نکات کلیدی برای خنک کردن گاوهای شیری با آب

بهترین دفاع خیس کردن گاوها با استفاده از آب پاش‌های کم فشار و خروجی زیاد در ترکیب با سایه بان و فن‌ها است

نکات کلیدی:

1- کاهش تنش حرارتی باید بطور ایده آل در تمام مراحل زندگی گاوهای شیری تامین شود.

2-  سایه بان باید همراه با سیستم های خنک کننده فراهم شود برای محدود کردن افزایش بیشتر گرما از طریق تابش آفتاب.

3- خیس کردن زمانی‌که آب از پوست و محیط اطراف آن (هوا، سطح زمین) تبخیر شود گاوها را خنک می‌کند، دفع گرما به صورت هدایتی از طریق آبی که از بدن گاو به زمین می‌ریزد نیز باعث خنک شدن سریع گاو می‌شود.

4- برای بررسی اینکه آیا خنک کردن تبخیری موثر است و تصحیح آن، شاخص‌های مرتبط با دام (نرخ تنفس و له له زدن) به علاوه اندازه گیری های محیطی (دمای هوا، شاخص دما و رطوبت) باید جمع آوری شود.

5- گاوها با اشتیاق از آب پاش‌ها استفاده می‌کنند و آنها را نسبت به سایه بان به تنهایی برای خنک شدن و دور کردن حشرات ترجیح می‌دهند، اگرچه از خیس شدن سرشان در مقابل آب خودداری می‌کنند.

تنش حرارتی قبل از شروع مشکلات تولید مثلی شروع می‌شود، و بهترین دفاع خیس کردن گاوها با استفاده از آب پاش‌های کم فشار و خروجی زیاد در ترکیب با سایه بان و فن‌ها است.

خیس کننده‌ها می‌توانند:

دمای بدن، نرخ تنفس، و دمای پوست کاهش بدهند، و زمان خوراک خوردن، مصرف ماده خشک، و تولید شیر را افزایش بدهند و همچنین آب پاش‌ها رفتارهای مقابله با حشرات را در گاوها کاهش می دهند.

در هوای گرم، گاوها مشتاقانه از این سیستم استفاده می‌کنند و آب پاش‌ها را در مقایسه با سایه بان تنها ترجیح می‌دهند، ولیکن از خیس شدن سرشان توسط این سیستم جلوگیری می‌کنند.

اگرچه استفاده از آب اشامیدنی نگرانی همیشگی است، اما آب کافی باید استفاده شود تا خنک کردن به صورت موثر انجام شود.

 علاوه بر تبخیر، خیس کردن خنک می‌کند گاوها را زمانی‌که آب از پوشش گاوها چکه می‌کند.

تصمیم‌ها برای اینکه چه زمانی آب پاش ها را فعال کنید و چه میزان آب استفاده شود باید از طریق جمع آوری شاخص­‌های دامی (مانند نرخ تنفس و له له زدن) همراه با شاخص‌­های محیطی (دمای هوا، رطوبت نسبی) تنظیم شود.

ایده آل این است که برای کاهش تنش حرارتی تمام مراحل زندگی گاوهای شیری باید سیستم خنک کننده داشته باشد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 2626

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود