واکنش های فیزیولوژیک گاوهای شیری شیرده به تغذیه گلوکز محافظت شده در شکمبه

گلوکز محافظت شده در شکمبه(RPG) در جیره گاوهای شیری غلظت انسولین را افزایش می‌دهد

فرض شده است که گلوکز محافظت شده در شکمبه(RPG)  در جیره گاوهای شیری غلظت انسولین را افزایش می‌دهد که باعث افزایش غلظت پروژسترون می­‌شود، زیرا افزایش انسولین فعالیت آنزیم های کبدی را که هورمون‌های استروئید را غیرفعال می‌کنند کاهش می‌دهد.

زمان تخمک گذاری بین 64 گاو هلشتاین بعد از زایش با استفاده ازGnRH  وPGF2α  (روز صفر = تخمک گذاری) همزمان شد.

گاوها سه بار در روز دوشیده شدند و بطور تصادفی اختصاص داده شدند به جیره پایه مکمل شده با 0، 1، 2، یا 4 کیلوگرم ازRPG  جایگزین دانه ذرت، که به صورت سرک در جیره از سه روز قبل از تخمک گذاری تغذیه شد.

به منظور تعیین غلظت گلوکز و انسولین، نمونه‌­های خون قبل و بعد از مصرف خوراک در روزهای 0، 2 و 4 و از روز 2 تا 12 جمع آوری شد.

مصرف پروتئین خام و کربوهیدرات­‌های محلول بطور خطی با افزایش دوز مصرف افزایش یافت، در حالیکه مصرف نشاسته بطور خطی کاهش یافت.

تولید شیر و مصرف خوراک و شیر تصحیح شده و تعداد سلول‌های بدنی، یا درصد چربی شیر و پروتئین و لاکتوز در روز 8 بین تیمارها تفاوتی نکرد.

میزان گلوکز پلاسما قبل و بعد از مصرف خوراک بین تیمارها تفاوتی نکرد. در مقابل، سطح گلوکز بعد از مصرف خوراک از روز 0 تا روز 4 کاهش یافت.

تغییر در انسولین پلاسما (بعد از مصرف خوراک منهای قبل از مصرف خوراک) مشاهده گردید. غلظت اوره شیر با دوز RPG افزایش خطی یافت. غلظت پروژسترون با دوز RPG تغییر نکرد.

* نتیجه گرفته شد که واکنش انسولین بهRPG  نسبت به گروه کنترل کاهش یافت و افزودنRPG  مصرف پروتین و میزان اوره شیر را با افزایش دوز بطور خطی افزایش داد، اما تاثیر بر غلظت پروژسترون، تولید شیر، و ماده خشک مصرفی نگذاشت.

در مطالعه حاضر، از نوع محافظت شده شکمبه‌ای گلوکز استفاده شد زیرا فرض شده بود که توانایی افزایش پروژسترون خون را دارد که ناشی از افزایش غلظت انسولین است که منجر به کاهش فعالیت آنزیم‌های کبدی برای غیرفعال کردن هورمون های استروئیدی می‌­شود.

اگرچه محصول گلوکز محافظت شده نتوانست غلظت انسولین و گلوکز پلاسما را افزایش دهد، اما با افزایش دوز باعث کاهش خطی مصرف پروتئین و میزان اوره شیر شد، اما تاثیری بر غلظت پروژسترون، تولید شیر، یا ماده خشک مصرفی نداشت.

با این حال، این یافته کهRPG بر افزایش انسولین، گلوکز پلاسما یا پروژسترون خون تاثیر نداشت منجر به رد این فرضیه گردید که تغذیه این محصول می‌تواند غلظت پروژسترون در گردش را افزایش دهد.

در حقیقت، در این نمونه کوچک، افزایش اوره شیر به علت RPG باعث کاهش آبستنی به ازاء هر تلقیح شد. اگرچه سایر مکانیسم‌های ممکن نمی‌تواند در نظر گرفته نشود، کاهش نرخ آبستنی احتمالا نتیجه افزایش نسبی اوره خون است.

بطور کلی، این یافته‌ها از جایگزینی نشاسته با محصولRPG  برای افزایش غلظت پروژسترون حمایت نمی‌کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1468

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود