گوساله‌ها را در گرمای تابستان خنک نگه دارید

آفتاب سوزاننده تابستان مانند یک دماسنج در حال جوش است و رطوبت موجود در هوا خفه کننده است

آفتاب سوزاننده تابستان مانند یک دماسنج در حال جوش است و رطوبت موجود در هوا خفه کننده است.

می­‌خواهید قسمت ترسناک را بشنوید: تنش حرارتی نگرانی اصلی در گله های شیری در تابستان است، اما اکثریت دامداران ابتدا بر گاوهای شیری خود تمرکز می‌­کنند. درحالیکه که خنک نگه داشتن گله شیری مهم است، ما نباید فراموش کنیم که به گوساله ها نیز کمک کنیم تا خنک شوند.

در ادامه 5 نکته بیان می‌­شود تا گوساله­‌ها را درگرمای کشنده خنک نگه دارید:

1- هچ­‌ها و تنش حرارتی، سایه بان تهیه کنید: سایه بان با تراکم 80% را یک متر بالای هچ‌ها نصب کنید و نشان داده شده است که این کار دمای هوا را داخل هچ را کاهش می‌­دهد. حتی قرار دادن هچ در زیر سایه درخت­‌ها می‌­تواند کمک کند.

اجازه دهید تا گوساله‌ها به اطراف حرکت کنند: گوساله‌هایی که به داخل هچ‌ها محدود شده باشند ممکن است درخطر بیشتری از تنش حرارتی باشند نسبت به آنهایی که قادر به انتخاب هستند که کجا بخوابند. آغل‌هایی که بیرون هستند آزادی بیشتری به گوساله می‌دهند تا نقطه راحت‌تر را انتخاب کنند.

ورودی هچ ها را به سمت شرق بگذارید: در تابستان، هچ‌هایی که به سمت شرق هستند جابه جایی هوا را حداکثر می‌کنند و گرمای آفتاب را حداقل می‌کنند. فاصله 1/2 متری بین هچ­‌ها و 3 متری بین ردیف­‌ها برای حرکت هوا به راحتی توصیه می‌­شود.

هچ‌ها را بلند کنید: چند تحقیق سودمندی بلند کردن هچ‌ها را در هوای گرم نشان دادند. یک راه انجام این کار بلند کردن پشت هچ‌ها با یک آجر یا بلوک است.

مزیت بلند کردن هچ‌­ها شامل: افزایش جریان هوا، کاهش دمای داخل هچ‌­ها، کاهش نرخ تنفس گوساله، و کاهش باکتری‌های داخل هچ‌­ها است.

 2- در تابستان فراهم بودن آب برای گوساله‌­ها ضروری است: تحقیقات نشان دادند که میزان آب مورد نیاز گوساله­‌ها نه تنها به شرایط محیطی بستگی دارد بلکه همچنین به شیوع اسهال و  می‌زارد که باعث گسترش شکمبه می‌­شود.

ولیکن، آب مصرفی ممکن است مستقل از استارتر مصرفی افزایش یابد زمانیکه دمای هوا به بالاتر از حد آسایش گوساله می‌رود. تحقیقات نشان دادند که میزان مایع شیر نیز بر میزان آب مصرفی تاثیر می‌گذارد. دمای آب نیز بر مصرف آب تاثیر می‌گذارد.

3- آیا گوساله‌­ها به شیر بیشتر در گرما نیاز دارند؟ در هوای گرم، مصرف استارتر کاهش می­‌یابد و هزینه انرژی برای حفظ دمای نرمال بدن افزایش می­‌یابد، در نتیجه انرژی در دسترس برای رشد گوساله کاهش می‌­یابد. تغذیه شیر بیشتر می‌­تواند یک راه حل برای افزایش انرژی مصرفی در تابستان باشد.

4- مدیریت تنش حرارتی و کنترل مگس در گوساله­‌های جوان: اگرچه ماه­‌های تابستان و شرایط آن در دو لغت گرما و رطوبت خلاصه می‌­شود اما پیچیدگی­‌های زیادی می­‌تواند در مزرعه بخصوص در گوساله­‌های جوان ایجاد شود.

* دو موضوع مهم که بر سلامت و آسایش گوساله‌­ها تاثیر می­‌گذارند: تنش حرارتی و مگس‌­ها هستند.

* بستر هم در تنش حرارتی و هم کنترل مگس یک نکته کلیدی است.

تضمین اینکه بستر گوساله‌­ها خشک است به کاهش شیوع مگس­‌ها در بستر و تخم گذاری آنها کمک می‌­کند. بستر خشک میزان آمونیاکی که گوساله تنفس می­‌کند را کاهش می­‌دهد و کمک می‌­کند به اینکه پوشش گوساله تمیز و خشک بماند، و همچنین مکان مناسب استراحت و تکثیر مگس‌­ها را حذف می­‌کند.

اگرچه کاه بستر مناسبی برای ماه‌­های زمستان است، خاک اره در تابستان مفیدتر است چون‌که عایق کمتری است. ولیکن، بدون توجه به بستر استفاده شده، تضمین اینکه میزان کافی از بستر خشک وجود دارد باعث بهبود کارایی می‌شود.

5- گوساله‌ها را خنک کنید: اگرچه شاخص دما و رطوبت(THI)  به عنوان مرجع تنش حرارتی درگاوهای شیری استفاده می‌­شود، همچنین می‌‌تواند برای گوساله‌ها نیز استفاده شود. گوساله‌­ها و تلیسه­‌های در حال رشد بهترین عملکرد را در THI بین 55 تا 78 دارند.

بعضی از راهکارهای مدیریتی برای سالم نگه داشتن گوساله‌ها در هوای گرم و مرطوب:

  • استفاده از بستر ماسه‌ای برای خنک نگه داشتن گوساله‌ها
  • افزایش جریان هوا و جابه جایی هوا برای تهیه هوای تازه
  • تغذیه استارتر تازه روزانه برای تامین مصرف خوراک مناسب در هوای گرم
  • انجام کارهای پراسترس مانند: حرکت و جابه جایی در اول صبح
  • تهیه میزان کافی از آب خنک و تمیز برای جلوگیری از کاهش مصرف خوراک
  • تصحیح در جایگاه، مانند نصب سایه بان حتی در بیرون هچ‌های گوساله‌ها، و سایر تغییراتی که به کاهش تاثیر حرارت زیاد در گوساله‌ها کمک می‌کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1597

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود