دوره انتقال گوساله‌ها از روز اول شروع می‌شود

یک هدف مشترک برای هر گاودار رشد گوساله‌های سالم است که می‌توانند ظرفیت ژنتیکی کامل خود را بیان کنند

یک هدف مشترک برای هر گاودار رشد گوساله­‌های سالم است که می‌­توانند ظرفیت ژنتیکی کامل خود را بیان کنند. اما، تمام گوساله‌­ها تا به گاوهای پرتولید تبدیل شوند باید از جیره بر اساس شیر به جیره براساس کنسانتره انتقال موفقی داشته باشند.

مصرف استارتر فرآیند گسترش شکمبه را شروع می­‌کند و در شیرگیری موفق و انتقال عاملی موثری است، که باید حتما یک روز اتفاق بیافتد. گوساله­‌های جوان در همان روزهای اول زندگی شروع به مصرف استارتر می­‌کنند، و هرچه شروع مصرف زودتر باشد شروع گسترش شکمبه ای نیز زودتر اتفاق می­‌افتد. بیایید دنبال کنیم انتقال یک گوساله تازه متولد شده را از تولد تا بعد از شیرگیری و تعیین کنیم نکات مهم که شما می­‌توانید برای این انتقال استفاده کنید.

رسیدن به 900 گرم:

مصرف استارتر نقش بزرگی در موفقیت انتقال گوساله از شیر به خوراک جامد بازی می‌­کند.رشد بهتر، افزایش مصرف و انتقال موفق می‌­تواند با استارتر بافت­دار یا پلت انجام شود، اگر استارتر به خوبی طراحی شده باشد.

استارتر گوساله باید ترکیب و شکل یکنواخت داشته باشد و گرد و خاک کمی داشته باشد. طبق تحقیقات انجام گرفته شده در Penn State Extension،گوساله ها باید حداقل 900گرم از استارتر در روز مصرف کنند برای سه روز متوالی تا از شیرگرفته شوند.

علاوه بر کیفیت استارتر، عوامل مختلفی مانند مصرف آب، برنامه تغذیه شیر، توانایی ژنتیکی و مدیریت و محیط پرورش گوساله همگی نقش مهمی بازی می­‌کنند در اینکه گوساله چقدر خوب استارتر پیشنهادی را مصرف می­‌کند.

استارتر :

خوش خوراکی استارتر مصرف اولیه را تحریک می­‌کند و به گسترش شکمبه کمک می‌­کند. برای ایجاد افزایش مداوم مصرف، و سپس بهبود کارایی خوراک و هزینه به ازاء هر پوند افزایش وزن، مهم است که استارتری انتخاب کنید که در صورت افزایش مصرف محیط پایدار شکمبه را حفظ کند.

در آن روی سکه، استارتری که باعث کاهشpH شکمبه شود می‌­تواند منجر به الگوی مصرف ناپایدار و باعث انتقال ناموفق به خوراک جامد شود. علاوه بر این، استارتری که در هر دفعه تولید تغییر کند مانند تغییر در افزودن ملاس، تغییر در منابع نشاسته یا پروتئین و مانند ان می­‌تواند منجر به مصرف ناسازگار و کاهش عملکرد شود.

آب :

یکی از مهمترین سفارش‌­هایی که می‌­شود تهیه آب تمیز برای گوساله از روز اول تولد است. این موضوع برای گوساله­‌های جوان به همان اندازه مهم است که اطمینان حاصل شود که با افزایش مصرف گوساله­‌های مسن و گوساله‌های قطع شیر،آب کافی در اختیار دارند. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه مینه سوتا نشان داد که آب بر سطح مصرف استارتر تاثیر مهمی دارد زیرا مستقیما وارد شکمبه می­‌شود و یک محیط ابی را ایجاد می­‌کند که برای باکتری­‌های شکمبه مورد نیاز است.

علاوه بر این، اگر گوساله­‌ها آب نداشته باشند استارتر نمی‌خورند. بعد از یک مدت طولانی بدون آب، گوساله­‌ها دوباره به مصرف استارتر روی می‌آورند زمانی‌که آنها به آب دسترسی پیدا می­‌کنند. این می­‌تواند منجر به تغییر pH شکمبه شود و تاثیر منفی بر گسترش شکمبه بگذارد.

برنامه تغذیه شیر:

زمان تصمیم گیری برای برنامه تغذیه شیر، نیاز است که بین جایگزین شیر و استارتر مصرفی تعادل وجود داشته باشد. تحقیقات بر گوساله­‌های قبل از شیرگیری نشان داد که اگر گوساله‌­ها ماده خشک بیشتری از شیر دریافت کنند، استارتر کمتری می­‌خورند. برای مثال، گوساله­‌ها با تغذیه محدود (دو لیتر در روز) در هفته دوم زندگی بین110 تا 330گرم از استارتر مصرف می­‌کنند، در مقایسه با گوساله­‌هایی که برنامه شیر متراکم داشتند که فقط0 تا 220گرم مصرف می­‌کردند. این مصرف اولیه استارتر به خاطر نیاز گوساله به انرژی ایجاد می‌­شود.

مهم است که نیازهای اولیه انرژی گوساله در روزهای اول زندگی برای حمایت از سیستم ایمنی و رشد تامین شود، اما همچنین مهم است که زمان نزدیک شدن به شیرگیری شیر را کم کنید. یک روش پله ای کاهشی باعث مصرف استارتر می­‌شود برای جبران در افزایش نیاز به انرژی گوساله­‌ها و مجهز کردن گوساله­‌ها برای شیرگیری.

محیط و مدیریت:

میزان نیاز گوساله و اشتیاق آن به مصرف توسط عوامل محیطی مانند تنش سرمایی و گرمایی، و نیز عوامل مدیریتی مرتبط با تغذیه ایجاد می­‌شود. در هوای سرد، گوساله­‌های جوان (سه هفته یا کمتر) برای تامین نیاز به انرژی هنوز میزان کافی از استارتر مصرف نمی‌­کنند، که باعث می­‌شود تا شیر تنها منبع واقعی انرژی و پروتئین آنها در هوای سرد باشد.

در تنش حرارتی ممکن است کلا مصرف استارتر کاهش یابد. حتی تنش حرارتی در رحم مصرف استارتر گوساله­‌ها را کاهش می­‌دهد. دانشگاه جورجیا یافت که گوساله­‌های گاوهایی که در دوره خشکی خنک شده بودند در مقایسه با آنهایی که خنک نشدند، در 8 هفتگی 220گرم ماده خشک بیشتری مصرف می­‌کردند، بنابراین افزایش وزن بیشتری داشتند.

علاوه بر این، مطالعات یافتند که گوساله­‌ها استارتر بیشتری می‌­خورند اگر استارتر تازه، بدون گرد و خاک، و بدون کپک باشد.این موضوع الزام است که هر روز چک کنید که شیر، آب و سایر مایعات استارتر در دسترس گوساله را آلوده نکرده باشند.

بطور کلی، تغذیه استارتر خوش خوراک و با کیفیت بالا گسترش پرزهای شکمبه را تشویق می‌­کند و بنابراین باعث می­‌شود که گوساله تخمیر و جذب بکند مواد مغذی را از استارتری که می‌­خورد. با حداکثر کردن مصرف استارتر در زمان تغذیه شیر، گسترش شکمبه بهتر انجام می­‌شود که از تامین مواد مغذی مورد نیاز گوساله بعد از شیرگیری حمایت می­‌کند.

موفقیت در انتقال:

دلایل مختلفی وجود دارد که گوساله­‌ها ممکن است در دوره انتقال موفق نشوند. مهمترین دلیل مشاهده شده مصرف پایین استارتر قبل از شیرگیری و زمان ناکافی بعد از شیرگیری است تا گوساله ها خود را قبل از اینکه به یک گروه بزرگ­تر منتقل شوند تنظیم کنند.

روش شیرگیری که باید در نظر گرفته شود روش کاهشی است، که فرآیند شیرگیری را به بخش‌­هایی برای حداقل کردن تنش و تغییرات در گوساله تقسیم می­‌کند. روش شیرگیری کاهشی روشی موثر است برای زمان دادن به گوساله به منظور افزایش استارتر مصرفی برای جبران کاهش مواد مغذی تهیه شده توسط شیر است. در انتقال موفقیت آمیز یک روش خوب طراحی شده کاهشی ضروری است.

مطالعات نشان داد که10 تا 14روز قبل از شیرگیری زمان مناسبی برای شروع برنامه شیرگیری کاهشی است. مثلا در یک روش دو مرحله‌ای کاهشی، مصرف شیر می‌تواند به میزان 25 تا 50درصد در 5 هفته اول تا 7روز به شیرگیری کاهش یابد.

مجددا 25 تا 50درصد کاهش در 5 تا 7روز اخر قبل از شیرگیری انجام شود. اگر یک گله سطح خیلی بالایی از شیر را به گوساله می‌­دهد، یک برنامه چند مرحله ای کاهشی خیلی مهم است. بعد از شیرگیری، گوساله­‌ها باید به میزان 10 تا 14روز در جایگاه قبلی نگهداری شوند و فقط به آب و استارتر دسترسی داشته باشند.

نکات بعد از شیرگیری:

برای حفظ رشد گوساله­‌ها بعد از شیرگیری، به جیره، گروه بندی و مدیریت فکر کنید.

1- حتما بطور مداوم استارتری خوش خوراک در اختیار گوساله قرار بدهید. مطمئن شوید که تمام گوساله­‌ها به فضای کافی آخور دسترسی دارند تا گوساله‌­ها به مصرف خوراک تحریک بشوند. این کاملا مهم است که مطمئن شوید که استارتر در کل طول آخور وجود دارد.

2- آبخوری اغلب در جایگاه نادیده گرفته می‌­شود اما برای تحریک مصرف استارتر خیلی مهم است. علاوه بر این، آب باید به آسانی در دسترس گوساله باشد و بطور مرتب تمیز شود.

3- گوساله‌­ها را بعد از شیرگیری در گروه‌­های کوچک قرار بدهید، اگر شما فضای کافی در اختیار دارید. پیشنهاد می‌شود که انداز جایگاه باید بین 5تا15گوساله باشد.زمانی‌که ممکن است،گوساله­‌ها را بر اساس اندازه بدن گروه‌­بندی کنید تا رقابت حداقل شود.

4- این غیرطبیعی نیست که گوساله­‌ها بعد ازشیرگیری دچار کاهش وزن بشوند.تنش حاصل از تغییر جیره و محیط می­‌تواند شدید باشد.در این دوره، خیلی مهم است که گوساله­‌ها یک برنامه منظم واکسیناسیون داشته باشند،مدیریت شوند تا استرس را کاهش دهند و بطور روزانه بررسی شوند تا بتوانند سازگار شوند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1761

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود