تلقیح تلیسه‌ها با اندازه بدن - سه سوال رایج

هدف تلقیح تلیسه‌ها تضمین این موضوع است که آنها در زمانی مناسب وارد گله شیری می‌شوند

هدف تلقیح تلیسه­‌ها تضمین این موضوع است که آنها در زمانی مناسب وارد گله شیری می‌­شوند. این هدف اصلی است. در حقیقت، محققین نشان دادند که هر ماه افزایش در زمان زایش بیشتر از 22 ماه، هزینه تقریبا 100 دلار به ازاء هر دام افزایش می‌­یابد.

با اینکه این موضوع 100 دلار در هر ماه ضرر می‌­زند، نباید تلاش کنید تا تلیسه­‌ها را بر اساس سن به جای اندازه بدن تلقیح کنید. تلقیح براساس اندازه بدن می‌­تواند باعث کاهش سن اولین زایش تلیسه­‌ها از 24 به 22 ماه و حفظ پول برای شما شود.

در ادامه پاسخ سه سوال رایج در مورد تلقیح تلیسه­‌ها براساس اندازه بدن و نه سن داده شده است:

چرا باید تلیسه­‌ها را براساس وزن بدن و نه سن تلقیح کنیم؟

زمانی­‌که نوبت تلقیح تلیسه ها می‌­شود، اولین سوالی که مطرح می­‌شود این است که سن تلیسه چقدر باید باشد تا تلقیح انجام شود؟ خیلی از گله‌­ها هنوز بر اساس سن تلقیح می­‌کنند، اگرچه می‌­توانند بر اساس اندازه بدن به اسانی حداقل دو تا سه ماه زودتر تلقیح کنند و این دو تا سه ماه می­‌تواند باعث سود گله شود. تلیسه­‌هایی که دیرتر تلقیح می‌­شوند به مشکلات متابولیکی مانند کتوز در زمان زایش مبتلا می‌­شوند.

همچنین کاهش تولید شیر و اتلاف هزینه خوراک نیز عوامل نگران کننده هستند. تلقیح تلیسه­‌ها با اندازه بدن می­‌تواند این مشکلات را حل کند، و اجازه بدهد که تلیسه­‌ها زودتر وارد گله شوند.

چگونه باید تلیسه­‌ها را براساس اندازه بدن تلقیح کنیم؟

این نکات زیر را در مورد تلقیح تلیسه‌­ها مد نظر قرار بدهید:

  • متوسط وزن دام­‌های بالغ در مزرعه را محاسبه کنید (شکم سوم یا بالاتر). تلیسه­‌ها زمانی‌که 55 درصد اندازه دام بالغ را دارند، تلقیح کنید. ارتفاع جدوگاه تلیسه باید حداقل 125 سانتیمتر باشد (نژاد هلشتاین) در زمان تلقیح تا اندازه مناسب تلیسه در زمان زایش را تضمین کند.
  • تلیسه­‌ها بعد از زایش باید حداقل 85 درصد اندازه دام بالغ را داشته باشند و حداقل 135 سانتیمتر بلندی جدوگاه داشته باشند.

 اندازه بدنی که گفته شد در اکثر گله‌­های شیری در سن 13 تا 15 ماهگی قابل دسترس است. نتیجه اینکه تلیسه­‌ها در سن 22 تا 24 ماهگی زایش می­‌کنند. گله‌­هایی که مدیریت مناسب داشته باشند حتی می­‌توانند به این اندازه بدن زودتر برسند. اما، تلقیح در سن کمتر از 13 ماهگی نیاز به مدیریت دقیق دارد.

چه تعداد تلیسه جایگزین نیاز دارم؟

زمانی­‌که تلیسه­‌ها را با اندازه بدن تلقیح می­‌کنید، تعداد تلیسه­‌ها افزایش می­‌یابد. چه تعداد تلیسه کافی است؟ برای آگاهی یک مثال می­‌زنیم: یک گله 100راسی با 35 درصد نرخ حذف سالانه برای حفظ اندازه گله اگر سن زایش 24 ماهگی باشد، فقط به 70 تلیسه نیاز دارد. ولیکن، اگر سن اولین زایش 22 ماهگی باشد، همان گله فقط به 64 تلیسه نیاز دارد. بنابراین باید بعد از تعیین تعداد تعداد، لازم است که اندازه تلیسه را برای طراحی جایگاه در نظر بگیرید.

تغذیه جیره مناسب در زمان مناسب می­‌تواند به تلیسه­‌ها کمک کند تا زودتر به اندازه تلقیح برسند. یک جیره مناسب می‌­تواند به تلیسه­‌ها کمک کند تا زودتر وارد گله شیری بشوند و شیر بیشتری تولید کنند. کلا، تلقیح زودتر تلیسه­‌ها به معنی کاهش هزینه پرورش، دام­‌های مناسب‌­تر در اولین شیردهی و افزایش شانس حذف اختیاری می­‌باشد. تمام این عوامل باعث برگشت سریع­تر هزینه­‌ها و سرمایه می‌شود.

 

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 9560

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود