بیان ژن β-defensin نوتروفیل گاوهای شیری بعد از زایش با تفاوت آنیون و کاتیون جیره قبل از زایش تغییر می‌کند

بررسی بیان ژن‌های کد کننده پپتیدهای آنتی میکروبیال β-defensin در نوتروفیل‌های گاوهای بعد از زایش در ارتباط با DCAD جیره

موضوع این مطالعه بررسی بیان ژن­های کد کننده پپتیدهای آنتی میکروبیال β-defensin در نوتروفیل­‌های گاوهای بعد از زایش در ارتباط با DCAD جیره قبل از زایش، ویتامین D ،و بیماری­‌های بعد از زایش است.

گاوهای هلشتاین آبستن خشک (28 شکم یک و 51 چند شکم) در255روز آبستنی براساس شکم بلوک بندی شدند و بطور تصادفی به 4 جیره قبل از زایش با DCAD مثبت (mEq/kg130) یا منفی (mEq/kg130-) دریافت کننده 3 میلی گرم ویتامین D3 یا 3 میلی گرم hydroxyvitamin D3-25- به ازاء هر 11 کیلوگرم ماده خشک مصرفی در روز اختصاص داده شدند.

تیمارها از روز 255 آبستنی تا زایمان تغذیه شدند. از 35 گاو شکم یک تحریک شده با 0 یا ng/mL 100 لیپوپلی ساکارید در روز 0و 3 بعد از زایش نمونه‌های خون جمع گردید و میزان نوتروفیل خون تعیین گردید.

علاوه ‌بر این، کلسیم سرم و شاخص‌های بیماری‌های بعد از زایش در تمام گاوها رکورد برداری شد. رونویسی mRNA ژنهای β-defensin با real-time PCR بررسی شد و اطلاعات برای بررسی اثرات ثابت و اثرات متقابل روز، سطح DCAD، منبع ویتامین D، و شیوع بیماری‌ها با general linear mixed model آنالیز شد.

رونویسی DEFB1, DEFB3DEFB4DEFB5DEFB7DEFB10,و پپتیدهای آنتی میکروبی (LAP) در نوتروفیل‌ها با تحریک LPS در روز صفر اما نه در روز سوم افزایش یافت.

رونویسی DEFB4 و DEFB7 در نوتروفیل­‌های تحریک شده با LPS بیشتر بود در گاوهایی که جیره‌هایی با DCAD منفی خورده بودند در مقایسه با گاوهایی که DCAD مثبت خورده بودند.

منبع ویتامین vitamin D3 vs. 25-hydroxyvitamin D3) D) بیان β-defensins در نوتروفیل‌ها را تحت تاثیر قرار نداد.

گاوها با کمبود کلسیم تحت حاد بعد از زایش (کلسیم سرم کمتر از mM2):

بیان DEFB3DEFB4DEFB6DEFB7, DEFB10، andLAP را در نوتروفیل‌های تحریک شده توسط LPS کاهش دادند در مقایسه با گاوهایی که کمبود کلسیم تحت حاد نداشتند.

به همین ترتیب، DEFB4DEFB6, DEFB7DEFB10, and LAP در نوتروفیل‌های تحریک شده توسط LPS در سه روز بعد از زایش با کلسیم سرم در روز صفر بعد از زایش رابطه مثبت داشت.

رونویسیDEFB7DEFB10 and LAP نیز در نوتروفیل‌های گاوهای مبتلا به متریت در مقایسه با گاوهای سالم کمتر بود. 

نتیجه کلی، تغذیه جیره با DCAD منفی قبل از زایش برای بهبود بخشیدن سطح کلسیم سرم بعد از زایش باعث افزایش بیان نوتروفیل β-defensin می‌شود، و بیان بیشتر نوتروفیل β-defensin با سلامتی بعد از زایش ارتباط مثبت دارد.

بیان نوتروفیل β-defensin سه روز بعد از زایش در مقایسه با روز زایش کاهش می‌­یابد. کاهش بیان نوتروفیل β-defensin در روز سوم بعد از زایش با کمبود کلسیم تحت حاد بعد از زایش مرتبط است و تا حدی با تغذیه جیره‌های با DCAD منفی قبل از زایش کاهش می‌یابد.

کاهش بیان نوتروفیل β-defensin همچنین با جفت ماندگی و متریت بعد از زایش مرتبط است.نتایج نشان داد که بیان نوتروفیل β-defensin تاثیر مثبت بر سلامتی و تولید گاوهای شیری بعد از زایش دارد که با تغذیه جیره‌های با DCAD منفی قبل از زایش مرتبط است.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  

  • تعداد بازدید: 1114

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود