تاثیرات احتمالی تنش حرارتی در اواخر آبستنی بر مادر و گوساله

تنش حرارتی در اواخر آبستنی گاوها بر عملکرد مادر و گوساله تاثیر منفی می‌گذارد

تنش حرارتی در اواخر آبستنی گاوها بر عملکرد مادر و گوساله تاثیر منفی می‌گذارد.

این مقاله بیان می‌کند که تنش حرارتی قبل از زایش بر واکنش‌های فیزیولوژیک، گسترش بافتی، عملکرد متابولیسمی و ایمنی مادر و گوساله‌های آنها تاثیر منفی می‌گذارد، در نتیجه تولید آنها را محدود می‌کند.

در دوره خشکی گاوهای شیری، تنش حرارتی با کاهش برگشت[1] پستان از طریق تضعیف مرگ سلولی و فعالیت اتوفاژی، و کاهش گسترش بعدی پستان، منجر به کاهش تولید شیر در شیردهی بعدی می‌شود. ([1] involution)

گاوهای شیری در اوایل شیردهی که تنش حرارتی قبل از زایش را تجربه کرده اند کاهش بسیج چربی از بافت چربی و کاهش درجه مقاومت به انسولین را در بافت‌های پیرامونی دارند.

مشابه با گسترش بافت پستان، عملکرد جفت با تنش حرارتی به صورت کاهش ترشح هورمون‌های جفتی (مانند استرون سولفات) در اواخر آبستنی کاهش می‌یابد، که تا حدودی کاهش رشد جنین و وزن تولد کمتر گوساله‌ها را توضیح می‌دهد.

خنک نشده دمای بدن کمتری تا یک سالگی داشتند، اما توانایی بیشتری برای جذب گلوکز در چالش‌های متابولیکی بعد از زایش داشتند.

عملکرد سیستم ایمنی سلولی و غیرفعال گوساله‌ها نیز با تنش حرارتی قبل از زایش کاهش یافت، که منجر به افزایش حساسیت گوساله‌ها به بیماری‌ها بعد از تولد گردید.

در حقیقت، تلیسه های به دنیا آمده از مادرهای تحت تنش در دوره خشکی و بدون سیستم خنک کننده احتمال بیشتری داشت که قبل از بلوغ از گله حذف شوند در مقایسه با تلیسه‌هایی که مادرهای آنها خنک شده بودند (2/12 در مقابل 7/22 درصد).

تلیسه‌های متولد شده از مادرهای تحت تنش تولید شیر کمتری در اولین شیردهی و دومین شیردهی داشتند.

شواهد جدید نشان می‌دهد که تنش اواخر آبستنی ساختار غدد پستان تلیسه‌ها را در اولین شیردهی تغییر می‌دهد، و باعث ایجاد تغییرات اپی ژنتیک می‌شود که می توان تا حدودی کاهش عملکرد این دام‌ها را توضیح بدهد.

تنش حرارتی در اواخر آبستنی تاثیر مهمی بر تولید، واکنش‌های متابولیک و سلامت گاوها و گوساله‌های آنها دارد. برای حداقل کردن این تاثیرات منفی، کاهش تنش حرارتی ضروری است.

تهیه خنک کننده تبخیری در اواخر دوره خشکی تولید شیر گاوهای شیری و همچنین گوساله‌های آنها را در زندگی آینده بهبود میبخشد.

محققین برآورد کردند که در آمریکا ضرر کاهش تولید شیر در شیردهی بعدی مادرها به علت تنش حرارتی تقریبا 800 میلیون دلار است.

با در نظر گرفتن سایر جنبه‌های مثبت سلامت و بقای جنین، سلامت و تولید آینده،کاهش تنش حرارتی در اواخر آبستنی یک روش مدیریتی برای بهبود عملکرد گاوهای شیری است.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 


  • تعداد بازدید: 1744

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود