اثرات متضاد جیره های با نشاسته و قند بالا بر عملکرد شکمبه گاوهای شیری

مقاله تاثیر حاد و تحت حاد خوراک‌هایی با سطح انرژی و نیتروژن یکسان با منبع کربوهیدرات نشاسته یا قند

در این مقاله تاثیر حاد و تحت حاد خوراک‌­هایی با سطح انرژی و نیتروژن یکسان با منبع کربوهیدرات نشاسته یا قند بر عملکرد گاوها بررسی شد.

آزمایش در طرح مربع لاتین3 × 3  با استفاده از 6 گاو بالغ جرزی با کانولا شکمبه‌ای در 9 هفته انجام شد.

 در دو هفته اول هر دوره سه هفته‌ای گاوها با جیره نگهداری تغذیه شدند، و در هفته آخر، هر دام به یکی از سه تیمار اختصاص داده شد:

    • جیره کنترل که همان جیره سطح نگهداری را دریافت کردند،
    • جیره با نشاسته بالا یا جیره با قند بالا.
    • pH  و تحرک شکمبه در کل دوره آزمایش اندازه گرفته شد.

 نمونه‌های خون و شکمبه در روز اول و دوم و هفتم دوره چالش گرفته شد.

4 شاخص که روزانه اندازه گیری شدند عبارت بودند از:

    • اسهال
    • بی تحرکی
    • کاهش تحرک
    • نفخ شکمبه.

 تاثیر تیمار، ساعت در روز و روز بعد از تیمار بر نشانه‌های کلینیکی با مدل linear mixed effects (LME) آنالیز شد.

اگرچه هر دو جیره با نشاسته و قند بالا منجر به کاهش pH شکمبه و افزایش تعداد دقیقه­‌هایpH  زیر 5/8 در روز گردید، التهاب عمومی فقط در جیره‌های با نشاسته بالا مشاهده شد.

جیره‌های با نشاسته و قند بالا در مقایسه با جیره کنترل بطور متفاوت بر بزرگی و دوره انقباضات شکمبه‌ای تاثیر گذاشتند و هر دو با افزایش احتمال اسهال ارتباط داشتند.

جیره با قند بالا احتمال مصرف جیره را بطور کامل در دام‌ها کاهش داد.

به خاطر اینکه جیره­‌های با نشاسته و قند بالا از مواد کاملا طبیعی درست شده بود (جو و ملاس)، امکان نداشت که تمام اثرهای مشاهده شده را فقط به غلظت نشاسته و قند ارتباط داد:

ترکیبات غیر نشاسته ای جو و ترکیبات غیرقندی ملاس ممکن است در بعضی از نتایج تاثیر بگذارند. بطور کلی، جایگزینی بخش عمده‌ای از نشاسته جیره با قند باعث کاهش نسبی فشار اسیدوز نمی‌شود، اما واکنش‌­های التهابی کاهش می‌­یابد در حالیکه مصرف خوراک نیز کاهش می‌یابد.

نتیجاتا، جیره‌ها با سطح کربوهیدرات با تخمیر سریع برابر اما شامل غلظت­‌های مختلف از نشاسته و قند منجر به نتایج مشخصی بر شاخص‌­های التهاب و پس مانده خوراک گردیدند، علی رغم این واقعیت که دینامیکpH  شکمبه نسبتا برابر بود.

یک نمونه اولیه از بلوس­‌های اندازه گیری تحرک شکمبه به عنوان ابزار تشخیص برای سلامت کلی گاوها و اسیدوز تحت حاد آزمایش شد که نتایج دلگرم کننده ای داشت گرچه توصیف بهتری از الگوی طبیعی روزانه قبل از استفاده از آن برای اهداف کلینیکی یا تحقیقاتی ضروری است.

 

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1089

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود