جایگزین شیر( چگونه تصمیم بگیریم که چی مصرف شود و چه میزان تغذیه شود)

چه نوعی از شیر خشک باید مصرف شود و به چه میزان

سوال این است که چه نوعی از شیر خشک باید مصرف شود و به چه میزان؟

به عنوان یک مشاور تغذیه گوساله، این رایج ترین سوالی است که من شنیدم. جواب بستگی دارد به عوامل متعددی مانند اینکه مالک گوساله‌ها چه کسی است، چه میزان هزینه می‌کنید و چگونه برای پرورش گوساله هزینه می‌کنید و هدف از پرورش گوساله چیست.

بعضی از دامداری‌ها مالک گوساله‌ها هستند و آنها را به عنوان تلیسه‌های جایگزین برای گله‌های شیری خودشان پرروش می‌دهند. در این حالت، بیشترین بازگشت سرمایه گذاری تغذیه باکیفیت ترین شیر خشک است به منظور دو برابر کردن وزن تولد گوساله‌ها در سن 56 روزگی.

گوساله‌هایی که با این روش تغذیه می‌­شوند در هر شیردهی تولید شیر بالاتری دارند. در گاوداری‌های شیری برای پرواربندی که گوساله‌ها توسط خود مالک پرورش داده می‌­شوند، هدف تولید گوساله‌هایی با حداقل هزینه رشد برای حداکثر کردن سود هر راس است.

اگر گوساله‌های شیری نر دارای مالک دیگر باشند و توسط شما پرورش داده شوند و برای هزینه خوراک و نگهداری روزانه به شما مبلغی پرداخت شود، ممکن است از لحاظ اقتصادی بهترین باشد برای شما که هزینه پرورش را حداقل کنید، حتی اگر عملکرد گوساله‌ها کاهش یافت.

نیازهای تغذیه ای به صورت خلاصه و کامل:

برای گرفتن تصمیم های درست، فهم از نیازهای تغذیه گوساله‌ها و عملکرد آنها ضرروی است.

به صورت کلی، گوساله‌ها به انرژی برای نگهداری و پروتئین برای رشد نیاز دارند. زمانیکه مصرف انرژی افزایش می‌یابد، گوساله‌ها پتانسیل افزایش وزن بیشتر را دارند، و افزایش وزن برای رشد ماهیچه و استخوان نیاز به پروتئین بیشتری دارد.

* برای درک این موضوع، یک گوساله را از حالت نگهداری تا زمانیکه 900 گرم در روز رشد کند بررسی کنیم.

در دمای 20 درجه، گوساله‌ها تقریبا به 1800 کیلوکالری انرژی قابل متابولیسم و 35 گرم پروتئین در روز برای نگهداری نیاز دارند، همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است.

همانطور که مصرف شیر خشک افزایش می‌یابد، مصرف انرژی در نرخ مشابه افزایش می‌یابد، اما نیاز به پروتئین به شدت با نرخ خیلی بالاتر افزایش می‌یابد.

به نظر من این موضوع جذاب است که افزایش مصرف روزانه شیر خشک از 420 به 550 گرم، افزایش 130 گرمی، می‌تواند افزایش وزن روزانه را به میزان 226 گرم افزایش دهد.

این یک بازگشت سرمایه فوق العاده است که کمتر از 150 گرم شیر خشک بیشتر مصرف می‌کنید اما 226 گرم رشد بیشتر نصیب شما می‌­شود.

 

سایر عواملی که بر نیازهای تغذیه‌ای گوساله‌ها تاثیر می‌گذارد عبارت هستند:

 * وزن بدن

* دمای محیط

* تنش و مصرف آغوز

ما عموما تمام گوساله‌ها را بدون توجه به وزن بدن با میزان مشابه جایگزین شیر در روز تغذیه می‌کنیم.

در هر سطح مصرف خوراک، گوساله‌های کوچکتر به پروتئین بیشتر نسبت به گوساله‌های بزرگتر نیاز دارند زیرا آنها نیازهای نگهداری کمتری دارند، بنابراین، آنها انرژی بیشتری برای رشد در اختیار دارند، که به پروتئین بیشتر نیاز دارند.

در دماهای کمتر از 20 درجه، نیازهای انرژی گوساله‌ها به علت دفع حرارت بیشتر افزایش می‌یابد.

برای حفظ نرخ رشد، تغذیه حدود 33 درصد شیر خشک بیشتر در روزهای با دمای صفر درجه و 60 درصد شیر خشک بیشتر زمانیکه دما به کمتر از 17- می‌رسد نیاز است.

* استرس‌های جابه جایی یا سایر استرس‌ها نیازهای نگهداری را تا حدود 10 درصد برای 14 روز افزایش می‌دهد، بنابریان این موضوع را در شرایط تنش در نظر داشته باشید.

گوساله‌ها بدون مصرف میزان کافی از آغوز عملکرد خوبی مانند گوساله‌هایی با مصرف آغوز کافی ندارند ، بنابراین باید میزان پروتئین سرم آنها بررسی شود و برنامه تغذیه آغوز خود را بهبود ببخشید به منظور تضمین اینکه آنها آغوز کافی مصرف می‌کنند.

بخش نهایی از تغذیه گوساله‌ها شامل گسترش شکمبه است.

* گوساله‌ها به صورت تک معده‌ای متولد می‌­شوند و خوراک در روده کوچک بدون شکمبه فعال هضم می‌­شود.

گسترش شکمبه در ابتدا به علت تخمیر نشاسته است، که با مقادیر اندک شروع می‌­شود و افزایش می‌­یابد همانطور که مصرف روزانه استارتر افزایش می‌­یابد. استارتر گوساله باید حاوی کربوهیدارت قابل تخمیر زیاد از جو یا ذرت، کنجاله سویا، کنجاله کانولا، و سایر مواد قابل تخمیر باشد.

از تغذیه مواد با فیبر بالا مانند کنجاله آفتاب گردان، تخم پنبه یا پوسته سویا خودداری کنید، و قطعا از تغذیه میزان زیاد از مواد مشتق شده از تولید اتانول مانند دانه­‌های تقطیری، غلات آبجو سازی، و غیره خودداری کنید.

نشاسته داخل این مواد قبلا در تولید اتانول تخمیر شده است و مواد غیر قابل تخمیر بهتر است که در جیره گاوهای شیری استفاده شود نه خوراک گوساله­‌ها.

گران­ترین خوراک استارتر به عنوان بخشی از هزینه خوراک از شیر ارزان­‌تر است. بهتر است که استارتر با کیفیت بالا برای حداکثر کردن مصرف و گسترش شکمبه تغذیه شود.

گوساله‌ها با راحتی بیشتری استارترهای بافت دار را مصرف می کنند که با ترکیبی از جو و ذرت ، یولاف، پلت و ملاس مایع تهیه شده است. از خوراک‌­هایی با غلات بالا تغذیه کنید و تغذیه فیبر را تا زمانیکه گوساله‌ها از شیر گرفته می‌­شوند حداقل کنید.

عملکرد گوساله‌ها به ما کمک می کند برای تصمیم گیری درمورد اینکه چه چیزی باید تغذیه کنیم.

طبق یک نظریه پایه ای، سودمندترین گوساله‌ها بیشترین میزان جایگزین شیر را در روز برای کمترین تعداد روز تغذیه می‌کنند.

بیشترین چیست؟

در این حالت، بیشترین سطح شیر خشک که مورد نیاز است برای رسیدن به حداکثر رشد و حداکثر کردن مصرف استارتر مطلوب است زیرا هدف نهایی ما شیرگیری هرچه سریعتر گوساله‌ها است تا بتوانند با استارتر به تنهایی زندگی کنند.

برای توضیح این مطلب، جدول دو را بررسی کنید که از تحقیقات هیل و همکاران به دست آمده است.

 

این مطالعه خیلی مفید است زیرا گوساله‌های تیمار یک و دو برای تعداد مشابه روز تغذیه کردند، در حالیکه گوساله‌هایی که تیمار یک و سه را مصرف می‌کنند در کل میزان مشابه از شیر خشک مصرف کردند.

در روز 48، گوساله‌های مصرف کننده تیمارهای 2 و 3 به میزان 9 و 12 کیلو وزن بیشتری داشتند نسبت به گوساله‌های تیمار اول که به صورت رایج میزان 450 گرم شیر خشک 20:20 مصرف می‌کردند.

روش تغذیه گوساله‌ها مانند تیمار سه باید خیلی برای پرورش دهندگان گوساله قابل توجه باشد زیرا گوساله بیشتر از روش سنتی وزن می‌گیرند و هزینه رشد کمتری دارند.

علاوه بر این، گوساله‌هایی که زودتر از شیر گرفته می­‌شوند می‌توانند به جایگاه های دوره انتقال در سن کمتر منتقل شوند، و پرورش دهندگان می‌توانند گوساله­‌های جدیدتر را وارد هچ‌ها کنند که باعث کاهش هزینه کارگری می‌­شود.

آیا هر کسی می‌تواند در 28 روزگی گوساله‌ها را از شیر بگیرد؟

 احتمالا نه، زیرا مدیریت همه گله‌ها در سطح بالا نیست اما منطقی و اقتصادی است که گوساله‌ها در 35 تا 42 روزگی از شیر گرفته شوند، که خیلی زودتر است از زمانیکه گوساله در اغلب دامداری‌ها از شیر گرفته می‌شوند.

انتخاب اینکه چه نوع شیر خشکی باید تغذیه شود باید با سطح مناسب عملکرد گوساله تعیین شود نه با هزینه. سطح پروتئین به توانایی رشد و سطح خوراک مصرفی بستگی دارد.

با مکمل کردن میزان مناسب از اسیدهای آمینه، ترکیبات غیر شیری مانند پروتئین گندم، پروتئین کنسانتره سویا و پلاسما، به خصوص در ترکیب با هم، باعث عملکرد برابر یا بهتر از شیر خشک ها با ترکیب کاملا شیر می­شود اما با قیمت پایین‌­تر و هزینه رشد کمتر.

خوراک خوب یک درمان خوب است و تغذیه میزان مناسب از جایگزین شیر که قادر می‌سازد گوساله‌ها را تا رشد بیشتر داشته باشند سود فوری در سلامت گوساله‌ها و رشد اقتصادی بیشتر دارد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1027

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود