توجه به مدیریت تغذیه ای در گرمای تابستان

به خوبی مشخص شده است که گرمای تابستان می تواند تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت بر توانایی تولید گاوهای شیری داشته باشد

به خوبی مشخص شده است که گرمای تابستان می‌تواند تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت بر توانایی تولید گاوهای شیری داشته باشد.

دمای طبیعی بدن گاوهای شیری 37.5 درجه است. زمانیکه دمای هوای بیرون بیشتر از 25 درجه است، یا زمانیکه شاخص دما و رطوبت بیشتر از 72 است، گاوها شروع به نشان دادن علامت‌های تنش حرارتی می‌کنند.

شاخص‌ها برای متوجه شدن اینکه گاوها از تنش حرارتی رنج می برند به صورت زیر است:

* دمای بدن بالاتر از 39 درجه

* نرخ تنفس بالاتر از 80 تنفس در دقیقه

* کاهش فعالیت

* کاهش مصرف خوراک بیشتر از 10درصد

* کاهش تولید شیر بیشتر از 10درصد

کاهش مصرف خوراک اغلب اولین نشانه قابل رویت تنش حرارتی است، زیرا کاهش مصرف خوراک یک روش برای کاهش تولید حرارت متابولیکی است. عوامل مختلفی می توانند بر فشار تنش حرارتی بر گاوها تاثیر بگذارند.

این عوامل، که می‌توانند بر تولید حرارت متابولیکی تاثیر بگذارند، انتشار حرارت و، نهایتا، درجه نسبی تنش ، شامل موارد زیر است:

* شدت شرایط محیطی

* تولید شیر و میزان خوراک مصرفی

* مرحله شیردهی

* اندازه گاو

* مدیریت خنک کردن

* فعالیت فیزیکی

نژاد و رنگ

 به منظور جلوگیری از اثر تنش حرارتی، ضروری است که پروتوکل‌­های کاهش تنش حرارتی و فرمول جیره را به منظور کاهش اثرات کوتاه مدت و بلند مدت تنش حرارتی بررسی مجدد کنید.

تاثیر روش‌­های عملیاتی خنک کردن برای حداقل کردن کاهش ماده خشک مصرفی ضروری است.

این موارد ضروری شامل: سایه بان، فن، آب پاش هستند و عموما بیشترین بازگشت سرمایه را دارند زمانیکه باعث کاهش تنش حرارتی می‌شوند.

نتایج دانشگاهی نشان داده‌اند که خنک کردن مناسب در مقایسه با زمانیکه سیستم خنک کننده وجود ندارد می‌تواند ماده خشک مصرفی را به میزان 7 تا 9 درصد و تولید شیر را به میزان 8/6 و 15/8 درصد بهبود ببخشد.

زمانیکه یک سیستم خنک کننده کار می‌کند، وقت این است که جیره‌ها را بر اساس مصرف خوراک فعلی بالانس کنید. مصرف انرژی رابطه مستقیم با ماده خشک مصرفی دارد.

روش‌های عملی برای حفظ ماده خشک مصرفی شامل:

افزایش دفعات تغذیه، استفاده از علوفه با کیفیت بالا، تعادل مناسب مواد مغذی و غلظت بالاتر مواد مغذی است.

تراکم مواد مغذی جیره در دوره‌هایی با مصرف پایین تر خوراک باید افزایش یابد تا مواد مغذی کافی را به دام برساند. علاوه بر این، تغییر در الگوی تغذیه عموما در هوای گرم اتفاق می‌افتد، و گاوها بیشتر خوراک خود را در بخش‌های خنک تر روز مصرف می‌کنند.

بخش بعدی، تمرکز بر دسترس بودن آب و تمیز بودن آن است. همانطور که دمای هوا از 4 به 26 درجه افزایش می‌یابد مصرف آب حدود 33 درصد در گاوهای خشک افزایش می‌یابد.

در گاوهای شیری، افزایش مصرف آب در همان دامنه دما حدود 70 درصد است. افزایش مصرف آب در هوای گرم به علت عرق کردن و افزایش نرخ تنفس ضروری است، که هر دوی آنها به افزایش خنک شدن تبخیری گاوها کمک می‌کند.

رشد جلبک‌­ها در تابستان بیشتر می‌­شود، بنابراین، تمیز کردن روزانه آبخوری‌ها توصیه می­‌شود. همچنین برای تضمین اینکه آب کافی در دسترس است، حفظ حداقل 10 سانتیمتر طول آبخوری برای هر گاو مهم است. راهی ساده برای بهبود مصرف آب در تابستان تهیه آبخوری در مسیر خروج گاوها از شیردوشی است.

در تابستان، بسیاری از عوامل می‌­تواند منجر به افزایش لنگش شود، شامل افزایش ایستادن، افزایش رطوبت، افزایش آب در مسیرهای رفت و آمد به علت افزایش ادرار و آب پاش­‌ها، و نهایتا مدت زمان بیشتر ایستادن.

افزایش پروتوکول­‌هایی که به حفظ سلامت سم کمک می‌کند شامل:

استفاده از حمام سم، افزایش مدیریت مدفوع و افزودن افزودنی‌هایی به خوراک مانند روی و بیوتین به منظور بهبود سلامت سم.

توجهات تغذیه ای:

علوفه‌ها تلاش کنید تا باکیفیت­‌ترین علوفه خود را در تابستان مصرف کنید، زمانیکه مصرف ممکن است عامل محدود کننده تولید شیر باشد.

انجام این کار تراکم مواد مغذی و قابلیت هضم را افزایش می‌­دهد در حالیکه به کاهش حرارت حاصل از تخمیر در شکمبه کمک می­‌کند و نهایتا باعث حداکثر کردن توانایی تولیدی دام می‌­شود.

تراکم مواد مغذی:

افزایش تراکم مواد مغذی جیره برای حفظ احتیاجات انرژی و نمره بدنی گاوها ضروری است، اما توجه داشته باشید که مواد متراکم از لحاظ انرژی مانند کنسانتره، می‌تواند بر سلامت شکمبه تاثیر منفی داشته باشد.

افزایش سطح پروتئین جیره، بخصوص پروتئین عبوری، می‌تواند برای رسیدن به وضعیت پروتئینی مناسب به گاو کمک کند.

افزودن مواد معدنی، مانند پتاسیم و سدیم بیکربنات، می تواند به رسیدن به DCAD مثبت تر کمک کند، از این رو باعث حفظ سلامت شکمبه در تابستان می‌­شود.

افزودن نمک و جوش شیرین آزاد در تابستان به آخورها همچنین به نتایج بهتر درگاوهای شیری منجر می­‌شود. حفظ میزان کافی از فیبر فیزیکی موثر در داخل جیره‌هایی که تراکم انرژی بالاتری دارند برای جلوگیری از افت چربی شیر در ماه های گرم سال ضروری است.

چربی خنثی در شکمبه استفاده از چربی خنثی شکمبه ای در تابستان می‌تواند کمک زیادی به بهبود انرژی مصرفی در زمان کاهش ماده خشک مصرفی کند.

زمانیکه چربی عبوری را انتخاب می کنید چندین گزینه باید در نظر گرفته شود.

مهم است که بررسی کنید منبع چربی را براساس هزینه هر واحد از کل اسیدهای چربی که در اختیار دام قرار می‌دهد.

در تابستان، بهتر است که از چربی با استئاریک بالا استفاده شود، که می‌تواند به حفظ نمره بدنی بی‌انجامد درحالیکه به حفظ عملکرد تولیدمثلی نیز کمک می‌کند. 

افزودنی‌های برای سلامت شکمبه اگر قبلا آنها در جیره نبوده است، افزودن مخمر، پروبیوتیک، توکسین بایندرها می‌تواند خیلی سریع به افزایش کارایی خوراک دام‌­ها با حداکثر کردن کارایی میکرو‌ب­‌های شکمبه کمک کند.

یک شکمبه کارآمد منجر به سودمندی گاوها می‌­شود.

با مشاوران خود مشورت کنید این یک نکته مهم در افزایش عملکرد گله در ماه های تابستان است. سعی کنید که تغییرات در مدیریت و جیره را قبل از شروع فصل گرما انجام دهید.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 2056

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود