضافه کنید که در این صورت 14/5درصد ماده خشک دارید.

درست است که هر دو محلول قابلیت استفاده دارند، اما مطمئن شوید که روش مخلوط کردن را درست رعایت کرده اید و برای رسیدن به هدفی که دارید میزان مناسب از ماده خشک را تغذیه کنید. Costello هشدار میدهد که سطح نهایی ماده خشک شیر جایگزین 18درصد است. اگر شما به ماده خشک بیشتر از این رسیدید ضروری است که گوسالهها در تمام زمانها به آب تمیز و فراوان دسترسی داشته باشند، تا برای رقیق کردن شیر خشک آب را از سیستم گردش خون خارج نکنند. این موضوع میتواند باعث کم آبی و اسهال بشود.

مخلوط کردن:

 برای جلوگیری از چسبیدن پودر به ظرف مخلوط کن همیشه پودر را به آب اضافه کنید. همزن سیمیwire whiskبرای مخلوط کردن شیر خشک با آب مناسب است. همزن در انتهای درل نیز یک میکسر قوی و مناسب است، اما باید با احتیاط استفاده شود و به افراد جوان و بی تجربه حتما آموزش داده شود. از استفاده از نازلهای اسپری در انتهای شلنگ خودداری کنید، زیرا این روش کف زیادی درست میکند. این روش ممکن است که بر ذرات چربی که در آب محلول نیستند تاثیر منفی بگذارد و ممکن است به خوبی توسط گوساله هضم نشوند.

اندازه گیری دمای آب و محلول مصرفی:

بهترین دمای آب برای ترکیب شیر خشک 43درجه است تا برای تغذیه در دمای 38درجه آماده باشد. ترکیب شیر خشک با آب سردتر ممکن است باعث شود تا بخشی از مواد جامد حل نشوند. تغذیه در دمایی کمتر از دمای عادی بدن باعث میشود تا گوساله از انرژی بدن برای گرم کردن محلول استفاده کند..
استفاده از آب خیلی گرم (62درجه و بالاتر) میتواند باعث تخریب مولکولهای پروتئین و چربی کپسوله شده در شیر خشک بشود، و این دو مولکول را از هم جدا می کند و باعث تجمع مولکولهای چربی با یکدیگر میشود. شما میتوانید تاثیر این موضوع را زمانیکه یک لایه از چربی در اطراف همزن و تانکر شیر خشک جمع میشود مشاهده کنید. در این حالت بخشی از چربی از دست میرود، و چربی و پروتئین باقیمانده ممکن است قابلیت هضم کمتری داشته باشند. همچنین گوسالهها برای مصرف چنین محلول جایگزین شیری مشتاق نیستند و میتواند اغلب باعث کاهش مصرف کلی بشود.

حتما از دماسنج استفاده کنید، نه فقط از انگشت برای بررسی دمای شیر خشک هر بار که تولید میکنید. دماسنجهایی که در مسیر آب ورودی به شیر خشک نصب شده باشند برای اندازه گیری دمای آب مناسب هستند اما برای اندازه گیری دمای محلول نهایی شما حتما باید یک دماسنج دستی داشته باشید و مطمئن شوید که دمای شیر خشک مصرفی در هوای خیلی سرد حتما در دامنه دمای بدن باشد.

یک روش ساده و قابل استفاده برای تهیه دقیق هر وعده از شیر خشک تهیه کنید تا زمانیکه افراد متفاوت در روزهای یا شیفتهای مختلف آن را تهیه می کنند به مشکلی بر نخورید. بطور کلی با تعدادی وسایل ساده و دستورالعملهای مناسب شما میتوانید سلامت و عملکرد گوسالههای خود را با تامین جیره ثابت و یکنواخت در هر وعده تغذیه تامین کنید.

 

گروه علمی آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 10361

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود