4 نکته در مورد گوساله موثر بر رفتار خوردن در کل زندگی

چه شما بچه انسان پرورش بدهید، چه توله سگ و چه گوساله، مطالعات زیادی نشان دادند که عادت‌ها و رفتارهایی که آنها در اوایل

چه شما بچه انسان پرورش بدهید، چه توله سگ و چه گوساله، مطالعات زیادی نشان دادند که عادت­‌ها و رفتارهایی که آنها در اوایل زندگی گسترش می‌­دهند ممکن است تا انتهای زندگی با آنها همراه باشد.

برای گوساله­‌های شیری، روشی که آنها تغذیه می‌­کنند یا مدیریت می‌­شوند می‌­تواند بر عادت خوردن آنها در کل زندگی و رشد، سلامتی و عملکرد آنها تاثیر بلند مدت داشته باشد. دکتر Trevor DeVriesاز دانشگاه Guelph کانادا رفتار خوردن گوساله­‌ها را مطالعه کرده است.

ایشان توصیه­‌های زیر را در 4مورد از تغذیه و مدیریت گوساله­‌ها بیان کرد که می‌­تواند تاثیر مثبت طولانی مدت برای گله­‌های شیری داشته باشد:

1- شیر کافی تهیه کنید:

تغذیه شیر بیش از روش­‌های سنتی قبلی (به میزان 10 درصد وزن بدن) باعث می‌­شود تا گوساله­‌ها استرس کمتر، عملکرد ایمنی بالاتر، بهبود ضریب تبدیل خوراک، سن تلقیح کمتر، و بهبود تولید شیر داشته باشند. حتی بیشتر از این، نتایج DeVries نشان داد که گوساله­‌ها با دسترسی آزاد به شیر با احتمال کمتری تغذیه متناوب انجام دادند زمانی‌­که خوراک جامد به آنها عرضه شد. این یک عادت تغذیه ای طولانی مدت و مهم است که باعث تغذیه یکنواخت در مقابل تغذیه متناوب در گاوهای شیری بالغ می‌­شود.

2- استارتر و علوفه را با برنامه تغذیه کنید:

Devries بیان کرد که گوساله‌­های جوان به استارتر و علوفه نیاز دارند. استارتر باعث تولید اسیدهای چرب آزاد می‌شود که برای رشد پرزهای شکمبه مهم هستند، در حالی‌که علوفه گسترش و رشد ماهیچه دیواره شکمبه را تحریک می­‌کند. ایشان بیان می­‌کنند که افزودن علوفه به استارتر ممکن است باعث افزایش مصرف خوراک قبل و بعد از شیرگیری شود. به توصیه ایشان علوفه درشت (4-3 سانتیمتر) در مقایسه با علوفه کوتاه‌­تر (2 میلیمتر) نسبت رشد به خوراک، مصرف خوراک و قابلیت هضم مواد مغذی بعد از شیرگیری را بهبود می­‌دهد. نهایتا، تغذیه خوراک خشک به صورت خوراک کامل TMRقبل و بعد از شیرگیری، به رشد بهتر و بیشتر و مصرف یکنواخت‌­تر خوراک کمک می­‌کند.

3- زندگی گروهی زمانی­‌که ممکن است:

در مطالعات نشان داده شد که گوساله­‌های پرورش یافته به صورت جفتی، در مقابل آنهایی که انفرادی نگهداری می‌شدند، خوراک بیشتری قبل و بعد از شیرگیری مصرف کردند، و افزایش وزن یکنواختی در دوره شیرگیری داشتند. بعد از شیرگیری، آنها همچنین خوراک را راحت‌­تر مصرف کردند، در دفعات بیشتری خوراک خوردند، و بیشتر مشتاق بودند تا خوراک‌های جدید را مصرف کنند. 

4- رقابت بر سر خوراک را محدود کنید:

مانند گاوهای بالغ، گوساله­‌ها ترجیح می‌دهند که بر سر خوراک رقابت نکنند. همچنین آنها نمی­‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند زمانی­‌که مجبور به رقابت بشوند، که این فراهم کردن فضای کافی برای خوراک و شیر خوردن را مهم می­‌سازد. زمانی­‌که گوساله­‌ها مجبور به رقابت برای مصرف شیر یا استارتر بشوند ماده خشک کمتری مصرف می­‌کنند در مقایسه با آنهایی که رقابت ندارند. بعد از شیرگیری، الگوی خوردن گوساله­‌هایی که رقابت می­‌کردند از سلامت کمتری برخوردار بود، بطوری‌که آنها در جابه جا کردن هم گله ای‌ها از آخور رفتار تهاجمی داشتند، تعداد وعده‌­های کمتری با هم گله‌ای‌ها خوراک می­‌خوردند، و در موقع خوراک خوردن رفتار“slug-type”داشتند به صورت خوردن متناوب در وعده‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر.

ما متوجه شدیم که رفتار و مدیریت تغذیه ای می­‌تواند تاثیرات فوری و بلند مدت بر عملکرد گوساله­‌ها داشته باشد. هرچه بیشتر یاد می­‌گیریم احتیاج بیشتری داریم تا روش‌­های دامپروری خودمان را بهبود ببخشیم.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1042

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود