استفاده از اکتی ساف و ساف مانان به کاهش آلودگی میکروبی لاشه‌های گاوهای گوشتی کمک می‌کند

هر سال حدود ده درصد جمعیت دنیا دچار بیماری‌های ناشی از غذا می‌شوند

هر سال حدود ده درصد جمعیت دنیا دچار بیماری‌­های ناشی از غذا می‌­شوند، که منجر به 420هزار مرگ از کل جمعیت 600میلیونی افراد مبتلا می­‌شود. سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که کل 33میلیون سال زندگی سالم انسان‌­ها ممکن است در اثر مصرف خوراک‌­های آلوده از بین برود. اسهال مهمترین نوع این بیماری‌­ها است که باعث550میلیون ابتلا و تلفات230هزار نفری می‌­شود.

بین عوامل ایجاد کننده اسهال، لیستریوسیسListeriosis و کولیباسیولیسcolibacillosis دو تا از مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری­‌های ناشی از غذا در دنیا هستند. بنابراین کاهش نرخ شیوع بیماری­‌های حاصل از اشرشیاکلی و لیستریا در انسان یک نگرانی جهانی است.

لیستریوسیس توسط باکتری لیستریا ایجاد می‌­شود که در دمای خیلی کم زنده می­‌ماند و حتی در دمای یخچال تولید می‌­شود.

کولیباسیولیس که توسط اشرشیاکلی ایجاد می‌­شود، یک عامل مهم در عفونت خونی، بیماری‌­های دستگاه ادراری و مننژیت در انسان است.

دام‌­ها به عنوان حامل اشرشیا و لیستریا شناخته شده‌اند، که در دستگاه گوارش آنها حضور دارند، و می‌­توانند یک منبع آلودگی برای انسان باشند. خوراک، به خصوص گوشت آلوده، مهمترین عامل انتقال آلودگی به انسان است.

نرخ بالای تلفات به علت اشرشیا و لیستریا آنها را برای سلامت عمومی خیلی مهم می­‌سازد.

در همین رابطه، نتایج یک آزمایش نشان داد که افزودن جیره گاوهای گوشتی با مخمر زنده اکتی ساف و دیواره مخمر ساف مانان در دوره پروار تعداد باکتری­‌های عامل بیماری که در مدفوع بودند را کاهش داد.

این مهمترین نتیجه ای بود که از یک مزرعه پرواربندی در ایتالیا به دست آمد که در آن تاثیر استفاده از اکتی ساف و ساف مانان را بررسی می‌کردند.

در طول این آزمایش، دام‌­ها به دو گروه تقسیم شدند که از لحاظ وزن بدن و سایر شرایط یکسان بودند:

در گروه کنترل (39عدد) دام­‌ها جیره بدون افزودنی خوردند.

در گروه تیمار (39عدد) دام­‌ها به میزان 5گرم اکتی ساف و 10گرم ساف مانان دریافت کردند.

نمونه‌­های مدفوع از رکتوم این گاوها جمع گردید و در آزمایشگاه برای کشت باکتری استفاده شد. میزان باکتری­‌های اشرشیاکلی و لیستریا اندازه گرفته شد. نتایج در شکل زیر نشان داده شده است، که بیانگر این است که تعداد کل باکتری، اشرشیاکلی و لیستریا به میزان60، 11، و 98درصد با مصرف اکتی ساف و ساف مانان کاهش یافت.

این نتایج می‌­تواند توانایی جذب عوامل بیماری‌زا توسط اکتی ساف و ساف مانان را نشان دهد که تجمع باکتری‌های دستگاه گوارش را محدود می‌کند.بنابراین این نتایج نشان می­‌دهد که افزودن اکتی ساف و ساف مانان تعداد باکتری­‌های بیماری‌زا را در نمونه­‌های رکتوم کاهش می‌­دهد.

بنابراین در نتیجه آلودگی باکتریایی لاشه را توسط باکتری‌­های بیماری‌زا کاهش می­‌دهد، که به معنی کاهش انتقال آنها به انسان از طریق گوشت آلوده است.

بنابراین، اکتی ساف و ساف مانان باعث افزایش کیفیت میکروبی گوشت و بهبود سلامت مواد خوراکی انسان می‌­شود.

شکل یک- آنالیز باکتریایی نمونه‌های رکتوم

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 969

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود