ما احتیاج به دوره از شیرگیری داریم

اگر مصرف استارتر برای دو تا سه هفته قبل از شروع شیرگیری کافی نباشد، گسترش شکمبه ای مناسب ایجاد نمی‌شود

سه دوره مهم در زندگی گوساله وجود دارد:

دوره اول زمان تولد است که گاو، محیط و مدیریت تغذیه آغوز را شامل میشود.

دوره دوم، دو هفته اول زندگی است که بیشترین آمار اسهال و تلفات اتفاق می افتد. موفقیت در دوره دوم بطور کامل بستگی به دوره اول دارد.

سومین دوره حیاتی گوساله دوره انتقال شیرگیری است، دو هفته قبل تا دو هفته بعد از قطع شیر کامل. دوره سوم بزرگترین مشکل تشخیص داده نشده در بسیاری از گله­‌ها است.

هرچه قدر شیر بیشتر به گوساله­‌ها در زمان پرورش تغذیه می­‌شود، مدیریت کردن دوره انتقال مهمتر می‌­شود. زمانی­‌که بیش از 6 کیلو شیر در روز تغذیه می­‌شود، و نصف میزان همیشگی شیر در یک هفته قبل از شیرگیری مصرف میشود، میزان استارتر مصرفی در زمان شیرگیری ممکن است خیلی کم باشد.

موضوع این است که اگر مصرف استارتر برای دو تا سه هفته قبل از شروع شیرگیری کافی نباشد، گسترش شکمبه ای مناسب ایجاد نمی‌­شود. اما، شما نمی‌­توانید داخل شکمبه گوساله را نگاه کنید تا ببینید چگونه قبل از شیرگیری گسترش یافته است.

شکمبه باید توسعه پیدا کند:

 اجازه بدهید تا بر مطالب مهم تمرکز کنیم. این مطالب نکات مهمی را بازگو می­‌کند که چه اتفاقی در این دوره می‌­افتد. در مطالعات قبلی نشان داده شد که اگر ماده خشک شیر یا شیر خشک مصرفی بیشتر از 700 گرم در روز باشد، در هفته قبل از قطع شیر باعث کاهش مصرف، رشد روزانه، کارایی خوراک و قابلیت هضم استارتر می‌­شود. دلیل این موضوع رابطه معکوس بین مصرف خوراک جامد و مایع است.

برای هر 225 گرم افزایش ماده خشک مصرفی از شیر،مصرف استارتر به میزان 135 گرم کاهش می­‌یابد.

بنابراین اگر ماده خشک مصرفی از شیر از 700 گرم در روز بیشتر باشد و به میزان 900 گرم باشد، مصرف استارتر 135 گرم در روز کاهش می­‌یابد. این ممکن است عدد بزرگی به نظر نیاید، اما از آنجایی که مصرف استارتر به طور طبیعی هر هفته دو برابر می­‌شود، این کاهش مصرف باعث عقب افتادن سن شیرگیری به میزان یک هفته یا بیشتر می‌­شود.

مطالعه ای قدیمی نشان داد که حدود 2 تا 3 هفته طول می­‌کشد تا بافت شکمبه بتواند به سطح مصرف و تغییر جیره هم قبل و هم بعد از زایمان سازگار شود. این موضوع می‌­تواند برای گوساله­‌ها نیز با سطح و مدت زمان مصرف استارتر مشابه باشد. مصرف استارتر قبل از فرآیند شیرگیری باید حداقل روزی 900 گرم باشد.

از آنجایی که گسترش شکمبه خیلی مهم است، بنابراین استارتر نیز مهم است. زمانیکه شکمبه گوساله هنوز عملکردی نشده است، نمی تواند علوفه یا سیلو را به خوبی هضم کند. بعضی از محققین می­‌گویند که علوفه به همراه استارتر پلت بدهید یا استارتر بافت دار مصرف کنید ولی آنها واقعا تاثیری ندارند. ما باید تشخیص بدهیم که نوع خوراکی که مصرف میشود آیا تاثیر بر گسترش شکمبه دارد.

(البته این نظر دکتر کرتز است در مورد نوع استارتر و مطالعات زیادی وجود دارند که خلاف این موضوع را بیان کردند. کلا دکتر کرتز تغذیه علوفه به گوساله ها را قبول ندارد)

مطالعات قدیمی در سال 1960 نشان دادند که تغذیه علوفه زیاد به گوساله‌­های جوان، باعث کاهش رشد، و کاهش رشد پرزهای شکمبه می‌­شود. بنابراین تاثیر منفی زیادی دارد. در مطالعه‌ای که در کانادا انجام شد از استارتر بافت دار برای تغذیه گوساله­‌ها به تنهایی یا به همراه علوفه گراس استفاده شد.

استارتر حاوی 14 درصد جو رول شده، 13 درصد یولاف رول شده، و 10 درصد ذرت فلیک بودند.

گوساله‌­هایی‌که استارتر تنها مصرف می­‌کردندpH شکمبه کمتری داشتند که نشان می‌­دهد استارتر به میزان کافی بافت­دار نبوده است. علاوه براین، 5 گوساله در هر آزمایش کشته شدند. اندازه گیری­‌ها نشان داد که گوساله­‌هایی که به علوفه دسترسی داشتند 4/5 کیلو پرشدگی شکمبه بیشتری داشتند. از آنجایی که گوساله­‌ها در هر دو تیمار وزن یکسان داشتند، این معنی می‌­دهد که گوساله­‌ها با مصرف علوفه به میزان 4/5 کیلو رشد واقعی بدن کمتر داشتند.

شیرگیری می­‌تواند موفقیت آمیز باشد:

مطالعات نشان دادند که گوساله­‌های هلشتاین بطور متوسط روزانه 720 گرم در هفته قبل از شیرگیری (65 روزگی) رشد می‌کنند. ازآن سن تا 90 روزگی فقط 585 گرم در روز رشد می­‌کنند. این موضوع نشان می­‌دهد که برنامه از شیرگیری موفق نبوده است.

دکتر کرتز در مطالعه ای که در یکی از فارم­‌های پرورش گوساله و تلیسه انجام داد بیان کردکه آنها قبلا از استارتر بافت دار استفاده می­کردند.اما در ادامه آنها به تغذیه استارتر پلت رو آورده بودند که حتی در زمان مصرف بخشی از آن آرد میگردید. در زمان مصرف استارتر پلت در دو ماهگی حدود 1/5 تا 1/8 کیلو استارتر مصرف می‌کردند و هنوز به دو برابر وزن تولد که هدف پرورش می­‌باشد نرسیده بودند.

بعد از توضیحات، آنها مجددا به مصرف استارتر بافت دار رو آوردند و گوساله­های آنها به میزان 2/7 تا 3/6 کیلو استارتر در دو ماهگی می­‌خوردند و وزن تولد در زمان دوماهگی دو برابر + 4/5 کیلو بیشتر گردید.

در کنفرانسی در اروپا، دامپزشکی بیان کرد که تغذیه گوساله­‌های خود را بررسی و برنامه ریزی مجدد کردند. همین کار باعث شده بود که تولید شیر گاوهای گله آنها از 8000 لیتر در سال به 11000 لیتر افزایش یابد، 38 درصد بهبود.

دکتر کرتز بیان می کنند که، بعضی از مواقع را دیدم زمانی­‌که برنامه پرورش گوساله و تلیسه­‌ها بهبود یافته است افزایش تولید شیر فقط 6 ماه بعد اتفاق افتاده است اما در بیشتر موارد این موضوع دو سال طول می­‌کشد و اولین شیردهی بهبود زیادی می­‌یابد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1301

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود