آیا گوساله‌های ماده شما به یک همراه نیاز دارند؟

هچ‌ها و آغل‌های انفرادی مدت‌های خیلی زیادی است که برای بهبود سلامت گوساله‌ها و جلوگیری از پخش پنومونی و سایر بیماری‌های

هچ­ها و آغل­های انفرادی مدت­های خیلی زیادی است که برای بهبود سلامت گوساله­‌ها و جلوگیری از پخش پنومونی و سایر بیماری­های مسری طراحی شده است. آنها به خوبی کار کرده‌اند، در حقیقت، هچ­ها و اغل­های انفرادی و استفاده از اسپرم سکس شده عوامل مهمی در افزایش تعداد گاوهای ماده در آمریکای شمالی بوده اند.

اما مطالعات اخیر نشان می‌­دهد که هچ‌­ها یا آغل­‌های انفرادی گوساله­‌ها ممکن است باعث جلوگیری از رشد رفتار اجتماعی و شناختی گوساله‌­های جوان بشود. زمانی­‌که گوساله‌­ها از شیر گرفته می‌­شود و با دیگر دام‌­ها مخلوط می‌­شوند و مجبور به استفاده از آغل‌ها، سیستم­های تغذیه‌ای و آبخوری، جایگاه‌­ها، و محیط جدید می­‌شوند این رفتارها برای سازگاری گوساله­‌ها ضروری هستند.

به عبارت دیگر دو نفر بهتر از یک نفر می‌­توانند به محیط و چیزهای جدید سازگار بشوند. گوساله‌­های که به صورت جفت نگهداری می­‌شدند ماده خشک مصرفی و وزن خود را افزایش دادند. محقیقن دانشگاه بریتیش کلمبیا بیان کردند که گوساله­‌هایی که انفرادی نگهداری شدند از اتفاقات جدید، از جمله خوراک‌­های جدید، ترس بیشتری داشتند. بنابراین هرچه زودتر شما گوساله­‌ها را به صورت جفتی نگه دارید بهتر است. کاهش ترس از خوراک­‌های جدید به معنی مصرف خوراک بهتر و سپس افزایش وزن بیشتر است.

محققین گوساله­‌ها را در یک و 6 هفتگی به صورت جفت نگهداری کردند، و یافتند که جفت شدن گوساله­ها در سن کمتر باعث رشد بهتر آنها می‌شود. حتی اگر گوساله­‌ها در 6 هفتگی جفت بشوند بهتر از گوساله‌­هایی که تا شیرگیری تنها بودند عمل می‌­کنند. تا سن ده هفتگی، گوساله­‌هایی که همان اول جفت شدند حدود 3/5 کیلو استارتر مصرف کردند.

گوسالههایی که در 6 هفتگی جفت شدند 3 کیلو استارتر خوردند و آنهایی‌که تنها نگهداری شدند 2/75 کیلو استارتر خوردند، اگرچه این تفاوت­ها از لحاظ آماری معنی دار نبود.

گوساله­‌های جفت شده در اوایل زندگی، متوسط افزایش وزنی معادل 1/2 کیلوگرم در دوره شیرگیری داشتند. آنهایی که در هفته 6 جفت شدند کمتر از 1 کیلو در روز در دوره شیرگیری رشد کردند. به این نکته توجه کنید که افزایش وزن بدن در دوره قبل از شیرگیری با تولید شیر آینده دامها، به خصوص با تولید شیر در اولین دوره شیردهی رابطه دارد.

گوساله­‌های جفت شده همچنین سر و صدای کمتری در هنگام شیرگیری داشتند، که بیانگر استرس کمتر در آنها بود. و همچنین گوساله­‌هایی که در تنهایی نگهداری شدند زمانی­که بعد از شیرگیری به آغل­‌های گروهی منتقل شدند، حدود 50 ساعت طول کشید تا خوراک را پیدا کنند. گوساله‌هایی که دارای جفت بودند 9 ساعت طول کشید.

محققین یافتند که گوساله‌­های جفت شده حدود 34 درصد زمان بیشتری در روز در خوراک­‌خوری بودند، و خوراک‌خوری را 58 درصد بیشتر بررسی کردند، و 50 درصد استارتر بیشتری خوردند نسبت به آنهایی‌که تنهایی نگهداری شدند. تمام این عوامل باعث بهبود مصرف خوراک برای دو هفته اول بعد از شیرگیری در گوساله‌­های جفت شده گردید.

یک ایراد به نگهداری گوساله‌­ها به صورت جفت کمبود فضا یا امکانات است. اما این کار خیلی راحت است، حتی با چسباندن دو تا هچ به هم و قرار دادن فضای یکسان برای غذاخوری.

نگهداری گوساله­‌ها به صورت جفت بدون خطر نیست، و احتمالا باعث افزایش بیماری‌­ها و لیس زدن و مکیدن یکدیگر می‌­شود. اما اگر گوساله‌­ها سالم باشند و قبل از جفت شدن خوب غذا بخورند و جایگاه تمیز و خشک داشته باشند، احتمال این اتفاقات کمتر خواهد شد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 994

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود