شیرگیری تدریجی عملکرد گوساله ها را با مصرف پایین استارتر در شروع فرایند شیرگیری بهبود نمی بخشد

فرآیند شیرگیری ممکن است باعث تنش شدید بر گوساله های شیری شود

فرآیند شیرگیری ممکن است باعث تنش شدید بر گوساله های شیری شود، حتی زمانیکه حجم پایینی از شیر مصرف می­‌شود.

ابزارهای مدیریتی مانند شیرگیری تدریجی که مصرف استارتر را افزایش می‌دهند، می‌توانند شرایط فیزیولوژیکی و متابولیکی بهتری را از طریق گسترش شکمبه فراهم کنند، که به سازگاری بهتر به متابولیسم شکمبه منجر می­‌شود و به کاهش استرس کمک می‌کند.

موضوع این مطالعه: بررسی تاثیر دو روش شیرگیری و دو سطح مصرف استارتر بر عملکرد و متغیرهای فیزیولوژیکی و رفتاری مرتبط با تنش در گوساله‌های شیری است.

36 گوساله نر هلشتاین تازه متولد در یک طرح بلوک تصادفی با آرایش فاکتوریل2 × 2 استفاده شدند:

2 روش شیرگیری، ناگهانی و تدریجی، و دو سطح مصرف کنسانتره در 5 هفتگی، بالا (بیشتر از 350 گرم در روز) یا کم (کمتر و مساوی 350 گرم در روز).

گوساله‌ها تا سن 5 هفتگی مدیریت یکسان داشتند و سپس بر اساس میزان مصرف استارتر گروه بندی شدند. آنالیزهای آماری با استفاده از روشMIXED  انجام شد، و اثر متقابل معنی داری بین عوامل طرح (روش شیرگیری و سطح استارتر مصرفی) مشاهده نشد، بنابراین هر فاکتور را به صورت مجزا و اثر متقابل آنها با سن در نظر گرفتیم.

بیشترین مصرف ماده خشک و غلظت BHBA مستقل از روش شیرگیری در دام‌هایی بود که سطح بالاتری استارتر می‌خوردند.

رشد اسکلتی (سانتیمتر در هفته) و متوسط افزایش وزن روزانه در گوساله‌های مصرف کننده استارتر بالاتر بیشتر بود، اما روش شیرگیری تاثیری نداشت.

روش شیرگیری تدریجی مدت زمان مصرف استارتر را بدون توجه به سطح استارتر مصرفی افزایش داد.حتی دام‌ها با مصرف پایین استارتر که ناگهانی از شیر گرفته شدند سطوح کورتیزول و گلایکوپروتئین محلول در اسید در سطح فیزیولوژیکی نرمال نشان دادند.

ظاهرا، سایر عوامل علاوه بر میزان شیر بر سطح استارتر مصرفی گوساله‌ها در روش شیردهی سنتی تاثیر می‌گذارد. سازگاری به شیرگیری تدریجی در بهبود عملکرد موثر نیست زمانیکه گوساله در سه هفته قبل از اینکه شیرگیری کامل شود مصرف پایین دارد، اما سر و صدای گوساله‌ها را در دو روز بعد از شیرگیری کاهش می‌دهد.

برای گوساله‌هایی که میزان محدود از شیر مصرف کردند (4 لیتر در روز)، سطح مصرف استارتر سه هفته قبل از شیرگیری نسبت به روش شیرگیری برای عملکرد مهمتر است زیرا شیرگیری تدریجی در افزایش مصرف استارتر موثر نیست.

حداقل میزان مصرف استارتر باید قبل از فرآیند شیرگیری تدریجی بررسی شود. ولیکن، اگرچه روش شیرگیری تدریجی تاثیری بر متوسط افزایش وزن روزانه نداشت، اما سر و صدای گوساله‌ها را دو روز بعد از شیرگیری کاهش داد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 518

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود