چگونه از اسهال گوساله ها جلوگیری کنیم

گاهی اوقات حتی بهترین اهداف نیز به نتایج ناخواسته منجر می‌شوند

گاهی اوقات حتی بهترین اهداف نیز به نتایج ناخواسته منجر می‌شوند. Sheila McGuirk دامپزشک و متخصص مرکز تحقیقات گوساله در دانشگاه ویسکانسین، این موضوع را زمانی­‌که برای شیوع اسهال شدید سالمونلایی در ویسکانسین تحقیق می­‌کرد متوجه شد.

آنها یک محیط گرم برای گوساله‌های تازه به دنیا آمده درست کردند به منظور کمک کردن به آنها تا بلافاصله بعد از تولد خشک شوند. این ایده‌ای جذاب بود و دوستاران زیادی پیدا کرد، اما این موضوع عامل اصلی شیوع بیماری بود. محوطه گرم کننده در وسط بیمارستان ایجاد شد، در محلی که آنها گاوهای بیمار را نگهداری و درمان می­‌کردند. گوساله­‌ها در چند ساعت بعد از تولد که در این محفظه بودند بطور مستقیم در مواجهه با سالمونلا قرار می­‌گرفتند. حتی در شرایط خیلی مناسب جایگاه نیز کنترل اسهال مشکل است.

دنیای گوساله­‌های شیری عموما توسط میکروارگانیسم­‌های ایجاد کننده اسهال احاطه شده است. این موضوع باعث می‌­شود تا برای حفظ سلامت گوساله ایمنی باید ایجاد شود و سطح ایمنی باید بالاتر از سطح باکتری‌­ها باشد. ما مجبور هستیم که بطور مداوم برای برنده شدن بر عوامل بیماری‌زا بجنگیم. اما شما می‌­توانید برنده بشوید اگر مراحل زیر را رعایت کنید. در ادامه لیستی از مواردی که کمک می‌­کند تا سطح ایمنی گوساله­‌ها را بالا و فشار باکتری­‌ها را پایین نگه دارید.

دو عامل اساسی برای جلوگیری از اسهال گوساله‌ها را ذکر می­‌کنیم:

1- امکانات زایمان بهداشتی را فراهم کنید:

تماس مدفوع با دهان یکی از عوامل اصلی اسهال گوساله­‌ها است. چون گوساله­‌های تازه متولد شده خیلی نزدیک به محل دفع مدفوع متولد می­‌شوند باید تلاش زیادی بشود تا تضمین کند که گوساله در یک محیط خشک، تمیز، و با بستر مناسب متولد شود. زایشگاه­‌های انفرادی کمک می­‌کند، همانطور که جدا کردن گوساله از مادر و محوطه زایشگاه در ساعت­‌های اولیه تولد کمک می­‌کند.

حفظ و نگهداری زایشگاه­‌ها اغلب در گله­‌های بزرگ نادیده گرفته می­‌شود، اما اگر گوساله­‌های سالم می­‌خواهید، این مورد مهم باید رعایت شود. این موضوع باید به عنوان یک اصل بطور مرتب بررسی شود

2- تغذیه آغوز:

بدون آغوز هر راهکاری برای جلوگیری از اسهال بدون نتیجه است.

3- گوساله ها را انفرادی نگه دارید :

(البته نظر این محقق است و خیلی از محققین دیگر به زندگی گروهی گوساله­‌ها اهمیت بیشتری می­‌دهند، چند مقاله در مورد این موضوع در سایت گذاشته شده است)

Jeff Tyler دامپزشک دانشگاه میسوری بیان می­‌کند که جایگاه­‌های گروهی گوساله­‌های تازه متولد شده مانند انتظار برای اتفاق افتادن یک بلا است. وقتی که گوساله­‌ها به یک گروه منتقل می­‌شوند، اولین عامل شیوع اسهال بین آنها سایر گوساله­‌ها هستند. ایشان توصیه می­‌کند که هر گوساله در یک هچ انفرای که بین آنها 3 تا 3/5 متر فاصله باشد نگهداری شود.

هچ‌­ها را در خاک ماسه ای قرار بدهید در یک شیب ملایم تا زه‌کشی مناسب انجام شود. علاوه بر این، حتی می‌­توانید جای آنها را هر 3 تا 6 ماه عوض کنید. هر هچ باید بستر تمیز داشته باشد، و بطور کامل با آب شسته و ضدعفونی شود زمانی‌که جابه جا می­‌شوند. آزمون مناسب برای بررسی تمیز بودن این است که از خودتان بپرسید آیا حاضر هستید در این جایگاه دراز بکشید و یک چرتی بزنید. همین قوانینی که برای هچ‌­های خارج از ساختمان گفتیم، برای جایگاه‌­های داخل ساختمان نیز عمل می­‌کند.

4- تجهیزات تغذیه را ضدعفونی کنید:

مشاهده شده است که لوله معدی آلوده باعث شیوع اسهال در گله شده است. در گله­‌های بزرگ که احتمالا تعداد لوله مری به اندازه کافی نیست یا وقت کافی برای تمیز کردن آنها بین دفعات تغذیه وجود ندارد این موضوع می‌­تواند مشکل‌­ساز باشد. زمانی‌که تجهیزات به اندازه کافی خریداری شد یا به خوبی تمیز شد میزان اسهال به شدت کاهش یافت.

5- شیر مصرفی گوساله را جابه جا نکنید:

زمانی­‌که شما گوساله­‌ها را از آغوز به شیر یا شیر خشک منتقل می­‌کنید، دوباره آنها را به خوراک قبلی بر نگردانید یا یکی را با دیگری جایگزین نکنید. بعضی از محققین توصیه می‌­کنند انتقال تدریجی از آغوز به شیر کامل یا جایگزین شیر را، در حالی‌که بقیه جابه جایی مستقیم از آغوز به شیر یا شیر خشک را توصیه می­‌کنند. نکته اساسی اینجا است که اگر در تغذیه گوساله‌­ها از شیر خشک استفاده می‌­کنید، روزی که شیر بیمارستانی زیادی داشتید شروع به تغذیه با شیر بیمارستانی نکنید. برای تغذیه یک نقشه داشته باشید و مطابق آن جلو بروید.

6- در مورد استفاده از شیرهای بیمارستانی مراقب باشید:

در حالی‌که شیر بیمارستانی حاصل از گاوهای بیمار یا تحت درمان یک منبع ارزان برای تغذیه است، هزینه آن می‌­تواند خیلی بیشتر باشد در صورتی‌که باعث افزایش اسهال بشود. اگرچه عقاید در مورد تغذیه شیر بیمارستانی به گوساله­‌ها متفاوت است، مشاوران با یک قانون طلایی موافق هستند: هرگز شیر بیمارستانی حاصل از گاوهای متبلا به ورم پستان، مایکوپلاسما، سالمونلا، یا جنون گاوی را مصرف نکنید.

زمانی­‌که از شیر بیمارستانی استفاده می‌کنید آن را سریعا بعد از دوشیدن مصرف کنید. و یا برای متوقف کردن رشد باکتریایی، آنها را تا مصرف بعدی در یخچال نگه دارید. پاستوریزه کردن می­‌تواند سطح عوامل ایجاد کننده اسهال در شیر را به شدت کاهش دهد، اما هشدار می‌­دهند که این فقط موقتی است.

شیر پاستور شده باید خنک شود تا به دمای تغذیه برسد (37/5 درجه) و بلافاصله بعد از پاستور مصرف شود. اگر می­‌خواهید آن را ذخیره کنید، باید به سرعت بعد از پاستور خنک شود. اگر خنک شدن زیاد طول بکشد باعث می­‌شود تا باکتری­‌ها به سرعت رشد کنند و به میزان قبلی برگردند. لوازم پاستوریزه کردن باید تمیز شوند به دقتی که وسایل تغذیه تمیز می‌شوند.

7- کوکسیدیواستات تغذیه کنید:

این یک روش جهانی برای کنترل اسهال ایجاد شده توسط کوکسیدیواستات است. مطالعات نشان دادند که آلودگی خفیف با کوکوسیدیا می‌­تواند ایمنی را کاهش دهد و باعث شود تا بقیه عوامل بیماری‌­زا بتوانند راحت‌­تر حمله کنند، و این باعث می­‌شوند تا اهمیت محافظت حتی بیشتر شود. بیشتر تولیدکنندگان شیر خشک از کوکسیدیواستات استفاده می­‌کنند، یا می‌­توانید آن را به صورت افزودنی به شیر اضافه کنید. حتی تغذیه کوکسیدیواستات در استارتر نیز توصیه شده است.

8- عواملی مانند مگس که می‌­توانند باعث انتشار بیماری شوند را کنترل کنید:

مگس­‌ها می‌­توانند به سرعت عوامل ایجاد کننده اسهال را پخش کنند، بخصوص سالمونلا. علاوه بر این، سگ، گربه، پرندگان، و جوندگان می­‌توانند باعث شکست چرخه ایمنی زیستی در گله بشوند.

مراقب باشید که خودتان یک عامل انتقال نباشید. این طبیعی است که بخواهید گوساله های بیمار را مراقبت کنید، اما این کار باعث انتقال بیماری به گوساله­‌های سالم می‌­شود. در ابتدا گوساله­‌های سالم را غذا بدهید، و سپس به درمان و تغذیه گوساله­‌های بیمار بپردازید.

اگرچه بعضی از این موارد به نظر ساده می‌آیند، گوساله­‌ها و گاوها بارها به ما آموخته‌اند که عوامل پایه‌ای را رعایت کنیم ،رعایت عوامل ساده و یکنواخت، چیزی است که به آنها اجازه می دهد تا شکوفا شوند.

نظافت تجهیزات یک فاکتور اصلی در سلامت گوساله­‌ها است،آبکشی کردن، شستشن، خشک کردن rinse-wash-rinse-dry روشی است که پیشنهاد می‌­شود:

بطری‌­ها، سطل­‌ها، پستانک‌­ها، و لوله­‌های مری را با آب ولرم، و نه داغ بشورید. پروتئین­‌های شیر به گرما حساس هستند. آب گرم شیر را تغییر شکل می­‌دهد و به آن خاصیت چسبندگی بالا می‌­دهد، بخصوص باعث چسبیدن آن به سطح می­‌شود. این موضوع مخصوصا در ظرف­‌های پلاستیکی خیلی اتفاق می‌افتد.

لوازم را با آب گرم بشورید(40 درجه حتی بیشتر)، به اضافه صابون یا مواد سفید کننده. مطمئن شوید که آب از ابتدای شستن تا انتهای آن بطور مداوم داغ است، در غیر این صورت، قطرات جامد شیر که به صورت سوسپانسیون معلق در آمده اند مجددا در ظروف شسته شده رسوب می‌­کنند.

سپس ظرف­‌ها را با آب گرم و اسید بشورید. این می­‌تواند همان اسیدی باشد که برای شستشوی سیستم شیردوشی استفاده می­‌شود. اجازه دهید تا باقیمانده این محلول در لوازم در هنگام خشک شدن باقی بماند.

لوازم را با قرار دادن انفرادی آنها در یک قفسه یا آویز خشک کنید. از قراردادن سطل­‌ها داخل یکدیگر جدا خودداری کنید، و آنها را به صورت وارونه بر کف بتونی قرار ندهید.

به عنوان جایگزینی برای مایع سفید کننده، از موادی مانند orthocresolphosphate (OCP) و یا quaternary ammonia می­توان استفاده کرد.

اگر این روش ضدعفونی برای شما خیلی سخت و پیچیده است، حداقل برای هر گوساله یک سطح مشخص استفاده کنید تا از این طریق از انتشار عوامل بیماری‌زا بین گوساله­‌ها جلوگیری کنید.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 2185

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود