استراتژی های نوآورانه های خنک کننده(پاسخ گاوهای شیری و استفاده از آب و انرژی)

به منظور کاهش تنش حرارتی در گاوهای شیری، تولید کنندگان در غرب آمریکا معمولا از اسپری آب در آخور و فن ها در محوطه استراحت

به منظور کاهش تنش حرارتی در گاوهای شیری، تولید کنندگان در غرب آمریکا معمولا از اسپری آب در آخور و فن ها در محوطه استراحت استفاده می کنند.

اغلب، سیکل خاموش و روشن بودن اسپری آب به همراه شروع به کار فن ها است زمانی‌که دمای هوا به میزان مشخصی می‌رسد.

اگرچه این روش می‌تواند مفید باشد، برای کاهش مصرف آب و انرژی روش‌های نوین مورد نیاز است.

کارایی استفاده از منابع و تاثیر 4 سیستم خنک کننده را بر رفتار و واکنش‌های فیزیولوژیکی گاوهای شیری در یک بهاربند فری استال بررسی کردیم:

1- خنک کردن هدایتی[1] که در آن مت ها با سیستم آب خنک در گردش در زیر بستر ماسه‌ای قرار گرفتند (Mat، در دمای 18/9 درجه فعال می‌شود).[1]conductive cooling

2- خنک کننده همرفت هدفمند[1] که در آن هوای خنک شده از طریق مجاری پارچه ای با نازل در هر دو قسمت آخور و جایگاه استراحت به سمت گاوها هدایت می‌شود (Targeted Air، در دمای 22 درجه فعال می‌شود).[2]targeted convective cooling

3- خنک کردن تبخیری، با اسپری آب در آخور و فن ها در بالای فری استال (Baseline، در دمای 22 درجه فعال می‌شود).

4- خنک کردن تبخیری با نیمی از آب استفاده شده در سیستم Baseline و فن هایی که به قسمت آخور منتقل شده بودند Optimized Baseline، در دمای 22 درجه فعال می‌شود ).

در یک طرح کراس اور، 8 گروه از گاوها با تولید متوسط 37/5 کیلوگرم برای سه روز در هر تیمار تست شدند.

به دلایل اخلاقی، شروع در دمای30 درجه، تیمار Mat با سیستم خنک کننده Baseline مجهز شد و نیز در سیستم Targeted Air در نرخ Optimized Baseline آب اسپری گردید.

دمای بدن و جایگاه داخل هر پن هر سه دقیقه برای 24 ساعت در روز بررسی گردید، و نرخ تنفس هر30 دقیقه از ساعت10 تا 19 بررسی شد.

دمای متوسط هوا در طول 24 ساعت 26/3 درجه و 33/3 درجه از ساعت 10 تا 19 بود.

از مقایسات جفتیpairwise comparisons  نسبت بهBaseline  برای بررسی پاسخ‌ها در هر تیمار استفاده کردیم.

تولید شیر و مدت زمان خوابیدن (51 درصد درروز) بین تیمارها متفاوت نبود. نرخ تنفس بین تیمارها تفاوتی نکرد (61 تنفس دردقیقه) ،اما بر اساس ساعت، گاوها در تیمار Mat نرخ تنفس بالاتری نسبت به Baseline داشتند، در ساعت 10 و 11 (70 در مقابل 58 - 59  تنفس دردقیقه).

این نتایج به صورت مجموع نشان می‌دهد که تیمار Mat در مقایسه با سیستم Baseline بطور موثر فشار گرما را کاهش نمی‌دهد.

در مقابل، Targeted AirوOptimized Baselin هر دو موثر هستند اما در کارایی متفاوت هستند Targeted Air کمترین میزان آب و بیشترین میزان انرژی را بین تمام سیستم های استفاده شده مصرف می کند.

در کل، کاراترین سیستم خنک کننده Optimized Baseline بود که مصرف آب را به نصف کاهش داد و میزان انرژی برابر با سیستم Baseline مصرف می‌کند، و واکنش‌های مشابه فیزیولوژیکی و رفتاری را در گاوها حفظ می‌کند.

اگرچه تیمار خنک کننده هدایتی Mat از لحاظ مصرف انرژی و آب کارا است، اما در کاهش فشار حرارت بر دام موثر نیست.

سیستم خنک کننده تبخیری Targeted Air،Optimized Baseline گاوها را به میزان مشابه Baseline خنک نگه می‌دارند اما کارایی استفاده از آب و انرژی در آنها متفاوت است.

سیستم Optimized Baseline گزینه مناسب در کاهش فشار حرارت و کاهش مصرف انرژی و آب است.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 945

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود