5 روش که اطلاعات نشخوار سلامتی گله شما را تقویت می کند

تشخیص اولیه و درمان به موقع گاوهای بیمار به حداقل کردن اثرات منفی بر تولید شیر، تولیدمثل و آسایش کلی گاو کمک می کند

تشخیص اولیه و درمان به موقع گاوهای بیمار به حداقل کردن اثرات منفی بر تولید شیر، تولیدمثل و آسایش کلی گاو کمک می‌کند. متاسفانه، تا زمانیکه گاوها از خوراک بی‌افتند، دچار تب شوند یا سایر علامت‌­های بیماری را نشان دهند، قبل از آن شروع به کاهش تولید کرده‌اند.

تشخیص زودتر مشکلات سلامتی می‌تواند به کاهش هزینه های درمان، بهبود شانس موفقیت درمان و برگشت گاوهای بیمار به موفقیت در شیردهی و تولیدمثل کمک کند.

اهمیت نشخوار:

مدت زمان نشخوار یکی از اولین شاخص­‌ها در آسایش گاوهای شیری است. برای دهه‌ها، دامدارها، دامپزشک‌­ها و مشاوران تغذیه به نشخوار به عنوان شاخصی از سلامتی گاو اعتماد کردند.

یک گاو سالم عموما خوراک خود را بین 8 تا 9 ساعت در روز می‌جود یا نشخوار می کند. کاهش زمان نشخوار نشان دهنده یک مشکل در حال تولید است.

بررسی رفتار گاوها به صورت الکترونیکی این شانس را به دامدارها برای اندازه گیری زمان نشخوار برای هر گاو، و در هر ساعت شبانه روز می‌دهد.

در این مقاله 5 راه که ارزیابی نشخوار به صورت الکتریکی از سلامتی گله شما حمایت می‌کند بیان شده است:

  • 1-تشخیص اولیه زودتر:

بررسی نشخوار ابزاری مفید است برای بررسی گاوهای بیمار قبل از اینکه علامت‌­های کلینیکی آن ظاهر شود. برای مثال: مطالعه‌ای در دانشگاه کرنل نشان داد که کتوز می‌تواند 1/5روز زودتر با نشخوار تشخیص داده شود. درمان کتوز هرچه زودتر انجام شود خروجی بهتری خواهد داشت.

بررسی نشخوار همچنین کمک می‌کند تا شما موقعیت های حاد را کشف کنید و واکنش نشان دهید.

گاوها معمولا در دفعات زیاد در طول روز نشخوار می­‌کنند. به ندرت اتفاق می افتد که یک گاو نشخوار را برای چند ساعت یا مدت طولانی متوقف کند.

اگر این اتفاق بی‌افتد، احتمالا از یک بیماری حاد مانند تب شیر رنج می‌برند. در این موقعیت، سیستم بررسی الکترونیکی گاو می‌تواند هشدار بیماری را بفرستد بنابراین شما می‌توانید فورا واکنش نشان دهید قبل از اینکه گاوها از نتایج جدی بیماری رنج ببرند.

  • 2-پاسخ سریعتر گاوهای تازه زا:

وضعیت سلامت گاوها در روزهای اول بعد از زایش سلامت و تولید آنها را در کل دوره شیردهی تامین می‌کند. نتایج نشان دادند که گاوهایی با مصرف خوراک پایین در روزهای اول شیردهی ممکن است از مشکلات سلامتی شدیدی مانند: متریت یا کتوز رنج ببرند، و تولید شیر یا تولیدمثل آینده آنها کاهش یابد.

گراف پایین مدت زمان نشخوار روزانه در 6 روز اول بعد از زایش را نشان می‌دهد.

گاوهای سالم، خط مشکی، نشخوار بیشتری انجام دادند نسبت به گاوهایی که بعدا مبتلا به کتوز یا جابه جایی شیردان شدند.

 با استفاده از اطلاعات نشخوار، دامدارها می توانند بر مشکلات احتمالی گاوها تمرکز کنند و آنها را درمان کنند قبل از اینکه بیماری گسترش یابد.

* بررسی الکتریکی همچنین به کاهش هزینه های کارگری مورد نیاز برای تعیین دمای بدن گاوها کمک می­‌کند، فقط برای تشخیص گاوهای بیمار که در گزارش‌های دامپزشکی گله گزارش شده است.

 

 

  • 3-انعطاف پذیری بیشتر در درمان:

    اطلاعات نشخوار به شما اجازه می‌دهد تا با دامپزشک­‌های گله خود برای بررسی پروتوکل­‌های دامپزشکی مشورت کنید، و بتوانید روش درمان با کمترین هزینه و جراحی را براساس اطلاعات به دست آمده انتخاب کنید. به عنوان مثال: یک دامدار در ویسکانسین تجربیات خود را با یک گاو تازه زا که علامت‌­های متریت را نشان می‌داد بیان می‌کند.

    ولیکن، اطلاعات نشخوار نشان داد که این گاو از زمان زایش در حال بهبود است، خوب می خورد و مصرف خود را افزایش داده است، با 600 دقیقه نشخوار در روز بعد از زایش. براساس این اطلاعات، دامدار گاو را برای متریت درمان نکرد. گاو از متریت بهبود یافت و هزینه های درمان و همچنین دور ریز شیر نیز انجام نشد.

  • 4-افزایش توانایی پیگیری درمان:

    سود دیگر بررسی الکترونیک توانایی بررسی واکنش گاوها به درمان است. همانطور که گاو شروع به بهبود می‌کند، نشخوار شروع به بازگشت به سطح عادی خود می کند قبل از اینکه تولید شیر بهبود یابد.

    اگر درمان موفق باشد، نشخوار دام‌­ها باید در 10 تا 12 ساعت به شدت افزایش یابد. اگر بعد از درمان نشخوار در سطح مشابه باقی بماند یا کاهش بیشتری یابد، نشانه خوب است از اینکه درمان جواب نداده است، و شما باید یک درمان جایگزین پیدا کنید.

  • 5-جابه جایی کمتر گاوها:

با بررسی الکترونیک نشخوار، می‌توانید از جابه‌جا کردن گاوهایی که نیاز به درمان ندارند خودداری کنید. با اجازه دادن به اینکه گاوها گاو باشند و برنامه زمانی روزانه آنها را بهم نزنید، توقع می‌رود که در روزهای اول بعد از زایش افزایش مصرف خوراک را ببینید.

 

رسیدن به وضعیت بهتر سلامتی گاو:

بررسی وضعیت اقتصادی گله های شیری در حال حاضر نیازمند بررسی تمام جنبه های مدیریت گله، ساختن آنها و بازسازی آنها با کارایی بیشتر است.

ارتباط موثر با وضعیت سلامتی هر گاو می‌تواند بسیار فراتر از مداخله زودهنگام باشد.

بررسی نشخوار اطلاعات ارزشمندی برای درمان اقتصادی و موثرتر و بهبود بهتر سلامت کلی گاوها تهیه می‌کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 2336

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود