برنامه ریزی جنین در گاوهای شیری( تأثیر تنش گرمایی بر باروری گوساله ها و ارتباط آن با عملکردهای محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال)

تنش حرارتی در گاوهای شیری می‌تواند به کاهش کارایی تولیدمثلی منجر شود که بر کارایی اقتصادی و تولیدی گله های شیری

تنش حرارتی در گاوهای شیری می‌تواند به کاهش کارایی تولید مثلی منجر شود که بر کارایی اقتصادی و تولیدی گله های شیری تاثیر منفی دارد.

علاوه بر این، در گاوهای آبستن، تنش حرارتی منجر به تغییراتی در اپی ژنومیک جنین‌های در حال رشد می‌شود که در نتیجه می‌تواند منجر به تغییرات فنوتیپی در دام بالغ از لحاظ جنسی و فرزندان آنها شود.

در واکنش پستانداران به تنش حرارتی، هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک تولید و ترشح گلوکوکورتیکوئیدها را تحریک می‌کند که ممکن است بر محور آدرنال- هیپوفیز- هیپوتالاموس و سیکل فحلی تاثیر منفی داشته باشند.

هدف این مطالعه توضیح تاثیر تنش حرارتی بر سیستم تولیدمثلی گاوهای شیری و اثر بالقوه بین نسلی آن است.

تنش حرارتی در بسیاری از کشورها در بخش عمده‌ای از سال به دام‌ها وارد می‌شود و احتمال شدت و شیوع آن به علت گرم شدن زمین بیشتر است.

تنش حرارتی این سوال را ایجاد می‌کند که شاید جنین گاوها تحت تاثیر واقع شوند زمانی‌که تنش حرارتی غالب است به نحوی که باروری گاوهای بالغی را که از این جنین ها به وجود آمده‌اند کاهش می‌دهد.

این نتیجه به دلیل تغییرات مولکولی در پاسخ گلوکوکورتیکوئید تخمدان ناشی از تغییرات اپی ژنتیکی ایجاد شده در دوره رشد جنین است.

تنش حرارتی یکی از مهمترین عواملی است که بیشترین تاثیر را بر کارایی تولیدمثلی در گاوهای شیری دارد. این می‌تواند بر کارایی اقتصادی گله های شیری تاثیر مستقیم بگذارد.

علاوه بر این، به علت حساسیت جنین‌های در حال رشد، تنش حرارتی در گاوهای آبستن می‌تواند تغییرات اپی ژنتیک در گوساله‌ها ایجاد کند، که می‌تواند بر فنوتیپ دام‌های بالغ و فرزندان آنها تاثیر بگذارد.

در زمان استرس، برای سازگار شدن به شرایط تنش تغییراتی در عملکرد سیستم عصبی پستانداران ایجاد می‌­شود، که شامل آزاد شدنگلوکوکورتیکوئیدها به جریان خون است.

با متصل شدن به گیرنده‌های مخصوص (GCR)، گلوکوکورتیکوئیدها می‌توانند عملکردهای مختلفی را در حیوان تنظیم کنند که در میان آنها می‌توان به تاثیرات بازدارندگی بر محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال و سیکل فحلی اشاره کرد.

با توجه به مدت طولانی تنش حرارتی در گاوهای شیری، نتیجه گرفته می‌شود که گسترش جنین در دستگاه تولیدمثلی گاوهای تحت تنش طولانی مدت ممکن است باروری را تغییر دهد.

زمانی‌که آنها از لحاظ جنسی بالغ می‌شوند به علت تغییرات مولکولی ژنوم در پاسخ به گلوکوکورتیکوئیدها که نتیجه می‌شود از تغییرات اپی ژنتیک که در طول دوره گسترش جنین اتفاق می‌افتد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 437

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود