پروتوکل تب شیر

کمبود کلسیم، عموما به عنوان تب شیر شناخته می‌شود، یک بیماری متابولیک کشنده است که اتفاق می‌افتد

کمبود کلسیم، عموما به عنوان تب شیر شناخته می‌­شود، یک بیماری متابولیک کشنده است که اتفاق می‌افتد زمانی‌که کلسیم سرم خون یک گاو به زیر حد نرمال کاهش می‌یابد.

اگر به خوبی درمان نشود، یک گاو سالم می‌­تواند در چند ساعت بمیرد. شناخت علامت­‌ها و بهترین روش درمان برای این شرایط می­‌تواند تفاوتی ایجاد کند که نتیجه آن نجات جان یک دام باشد.

دنبال چه چیزی باید بگردم:

تب شیر می‌­تواند براساس شدت و سختی به سه مرحله تقیسم شود:

مرحله اول: تب شیر که همچنین به عنوان هیپوکلسیمی تحت حاد شناخته می‌­شود، اغلب به علت زمان کوتاه و نشانههای خیلی زیاد تشخیص آن سخت است. بر طبق گفته ویرجینیا ایشلر، دانشگاه پنسیلوانیا، نوع اول عموما کمتر از یک ساعت طول می­‌کشد با نشانه هایی مانند: از دست دادن اشتها، حساسیت بالا، ضعف، جابه جا کردن وزن بر روی پاهای عقب.

مرحله دوم : تب شیر زمان بیشتری از 1 تا 12 ساعت طول می­‌کشد. در این مرحله بیماری با نشانه­‌های سخت تری مانند: تار بودن چشم، گوش‌های سرد، لرزیدن عضلات، عدم هماهنگی هنگام راه رفتن و دستگاه گوارش غیرفعال همراه است. دمای بدن گاو همچنین کاهش می‌­یابد در دامنه ای بین 35/5 تا 37 درجه سانتیگراد.

مرحله سوم : کمبود کلسیم تشخیص با عدم توانایی گاو در ایستادن داده می­‌شود و ادامه یافتن کاهش هوشیاری که منجر به کما می‌­شود. نرخ ضربان قلب ممکن است به سرعت افزایش یابد و می­‌تواند به بیشتر از120ضربان در دقیقه برسد. طبق نظر ایشلر، گاوها در مرحله سوم برای بیشتر از چند ساعت در صورت عدم درمان زنده نمی­‌مانند.

چه زمانی باید درمان کرد:

برای گاوهایی که ایستاده‌اند، کلسیم خوراکی به صورت درنچ، ژل یا بلوس می‌­تواند استفاده شود. کلسیم خوراکی این سودمندی را دارد که خیلی آرام­تر در دستگاه گوارش جذب می­‌شود و از آزادسازی طبیعی کلسیم با مصرف مواد خوراکی تبعیت می­‌کند.

برای گاوهایی که خوابیده‌اند، به منظور کمک به افزایش سریع سطح کلسیم خون باید تزریق داخل وریدی استفاده شود. درحالیکه این درمان برای مواقع اورژانسی لازم است، تزریق کلسیم زیاد در یک دوره کوتاه زمانی ممکن است باعث شود که دام دچار حمله قلبی شود.

همچنین، زمانیکه تاثیر اولیه تزریق داخل وریدی از بین برود، دام ممکن است مجددا دچار کمبود کلسیم شود. برای جلوگیری از این موضوع، بعد از تزریق داخل وریدی از یک روش خوراکی کلسیم در چند ساعت بعد استفاده کنید تا کمک کند که با کلسیم خروجی از بدن تعادل ایجاد کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1922

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود