ارتباط بین کمبود کلسیم تحت حاد گذرا، مداوم، یا با تاخیر با بیماری‌های اوایل شیردهی، حذف و تولید شیر گاوهای هلشتاین

بررسی ارتباط بین دینامیک کمبود کلسیم تحت حاد با احتمال بیماری‌های اوایل زایش، حذف و تولید شیر است

هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین دینامیک کمبود کلسیم تحت حاد با احتمال بیماری­‌های اوایل زایش، حذف و تولید شیر است. این مطالعه بر 407 گاوها هلشتاین در دو گله نیویورک انجام گردید.

گاوها طبقه بندی شدند بر اساس شکم زایش (144 گاو شکم یک، 263 چند شکم) و به یکی از 4 گروه براساس غلظت کلسیم بعد از زایش گروه بندی شدند که با تولید شیر یا افزایش خطر بیماری مرتبط شده بود:

کلسیم نرمال[1]

(NC، میزان کلسیم گاوهای شکم یک (67 عدد) در روزهای اول و دوم شیردهی بیشتر از mmol/L 2/15 میزان کلسیم گاوهای چند شکم (109عدد) در روز اول شیردهی بیشتر از mmol/L 1/77 و در روز 4 شیردهی بیشتر mmol/L 20/2)[1] Normocalcemic.

کمبود کلسیم گذرا[2]

(tSCH، میزان کلسیم گاوهای شکم یک (25 عدد) در روز اول شیردهی کمتر یا مساوی mmol/L 2/15 و در روز دوم شیردهی بیشتر از mmol/L 2/15 و میزان کلسیم گاوهای چند شکم (34 عدد) در روز اول شیردهی کمتر از mmol/L 1/77 و در روز 4 شیردهی بیشتر mmol/L 20/2)./ [2] Transient SCH.

کمبود کلسیم مداوم[3]

(pSCH، میزان کلسیم گاوهای شکم یک (33 عدد) در روزهای اول و دوم شیردهی کمتر یا مساوی mmol/L 2/15 و میزان کلسیم گاوهای چند شکم (34 عدد) در روز اول شیردهی کمتر یا مساوی mmol/L 1/77 و در روز 4 شیردهی کمتر یا مساوی mmol/L 20/2. / [3] Persistent SCH

کمبود کلسیم با تاخیر[4]

(dSCHL، میزان کلسیم گاوهای شکم یک (19 عدد) در روز اول شیردهی بیشتر از mmol/L 2/15 و در روز دوم شیردهی کمتر یا مساوی mmol/L 2/15 و میزان کلسیم گاوهای چند شکم (70 عدد) در روزهای اول شیردهی بیشتر از mmol/L 1/77 و در روزه 4 شیردهی کمتر یا مساوی mmol/L 2/20 .[4] Delayed SCH.

نتایج برای بیماری یا حذف {کتوز(غلظت BHBA بالاتر یا مساوی mmol/L 1/2 در روزهای 3، 5، 7 یا 10 شیردهی)، متریت، جابه‌جایی شیردان، حذف در 60 روز اول شیردهی}و میانگین تولید شیر در ده هفته اول شیردهی ارزیابی شد.

Multivariable Poisson regressionبرای ارزیابی بیماری یا حذف استفاده شد وgeneralized linear mixed model برای آنالیز شیر استفاده شد.

گاوهای شکم یک با کمبود کلسیم گذرا نسبت به گاوهای با کلسیم نرمال بیماری یا حذف نداشتند، در حالیکه بیماری یا حذف در گاوهای چند شکم با کمبود کلسیم گذرا نسبت به گاوهای نرمال تمایل به افزایش داشت.

ولیکن، گاوهای یک شکم و چند شکم با کمبود کلسیم مداوم به ترتیب 4/1 و 1/8مرتبه و گاوهای یک شکم و چند شکم با کمبود کلسیم با تاخیر 3/2 و 1/9 مرتبه نسبت به گاوهای با کلسیم نرمال احتمال بیشتر برای داشتن بیماری یا حذف داشتند.

گاوهای یک شکم و چند شکم با کمبود کلسیم گذرا تولید شیر بالاتری نسبت به گاوهای با کمبود کلسیم گذرا، کمبود کلسیم با تاخیر، کلسیم نرمال در طول ده هفته اول شیردهی داشتند.

گاوهای شکم اول بطور متوسط 28/5، 31/9، 29/7، و 28/7 کیلوگرم در روز و گاوهای چند شکم بطور متوسط 44/6، 49/1، 46/4، و 41/4 کیلوگرم در روز شیر تولید کردند برای کلسیم نرمال، کمبود کلسیم گذرا، کمبود کلسیم مداوم، و کمبود کلسیم با تاخیر به ترتیب.

نتایج پیشنهاد می‌کند که گاوهای با کمبود کلسیم گذرا بهتر به تغییرات اوایل زایش سازگار می­‌شوند، تعداد بیماری کمتر یا حذف از گله دارند نسبت به گاوهای با کمبود کلسیم مداوم و کمبود کلسیم با تاخیر  و تولید شیر بالاتری دارند از سایر گاوها دارند.

گاوهای مبتلا به کمبود کلسیم با تاخیر یا کمبود کلسیم مداوم، بدون توجه به شکم زایش، احتمال بیشتری داشت که به بیماری‌های اوایل زایش یا حذف از گله مبتلا بشوند.

نتایج ثابت کرد که گاوها در دینامیک تغییر غلظت کلسیم کل خون در اوایل زایش متفاوت هستند و این تفاوت ها با احتمال بیماری‌­ها یا حذف از گله در 60 روز اول زایش و متوسط تولید شیر در ده هفته اول شیردهی مرتبط هستند. نتایج پیشنهاد می­‌کند که گاوها با کمبود کلسیم گذرا نسبت به گاوهای با کلسیم نرمال به راحتی وارد شیردهی می­‌شوند و تولید شیر بالاتری دارند.

گاوها با کمبود کلسیم با تاخیر یا کمبود کلسیم مداوم، بدون توجه به شکم زایش، احتمال بیشتری داشت که به بیماری‌های اوایل زایش یا حذف از گله مبتلا شوند، و بنابراین نشان می­‌دهند که تغییر غلظت کلسیم در اوایل زایش بیانگر سازگاری پایین به شیردهی است.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک




 
  • تعداد بازدید: 498

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود