استفاده از پروبیوتیک می تواند باعث بهبود سلامتی گوساله ها شود

استفاده از پروبیوتیک‌های افزایش دهنده سلامت دستگاه گوارش در اوایل زندگی گوساله می‌تواند روشی فعال

طبق نتایج دانشگاه کرنل، استفاده از پروبیوتیک­‌های افزایش دهنده سلامت دستگاه گوارش در اوایل زندگی گوساله می‌تواند روشی فعال و بدون آنتی بیوتیک برای جلوگیری از بیماری‌ها و افزایش سلامتی در گوساله‌های شیرخوار باشد.

Carla Foditsch و همکاران، محقق دانشگاه کرنل، اخیرا تاثیر تغذیه دهانی باکتری Faecalibacteriumprausnitzii را به گوساله‌های شیری بررسی کرده‌اند.

آنها این ارگانیسم خاص را بعد از بررسی اطلاعات مربوط به تنوع باکتریایی دستگاه گوارش و شیوع مرتبط با اسهال و پنومونی در گوساله‌های شیرخوار انتخاب کردند. آنها همچنین رفتار این باکتری را در انسان‌ها و سایر گونه‌ها بررسی کردند.

F.prausnitzii باکتری تولید کننده بوتیرات است. زمانی که تعداد آنها در دستگاه گوارش زیاد بود، شیوع کمتر اسهال و نرخ رشد بیشتر در گوساله‌های شیرخوار مشاهده گردید.

در سایر گونه‌ها، این باکتری‌ها به تعداد کم در دستگاه گوارش سگ­‌هایی با اسهال حاد یافت شد، و با چاقی در بچه‌ها مرتبط بود. این موضوع بیان می‌کند که آنها احتمالا نقش ضد التهابی دارند و باعث استفاده بهتر از انرژی می‌شوند.

در یک آزمایش، محققین دانشگاه کرنل تلقیحF.prausnitzii  را به صورت دهانی یا مقعدی به 30 گوساله نر هلشتاین تازه متولد شده مقایسه کردند.

تاثیر منفی در این دام‌ها مشاهده نشد، و مشخص شد که تلقیح دهانی برای اینکه هر دام بتواند میزان کافی از این باکتری دریافت کند خیلی موثرتر است.

آزمایش مزرعه ای بر 554 گوساله ماده انجام شد، که به یکی از دو تیمار آزمایشی اختصاص داده شدند. 258 گوساله باکتری دریافت کردند و بقیه نیز گروه شاهد و بدون دریافت باکتری بودند.

گوساله‌های گروه تیمار یک دوز دهانی از باکتریF.prausnitzii  در هفته اول زندگی دریافت کردند و دوز دوم را یک هفته بعد دریافت کردند.

گوساله‌های تیمار تجربه کردند:

  1. شیوع کمتر (3/1 درصد) اسهال شدید در مقایسه با گروه کنترل (6/8 درصد)
  2. نرخ تلفات کمتر (1/5 درصد) به علت اسهال شدید در مقایسه با گروه کنترل (4/4 درصد)
  3. افزایش وزن بیشتر 9/7 پوند در هر دام از تولد تا شیرگیری، در مقایسه با گروه شاهد.

*تیم تحقیقاتی نتیجه گرفتند که این نتایج امیدوار کننده است، و تغذیه دهانیF.prausnitziiasممکن است در بهبود سلامت دستگاه گوارش و رشد گوساله های شیرخوار سود زیادی داشته باشد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1155

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود